ظرف یک هفته آمار مبتلایان در شهرستان‌های استان 7 برابر شد

انفجار کرونا در ایلام


ایلام – محمدکریم ویسی:  فقط با گذشت یک هفته آمار ابتلا به کرونا در ایلام 7 برابر شد که این نشان‌دهنده سرعت سرایت و همه‌گیری سویه جدید کرونا و آسیب‌پذیری مردم در حوزه سلامت به‌خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری وضعیت است.
دکتر «جمیل صادقی فر»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشار به بحرانی بودن وضعیت کرونا در ایلام در مصاحبه با خبرنگار روزنامه ایران گفت: مقایسه هفتگی ما در استان ایلام نشان می‌دهد که بیش از 7 برابر در طول هفته گذشته نسبت به هفته قبل‌تر افزایش در ابتلا به اُمیکرون داشتیم که این به معنای انفجار کرونا در ایلام است. این آمار بر اساس افرادی است که به مراکز پزشکی ایلام مراجعه کردند و قطعاً افرادی هم هستند که کرونا گرفته‌اند اما به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.
وی با بیان اینکه شاید چندین برابر این آمار هم افرادی هستند که علائم دارند ولی به مراکز بهداشتی مراجعه نکرده‌اند، اظهار داشت: افزایش سریع ابتلا به بیماری اُمیکرون در استان ایلام نگران‌کننده است و در طول 6 پیک گذشته این حجم ابتلا تجربه نشده و این می‌تواند خیلی خطرناک باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه نکته بسیار مهم این است که برای اولین بار درطول این 6 پیک تجربه می‌کنیم حجم وسیع ابتلای کودکان به اُمیکرون است، تصریح کرد: در پیک‌های قبلی معمولاً کودکان خیلی درگیر نمی‌شدند اما دراین سویه اُمیکرون متأسفانه کودکان خیلی درگیر می‌شوند که همین بر نگرانی‌ها افزوده است، چرا که ابتلای یک کودک به کرونا پدر و مادر را هم درگیر بیماری و به تبع آن فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را از روال خارج می‌کند.
صادقی فر با بیان اینکه انتقال بیماری اُمیکرون توسط کودکان به افراد پرخطر یکی از فاکتورهایی است که می‌باید به آن توجه ویژه شود، خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی، عدم شرکت در مراسم شادی و عزا و... می‌تواند نقش مهمی در عدم ابتلای افراد به این بیماری داشته باشد.
وی ادامه داد: مسأله دیگری که دارد کار ما را سخت می‌کند این است که افراد هم اکنون بیشترین حجم عادی انگاری را در جامعه دارند حالا یا خیلی خسته شده‌اند یا نگرانی ندارند، به‌عنوان مثال فرد دوباره مبتلا شده و هیچ اتفاقی نیفتاده و می‌گوید این هم مثل بقیه یا اینکه اعتماد به نفس کاذب ناشی از تزریق واکسن ممکن است داشته باشد یا هر عامل دیگری، در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین آحاد مختلف مردم، اصناف و غیره اصلاً خوب نیست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: در حال حاضر از 12 شهر استان هفت شهرستان ایلام با توجه به تعداد بستری‌ها در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند که شامل شهرستان‌های ایلام، مهران، چرداول، ایوان، بدره، دره شهر و ... هستند. وی افزود: همچنین سه شهرستان، دهلران، هلیلان و سیروان در وضعیت نارنجی هستند. این در حالی است که دو شهرستان آبدانان و ملکشاهی در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. صادقی‌فر به تزریق واکسن در سطح استان ایلام اشاره کرد و افزود: در مجموع بالای 12 سال، دوز اول نزدیک به 90 درصد و دوز دوم نزدیک به 80 درصد و دوز سوم متأسفانه کمتر از 30 درصد واکسن تزریق شده که به نظر می‌رسد نیاز تزریق واکسن سوم ضروری است.
وی با اشاره به اینکه افرادی که 2 دوز واکسن تزریق کرده‌اند و حداقل 3 ماه از تزریق دوم گذشته نباید فکر ‌کنند که با تزریق آن 2 دوز کار تمام است، قطعاً سطح آنتی بادی بدن پایین آمده و باید این مهم دوباره تقویت شود، اظهار داشت: تزریق واکسن تنها راه ایمنی بدن در مقابل شیوع کروناست و ‌باید جدی گرفته شود.
 وی ادامه داد: در بحث دانش‌آموزان 12 تا 18 سال هم خوشبختانه بیش از 95 درصد در استان واکسن تزریق کردند و برای 9 تا 12 ساله که چند روزی است شروع شده بیش از دو هزارو 500 نفر آمدند و تزریق انجام شده است که چیزی معادل 10 درصد جامعه کودکان 9 تا 12 است، انتظار می‌رود که این موضوع نیز ارتقا پیدا کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: ما در سطح استان در حوزه بهداشت و درمان آمادگی خود را کامل به شکل صددرصدی حفظ کردیم، تمامی ساختارهایی که ایجاد شده بود در دوران کرونا اعم از حوزه درمان و بهداشت و سایر حوزه‌ها همه را به همین شکل حفظ شده داریم و به طور مشخص در حوزه بهداشت مراکز 16 و 24 ساعته و مراکز تجمعی واکسیناسیون نیز کاملاً فعال هستند.
صادقی فر با اشاره به اینکه محدودیت‌ها در سطح استان کم رنگ شده و همه مراکز از جمله تالارها، باشگاه‌ها، رستوران‌ها و غیره فعال هستند و شیوه نامه بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و اینها برای شیوع بیماری کرونا خطرناک هستند، افزود: خطر شیوع کرونا در سطح استان جدی است و به‌دلیل کمبود سرم و آمپول‌های ویتامینی در سطح کشور و غیره، کنترل اینگونه بیماری‌ها سخت است که انتظار داریم آحادمختلف مردم رعایت کنند.
صادقی فر با اشاره به اینکه وضعیت کرونا در این استان به‌دلیل روند افزایشی بستری‌ها اضطراری است بنابراین مردم باید به منظور جلوگیری از بدتر شدن شرایط، نسبت به رعایت پروتکل‌ها توجه جدی داشته باشند، گفت: آمار بستری‌های کرونایی در استان با احتساب 40 نفر جدید در 24 ساعت گذشته به 91 نفر رسید و آمار ابتلای جدید نیز 554 نفر است و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون هیچ‌گاه بیماری اینقدر سخت و نگران‌کننده نبوده است، زیرا اکنون با ساده‌انگاری بسیاری از مردم باید در انتظار اوضاع به‌شدت نامناسب باشیم.
وی با ابراز نگرانی از شیوع ویروس در مدارس و ابتلای دانش آموزان به کرونا گفت: بدون شک ابتلای دانش‌آموزان موجب انتقال بیماری به سایر افراد مسن و پرخطر در خانواده می‌شود و آمار ابتلا به کرونا در بین دانش‌آموزان در طول یک هفته برابر با چهار ماه قبل است که این خطر انتشار کرونا را هشدار می‌دهد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه تا نوزدهم بهمن‌ماه چهارهزار و 81 نفر از دانش‌آموزان علامت‌دار شده‌اند که دوهزار و 521 نفر آنها مربوط به هفته قبل است، خاطرنشان کرد: آمار نشان می‌دهد بیش از 50درصد دانش‌آموزان علامت دار و یک سوم دانش‌آموزانی که تست آنها مثبت بودن مربوط به هفته گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه تاکنون 630 نفر از دانش‌آموزان به کرونا مبتلا شده‌اند که 220 نفر از این آمار مربوط به هفته قبل است، گفت: بدون شک این آمار واقعی نیست زیرا بسیاری مراجعه نمی‌کنند و حداقل باید آمار را دوبرابر در نظر گرفت.
وی با اشاره به اینکه یکی از علامت‌های اصلی اُمیکرون آبریزش بینی است و وقتی فردی دارای علائم است باید از ورود وی به مدرسه و تجمعات جلوگیری شود، افزود: با توجه به افزایش آمار باید برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه تصمیم جدی گرفته شود، زیرا کودکان ابتدایی درک درستی از رعایت پروتکل‌ها ندارند و با اولویت شهرهای نارنجی مدارس دو هفته غیرحضوری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: تاکنون 221 مدرسه با 147 کلاس درس در سطح استان تعطیل شده است و ادامه آموزش به‌صورت غیرحضوری است و شورای مدارس باید وجود علائم را کرونا تلقی کنند و دنبال دریافت تست پی‌سی‌آر از دانش‌آموزان نباشند، زیرا همان علائم‌دار بودن بر ابتلا به کرونا کفایت می‌کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7849/14/602624/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها