گزارش «ایران» از تغییر رنگ نقشه آبی و آخرین تصمیمات مدیریتی کرونا

نقشه‌ای که دوباره قرمز شد


حمیده امینی فرد
خبرنگار
رنگ «آبی» حالا به‌طور کامل از نقشه کرونایی ایران حذف شده است. در این شرایط ما دیروز 133 نفر دیگر را هم راهی دیار باقی کردیم. فوتی‌هایمان اگرچه نسبت به روز جمعه با 10 نفر کاهش روبه‌رو بوده است، اما وضعیت قرمز شدن شهرهایمان همچنان ادامه دارد. فعلاً 247 شهر قرمز در نقشه کرونایی ما ثبت شده و حدوداً 200 شهر دیگر هم باقی مانده تا ما کاملاً قرمز شویم. این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد تعداد شهرهای قرمز ما همچنان رو به افزایش است. همین اواخر آذر ماه بود که ما رسماً با رنگ قرمز و نارنجی خداحافظی کرده بودیم و رنگ شهرهایمان آبی و کمی هم زرد بود. اما حالا وضعیت تغییر کرده است. بیمارستان‌ها دوباره با موج جدیدی از بیماران کرونایی روبه‌رو شده‌اند، حالا 3 هزار و 343 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند و 18 هزار و 598 هم تست‌شان مثبت شناخته و به آمار مبتلایان اضافه شده‌اند. به این آمار باید آن تعدادی را که حالا به نام «سرماخورده» در اداره‌ها، فضاهای عمومی، پاساژها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها هم در ترددند، اضافه کرد. فعلاً خبری از محدودیت‌های سختگیرانه نیست. سفرها همچنان برقرار است و هشداری هم اگر باشد مختص جاده‌های برفگیر زمستانی است.
تعطیلی یک هفتگی مهدهای کودک در شهرهای قرمز
به گزارش «ایران»، ستاد ملی کرونا در جدیدترین تصمیمات خود مهدهای کودک را به مدت یک هفته دیگر در شهرهای قرمز تعطیل کرد. مادران شاغل هم که کودک زیر 6 سال دارند می‌توانند در این مدت دورکار شوند. دکترعباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام مصوبات این ستاد در پیامی توئیتری نوشته است: «در ستاد ملی کرونا مصوب شد، مهدهای کودک در شهرهای قرمز به مدت یک هفته تعطیل شود و با توجه به این تعطیلی، دستگاه‌های اجرایی زمینه استفاده از دورکاری را برای مادران دارای فرزند زیر ۶ سال به مدت یک هفته فراهم کنند. مدت زمان مرخصی افراد مبتلا به سویه اُمیکرون، ۵ روز تعیین شد که با گواهی رسمی پزشک یا ارائه تست مثبت PCR قابل استفاده است، بر اساس مصوبه کمیته علمی، امکان واکسیناسیون همه بانوان باردار در تمامی سنین فراهم و بلامانع است.»
با این همه نگاهی به وضعیت معابر عمومی و خیابان‌هایمان نشان می‌دهد ما همچنان کرونا را جدی نگرفته‌ایم. رعایت پروتکل‌ها بنا به آمارها زیر 60 درصد است. تالارهای عروسی همچنان میزبان عروسی‌هاست. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها باز است. خبری از رعایت ماسک و مقررات سفت و سخت دوران اوج کرونا نیست. وزارت بهداشت نیز آن‌طور که اعلام کرده 15 درصد از مردم برای تزریق هیچ نوع واکسنی مراجعه نکرده‌اند. البته نباید آن 223 هزار و 771 نفری را که طی دیروز برای تزریق واکسن مراجعه کرده‌اند نادیده گرفت. تاکنون ۶۱ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۲۶۳ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۲۴۴ نفر دوز دوم و و فقط 21 میلیون و ۸۴ هزار و ۷۹۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند که با توجه به توصیه‌ها آمار چندان بالایی به حساب نمی‌آید. این درحالی است که تزریق دوز سوم می‌تواند از ابتلای شدید، بستری و مرگ و میر تا حد زیادی جلوگیری کند.
کرونایی‌ها و واکسن گریزها در مترو کنترل می‌شوند
بیشترین میزان ابتلایان در حمل و نقل عمومی گزارش شده است. اما وضعیت این روزهای مترو و اتوبوس‌ها نشان می‌دهد ما آنچنان که باید در این زمینه سختگیر نیستیم. مردم از گرانی تاکسی‌های اینترنتی گلایه دارند. شخصی سوارها هم زورشان به طرح ترافیک نمی‌رسد. برای همین خیلی‌ها که جزو همان یک میلیون و 200،300 هزار نفر مسافر روزانه مترو هستند به اجبار شلوغی واگن‌ها را تحمل می‌کنند. سردی هوا هم موجب شده شیشه اتوبوس‌ها کامل بسته باشد. این درحالی است که ویروس «اُمیکرون» می‌تواند در 15 ثانیه انتشار یابد و هر دو دقیقه نیز امکان ابتلای دو نفر را دارد. بنابراین جای تعجب نیست که طی دو هفته تعداد مبتلایان 30 برابر بشود. کارشناسان تأکید دارند افرادی که حتی علائم ساده سرماخوردگی دارند از محیط‌های عمومی دوری کنند، اما آیا همه شهروندان خودشان را به این توصیه‌ها پایبند می‌دانند؟ جواب قطعاً منفی است. برای همین مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از ممنوعیت تردد مسافران مبتلا به کرونا و واکسن نزده با اتصال سامانه «ایران من» به مترو خبر داده است. مهدی شایسته اصل درباره کنترل مسافران مبتلا به کرونا و واکسن نزده‌ها می‌گوید: «همان‌طور که وظیفه داریم سفر ایمن و راحتی برای مسافران در مترو فراهم کنیم، باید برای تأمین سلامتی مسافرانمان از ورود افراد مبتلا به کرونا که برای سایر مسافران مشکلات ایجاد می‌کنند هم جلوگیری کنیم.»
وی با بیان اینکه نمی‌شود افراد واکسن گریز که احتمال ابتلای آنها به کرونا بیشتر است، از این فضای پرحجم مترو استفاده کنند، افزود: «با توجه به سویه جدید که قدرت سرایت آن چند برابر مابقی سویه‌هاست، ستاد ملی کرونا و شخص وزیر کشور و بعد از آن استاندار تهران به مترو ابلاغ کردند که از ورود افراد بدون ماسک و مبتلا به کرونا به مترو جلوگیری شود.»
وی تأکید کرده با انتظامات و پلیس مترو هماهنگ شده است که حتماً ماسک مسافران چک شود، همچنین غرفه‌های فروش ماسک در داخل ایستگاه‌ها تعبیه شده تا در صورت به همراه نداشتن ماسک توسط مسافران، این افراد بتوانند از این غرفه‌ها خرید کنند. براساس ابلاغیه وزیر کشور و استانداری تهران مقرر شده سامانه «ایران من» برای شناسایی افراد واکسن‌گریز و کسانی که مبتلا به کرونا هستند، استفاده شود به گونه‌ای که کد ملی و نامشان از طریق سامانه «ایران من» برای شرکت بهره‌برداری مترو ارسال خواهد شد. با اتصال این سامانه به سامانه فروش بلیت مترو، این افراد امکان تردد در مترو را نخواهند داشت. به محض اتصال سامانه «ایران من» به سامانه بلیت مترو این طرح اجرایی می‌شود. شایسته اصل در مورد شناسایی بیمارانی که از بلیت اعتباری مبلغ‌دار استفاده نمی‌کنند هم گفته است می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف سامانه بلیت را به سامانه «ایران من» متصل و این‌گونه بلیت‌ها را نیز به صورت برخط کنترل کرد.
در همین زمینه سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم از آغاز نظارت کرونایی مدیریت بحران در ایستگاه‌های متروی پایتخت خبر می‌دهد. علی نصیری با اشاره به مصوبات چهارمین جلسه ستاد کرونای شهرداری تهران می‌گوید: طی دو هفته اخیر سه جلسه اضطراری ستاد کرونا در شهرداری تهران برگزار شده است، در این جلسات حدود ۵۰ مصوبه درباره نحوه مقابله با اُمیکرون به تصویب رسیده که محوریت آن مراقبت از سلامتی شهروندان و نیز کارکنان و خانواده کارکنان شهرداری تهران بوده است. البته درباره چند موضوع باید تصمیم‌گیری و نهایی‌سازی کنیم. اول اینکه در ۱۵۰ رام قطار مترو، ۱۵۰ تیم به نظارت میدانی درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهند پرداخت که باید درباره جزئیات فعالیت این تیم‌ها تصمیماتی اتخاذ شود. موضوع دیگر هم اطلاع‌رسانی این تصمیمات به شهروندان است.
وی با ابراز نگرانی‌ درباره وضعیت بهداشتی در مراکز تجمعی می‌گوید: متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینماها نادیده گرفته شده و سینماها به روال قبل از کرونا اداره می‌شوند. در جشنواره فیلم فجر و نیز در موضوع برگزاری کنسرت‌های موسیقی پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده و دست اندرکاران به شیوه‌نامه‌‎های بهداشتی توجهی نشان نمی‌دهند. به گفته وی در اجرای این برنامه از ظرفیت تیم‌های داوطلب واکنش اضطراری(دوام) نیز استفاده می‌شود.
گرچه در دنیا هم قرنطینه‌های سفت و سخت جواب نداده و در همه جای دنیا تأکید بر بازگشت محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها و سختگیری روی آنهاست تا تعطیلی کامل، اما همه اینها در گرو همراهی مردم است. روزهای اسفند در پیش است و هنوز به قله پیک ششم نرسیده‌ایم. نگرانی‌ها این است که چرخش این ویروس خود جهشی دیگر را به همراه بیاورد. بعد از اینکه چند روز دیگر وارد سومین سال ورود رسمی کرونا به ایران می‌شویم و حدود یک ماه دیگر سومین عید کرونایی را تجربه خواهیم کرد، امید این بود که سال نو را متفاوت از سال‌های گذشته و با کنترل کرونا طی کنیم؛ امیدی که هنوز هم با رعایت بیشتر مردم امکانپذیر است. زدن واکسن، رعایت پروتکل‌ها مثل استفاده از ماسک، دوری از تجمعات خانوادگی، رعایت قرنطینه در صورت داشتن هرگونه علائم، کمترین کاری است که برای آغاز سالی به دور از کرونا می‌توانیم انجام دهیم. در این میان شاید تصمیم‌های مدیران و مسئولان برای برقراری محدودیت‌های هوشمند هم مؤثر باشد.
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در آخرین سخنان خود اعلام کرد: توصیه من به مردم، خودداری از حضور در میهمانی‌ها و مجالس خانوادگی است که بارها گفته‌ام در این مجالس که مردم ماسک نمی‌زنند، حتی اگر فقط یک نفر اُمیکرون داشته باشد، صددرصد بقیه مبتلا می‌شوند.
وی از مردم خواست این چند هفته را هم صبوری کنند و میهمانی‌های خانوادگی را متوقف و از رفتن به رستوران‌ها که ماسک برداشته می‌شود، خودداری کنند.
وی افزود: افرادی که دچار سرماخوردگی جزئی هستند، اصلاً لازم نیست به بیمارستان یا درمانگاه مراجعه کنند، اما افرادی که مشکل جدی دارند، حتماً باید مراجعه کنند.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به اهمیت تزریق دوز سوم واکسن کرونا و لزوم رعایت بهداشت نوشت: کادر بهداشت و درمان در هر شرایطی پای کارند. با موج اُمیکرون، زحمات شبانه‌روزی آنها را هدر ندهیم و بر دو سال خستگی‌شان نیفزاییم.
سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: ‏تجربه شش ماه گذشته ثابت کرد همه با هم می‌توانیم بر موج جدید هم غلبه کنیم: دوز تکمیلی واکسن را «فوراً» تزریق و دستورالعمل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7849/29/602668/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها