«ایران» عملکرد فولادی‌ها را بررسی می‌کند

افت تولید به خاطر قطعی‌های برق و گاز


گروه اقتصادی/ با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های فولادی مشخص شد که اکثر شرکت‌های فعال در این صنعت توانسته‌اند به موجب افزایش قیمت جهانی محصولات، درآمد‌های عملیاتی خود را افزایش دهند. این افزایش در درآمد‌ها درحالی رخ داده که تولید شرکت‌ها با محدودیت‌های موجود در مصرف انرژی (برق و گاز) با کاهش روبه‌رو شده است. البته این شرکت‌ها با اتخاذ طرح‌های توسعه‌ای سعی در افزایش ظرفیت تولید و بهره‌وری تولید خود با به روز رسانی تکنولوژی‌های مورد استفاده دارند که از این رو با رفع چالش‌ها می‌توان در افق بلندمدت بازدهی‌های بالایی را برای این صنعت متصور بود. این گزارش به بررسی عملکرد سه سهم فولادی موجود در بازار سهام  در بازه 9 ماهه سال جاری می‌پردازد.
کاهش 11 درصد سود عملیاتی «فجهان»
شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان (با نماد بورسی فجهان) یکی دیگر از شرکت‌های فولادی حاضر در بورس است که محصولاتی چون آهن اسفنجی، بریکت سرد، شمش فولاد بیلت، میلگرد آجدار و انواع گاز‌های صنعتی را تولید می‌کند. این شرکت برغم رشد تولید در اکثر محصولات، هنوز با بودجه مشخص شده برای پایان سال 1400، فاصله زیادی دارد. طبق اطلاعات منتشر شده از طرف هیأت مدیره، شرکت در بخش تولید آهن اسفنجی 80 درصد، شمش فولادی 70 درصد، میلگرد 54 درصد، گازهای صنعتی 23 درصد و بریکت 60 درصد برنامه پیش‌بینی شده برای سال جاری را پوشش دهد. این شرکت با کسب سهم 3 درصدی رتبه نهم تولید آهن اسفنجی، رتبه هشتم شمش فولاد و رتبه ششم تولید میلگرد کشور را به خود اختصاص داده است. طبق صورت‌های مالی منتشر شده برای 9 ماهه منتهی به آذرماه امسال، شرکت  حدود 7 هزار و 380 میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش 53 درصدی روبه‌رو شده است. رشد درآمد‌های عملیاتی در حالی رخ داده که تولیدات شرکت با افزایش بیشتری روبه‌رو شده و مجموع سودسازی در بخش عملیاتی با کاهش 11 درصدی مواجه شده است. ضعف در سودسازی بخش عملیاتی با کاهش هزینه‌های مالی، زیان حاصل از تسعیر ارز و افزایش درآمد‌های حاصل از سرمایه گذاری در سهام و سپرده بانکی، جبران شده تا مجموع سود خالص شناسایی شده در مقایسه با سال گذشته با 10 درصد افزایش روبه‌رو شود. بر این اساس سود پایه هر سهم به حدود 37 تومان می‌رسد که در مقایسه با بازدهی پیش‌بینی شده برای کل سال (44 تومان)،  حدود 19 درصد اختلاف دارد. نسبت (p/e)  تا پایان معاملات دیروز به 11.85 رسیده است.
تحقق سود  2هزار میلیارد تومانی «فولاژ»
تولیدات شرکت در گروه‌های فولادی میکروآلیاژ، بلبرینگ، ابزار گرم کار، فولاد کربنی، فولاد سخت شونده سطحی، فنر، فولادهای خوش تراش، فولادهای با دمای بالا و فولاد‌های عملیات حرارت پذیر است. این شرکت بزرگترین تولید کننده انواع فولاد آلیاژی در ایران است. شرکت در 9 ماهه منتهی به آذرماه امسال  حدود 31 هزار تن تولید داشته که در مقایسه با 49 هزار تن تولید پیش‌بینی شده تا انتهای سال،  حدود 65 درصد بودجه را محقق کرده است. طبق صورت‌های مالی منتشر شده، این شرکت تا پایان آذر ماه 6 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته و سود خالص این دوره برای شرکت  حدود 2 هزار میلیارد تومان (167 تومان برای هر سهم) و بازده پیش‌بینی شده برای سال 1400، در حدود 136 تومان بوده است. نسبت (p/e)  شرکت تا پایان معاملات دیروز به 5.62 رسیده است.
 کاهش تولید در «ارفع»
شرکت آهن و فولاد ارفع در دوبخش تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی فعالیت دارد. این شرکت در 9 ماهه منتهی به آذر  حدود 530 هزارتن آهن اسفنجی تولید کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش 16 درصدی روبه رو شده است. علت این کاهش مربوط به خاموشی 48 روزه خط تولید برای افزایش ظرفیت، ذکر شده است. همچنین شرکت در همین بازه، 556 هزارتن شمش فولادی تولید کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 10 درصد کاهش روبه‌رو شده است، عمده دلیل کاهش تولید، مربوط به کاهش دستوری مصرف برق بوده که تولید شرکت را مختل کرده است.
شرکت  حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که با توجه به افزایش نرخ نهاده‌ها و کاهش تولید، سود عملیاتی حدود 21 درصد کاهش را نشان می‌دهد. شرکت  حدود یک هزار و 633 میلیارد تومان (136 تومان به ازای هر سهم) سود خالص داشته که  حدود 60درصد (eps) پیش بینی شده برای کل سال است. نسبت (p/e)  شرکت تا پایان معاملات دیروز به 5.3 رسیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7849/8/602603/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها