6 ماه بلاتکلیفی مدیریت شهری در اولین شهر نفتی خاورمیانه

مسجدسلیمان شهر بدون شهردار


مسجدسلیمان- هوشنگ فرجی: نخستین شهر نفتی خاورمیانه که از بدو فوران نفت در 113 سال پیش، تاکنون از طریق استحصال نفت و گاز از میادین درون خود، نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور داشته است، ماه‌هاست که شهردار ندارد. مدیریت شهری این شهر 145 هزارنفری در حالی همچنان بلاتکلیف است که معضلاتی همچون رها شدن فاضلاب در سطح خیابان، تجمیع زباله‌های خطرآفرین، تجمع گله‌ای سگ‌های ولگرد، عدم مبلمان استاندارد شهری، زمین خواری، تخریب سرویس‌های بهداشت عمومی و... سلامتی و بهداشت مردم را به خطر انداخته و مسجد سلیمان را گرفتار خود کرده است.
 این در حالی است که ششمین شورای شهر مسجد سلیمان 6 ماه پیش کار خود را آغاز کرده است. عزیزقلی زمانپور رئیس شورای شهر مسجد سلیمان در پاسخ به این سؤال خبرنگار روزنامه ایران که چرا با گذشت بیش از۶ماه از فعالیت شورای شهر، شهردار معرفی نشده است، گفت: این شورا از آغاز فعالیت خود تاکنون سه شهردار پیشنهادی را به استانداری معرفی کرده که دو شهردار پیشنهادی توسط مراجع ذیصلاح رد صلاحیت شدند و نفر سوم هم که خود از نیروهای وزارت کشور بود پس از دو ماه تأیید، متأسفانه توسط استانداری خوزستان عدم صلاحیت ایشان اعلام شد.  رئیس شورای شهر مسجد سلیمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: تعدادی افراد غیرمسئول با دخالت در معرفی افراد به‌ عنوان تصدی پست شهرداری صدمات جبران‌ناپذیری را به مردم و آینده مسجد سلیمان وارد می کنند. مهندس مهراب فلسفی‌زاده مدیرکل شهری و شوراهای استانداری خوزستان نیز یکی از مشکلات انتخاب شهردار در این شهر را تعلل و دفع الوقت در انتخاب و معرفی شهردار توسط شورای شهر بیان کرد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ذکر این مطلب که مسجد سلیمان یک فرد بسیار قوی در حوزه مدیریت شهری برای رفع نواقص موجود و عمران شهر می‌خواهد، گفت: برابر قوانین وزارت کشور برای تصدی مسئولیت شهرداری علاوه بر مدرک دانشگاهی، سوابق مفید مدیریتی در عمران شهری، اصلح بودن و تأیید از سوی مراجع ذیصلاح را فرد باید در کارنامه خود داشته باشد.
روح‌الله جلیلی سومین سرپرست شهرداری مسجد سلیمان که یک دوره نیز عضو شورای شهر بوده در گفت‌و‌گو با «ایران» با اعلام این مطلب که تاکنون با همکاری شورای شهر و مردم بیش از 10 هکتار از اراضی که توسط برخی زمین خواران تصرف شده بود، آزاد و تبدیل به ۸ بوستان رفاهی شده است، گفت: یک پل میانبر هم که جاده مالکریم را به منطقه تمبی وصل می‌کند و قبلاً تصادفات زیادی در مجاور آن رخ می داد، به بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به اینکه در‌ شأن مسجد سلیمان نیست که این شهر که نقش و جایگاه مهمی در تاریخ معاصر ایران و اقتصاد دارد، شهردار نداشته باشد، گفت: هر چند در این مدت برخی کارها و پروژه‌ها بر زمین مانده انجام شده اما قطعاً انتخاب شهرداری توانمند می‌تواند به حل معضلات و مشکلات شهری سرعت دهد.
به گفته او، نکته دیگر که حرف همه شهروندان مسجد سلیمان است، این است که در آستانه پایان سال و آغاز سال جدید، برای آماده‌سازی شهر به خاطر ورود به سال جدید، مدیریت شهری نباید بلاتکلیف بماند، بویژه اینکه اگر محدودیت سفر به‌خاطر کرونا برداشته شود براساس تجربه سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا، مسجد سلیمان تا نیم میلیون گردشگر را می‌پذیرد که برنامه‌ریزی برای پذیرش چنین جمعیتی نیاز به مدیریت شهری منسجم و توانمند دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7849/14/602625/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها