مراقب جواهرات‌مان باشید


هرمز شریفیان
روزنامه‌نگار
گردهم آمدن این همه ابرستاره، لژیونر و بازیکن برجسته در تیم ملی فوتبال بزرگسالان ایران نه‌تنها موجب اطمینان خاطر از داشتن تیمی قدرتمند، منسجم و صاحب سبک است بلکه مایه افتخار، غرور و سربلندی ما ایرانیان نیز می‌شود. یکی از این فوق‌ستاره‌ها بدون تردید، «مهدی طارمی» فوروارد تیم فوتبال پورتو است که همین چندی پیش یکی از گل‌هایش برای پورتو که در چهارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا وارد دروازه چلسی شد، نامزد دریافت جایزه پوشکاش (زیباترین گل سال جهان) شد اما در نظرسنجی‌ها در جایگاه دوم قرار گرفت، درحالی که بسیاری گل طارمی را مستحق دریافت این جایزه می‌دانستند.
طارمی خوشبختانه نه نشان داده که می‌خواهد ره صد ساله را یک شبه طی کند و نه این راهی که در پیش گرفته «به ترکستان» است. مهدی آرام‌آرام پله‌های پیشرفت را طی کرد و گل زیبایش در بازی جمعه شب به اسپورتینگ در لیگ پرتغال که با یک پاس گل دیگر آن را تکمیل و باعث «کام‌بک» (Come Back)تیمش از 2-0 به 2-2 شد، نشان داد که از مرزهای پختگی هم گذشته است. مهدی به نمایندگی از تمام فوتبالیست‌های بزرگ این سرزمین نشان داد که نه‌تنها ظرفیت‌های بسیاری برای رسیدن به بام فوتبال جهان دارند بلکه در «درک تاکتیک‌های روز دنیا» هم هیچ تأخیری در یادگیری ندارند، ضمن اینکه سوپراستارهایی مانند طارمی که در فوتبال ایران کم هم نیستند؛ اگر ایرادی داشته باشند که دارند باید توسط کسانی گرفته شود که از نظر کارشناسی در سطح یک سوپراستار جهانی باشند. مدیران فوتبال و در رده‌ای کلان‌تر، مدیران ورزش کشور باید در نظر داشته باشند که طارمی و سایر بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران که اکنون از بهترین‌های جهان هستند، سرمایه‌هایی انسانی و بسیار ارزشمند برای میهن‌مان به‌شمار می‌روند، سرمایه‌هایی ملی که علاوه‌ بر ارزش مادی دارای ارزش‌های بی‌شمار معنوی و فرهنگی هستند که هریک به‌تنهایی می‌توانند الگویی شایسته برای نسل‌های بعدی این سرزمین باشند. نگهداری و مراقبت از این سرمایه‌ها برعهده و وظیفه بسیار مهم متولیان این حوزه است. تجمیع این همه ابرستاره در کنار هم که ثابت کرده‌اند قلب‌شان تنها برای کشورشان می‌تپد و نیت‌شان خوشحال کردن دل هموطنان‌شان است، کاری بسیار مهم، کلیدی و البته دشوار است. بازیکنانی که در بالاترین سطح فوتبال جهان حضور دارند به سطحی بالا از درک ورزشی، اجتماعی و فرهنگی رسیده‌اند که می‌توانند و البته حق دارند تا نه‌تنها نظرات درست خود را ابراز کنند بلکه نظرات نادرست هرکس دیگری را نقد کرده و مردود اعلام کنند بخصوص نظر کسانی را که از لحاظ حرفه‌ای در سطحی پایین‌تر از آنان قرار دارند اما به خاطر دلایلی بسیار دورتر از فوتبال و مستطیل سبز تبدیل به ابزاری اجرایی شده‌اند و گمان می‌کنند حالا که در جایی بسیار بزرگ‌تر از ظرفیت‌شان قرار گرفته‌اند، خود نیز بزرگ شده‌اند و می‌توانند عرض‌اندام کنند درحالی که اگر مدیریت و کلیت فوتبال ما در شرایطی نرمال قرار داشت، خواب در کنار تیم ملی فوتبال ایران و عکس یادگاری گرفتن را هم نمی‌دیدند چه رسد که در جام‌جهانی در کنار تیم ملی فوتبال ایران باشند.
مدیران فدراسیون فوتبال ایران چه روی صندلی‌های‌شان بمانند و چه آن‌را به جانشینان خود تحویل دهند باید در نظر داشته باشند که مجموعه جواهرات تیم ملی فوتبال ایران عازم بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال فوتبال دنیاست که سایر کشورها هم بهترین جواهرات خود را راهی این رقابت‌ها می‌کنند اما باید به این نکته توجه داشت که آن کشورها یعنی رقبای ما، مجموعه جواهرات خود را به جواهرشناسانی معتبر، آگاه، امتحان پس داده، کارنامه‌دار و البته «امین» سپرده‌اند تا مبادا خدشه‌ای بر سرمایه‌های ملی‌‌شان وارد شود. این هشدار نیز باید به مدیران فوتبال داده شود که در میان این جواهرات ارزشمند، «شیشه‌های بدلی» و بی‌بها هم وجود دارند که اگر آنها را بموقع و بسرعت از درون ویترین خارج نکنند، ارزش مجموعه نیز بشدت کاهش یافته و از اعتبار آن نیز بسیار کاسته خواهد شد. اکنون نیز جواهرشناسی قابل بر کلکسیون جواهرات‌مان نظارت ندارد که شیشه‌ای بدلی در کلکسیون‌مان جا گرفته است. جواهرشناس و جواهر قلابی نه‌تنها ارزش مادی و معنوی کلکسیون ما را ‌بشدت کاهش می‌دهند بلکه ادامه حضورشان باعث می‌شود جای یک جواهرشناس کاربلد و جواهری ارزشمند، گرفته شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7849/17/602639/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها