هنرمندان در فضای مجازی


جشنواره فیلم فجر هم تمام شد و صفحات هنرمندانی که به هر شکل و نوعی در این جشنواره حضور داشتند شروع کردند به نوشتن درباره متن و حواشی این جشنواره. برخی خیلی خوشحال و برخی هم ناراحت. مثل همیشه. تئاتری‌ها هم که این روزها، کم‌کم وارد ایستگاه پایانی جشنواره چهلم فجر هستند هم حضوری پررنگ در اینستاگرام دارند.

چهره ها
نادر سلیمانی هم که سیمرغ بهترین بازیگر مکمل جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد عکسی با این سیمرغ روی اینستاگرام خود گذاشت و نوشت: «بماند به یادگار. شادی امشبم رو به مردم پاک و نجیب سرزمینم تقدیم می‌کنم که در این سی سال کار هنری چیزی جز محبت و احترام ازشون ندیدم، دم همه رفقایی که با پیام‌ها و تماس‌هاشون خوشحال‌ترم کردن گرم.»
نرگس آبیار کارگردان فیلم‌هایی مثل «شیار 143» و «نفس» در اینستاگرامش از فیلم «درب» نوشت. او این فیلم را یک شعر ناب لقب داد و نوشت: «فیلم «درب» مانند یک شعر ناب است، اگرچه ریتم فیلم بنا به فرمی که فیلمساز برگزیده، کند است اما اتمسفر ساده و بی‌ریای تصاویر باعث می‌شود بیننده از پرده چشم برندارد. فیلم فرصت می‌دهد که تماشاگر خلوت کند و همراه با شخصیت مأمور اداره برق لحظه‌های زیبا و انسانی در طبیعت بکر را زندگی کند. همه ما گاهی باید با تماشای چنین فیلم‌هایی به خودمان بازگردیم.»
کوروش شاهونه کارگردان نمایش «مانستر» که در جشنواره تئاتر فجر هم اجرا رفت در پستی اینستاگرامی از همکاران خود تشکر کرد. او نوشت:«مخاطب برای‌مان در جشنواره اهمیت بالاتری از رقابت داشت. من می‌دانم که چه سخت جنگیدن برای تئاتر و چه سخت کوشیدن برای بقای بازیگری و چه سخت است.» او در ادامه این پست از تک‌تک کسانی که او را در طول این اجراها چه درجشنواره و چه پیش از جشنواره یاری کردند تشکر کرد.
شهروز دل‌افکار هم در اینستاگرامش از شروع کارگاه‌های «تنفس صدا و بیان» در تئاتر خبرداد و نوشت: «در این دوره که ۱۵ جلسه به طول می‌انجامد آموزش‌های کامل بیان تنفس و صدا (کار روی دستگاه تنفسی و راحتی بدن، اکسان، ریتم، نت صدایی، لحن صدا، افزایش حجم تنفس، برخورد با متن، تقویت اندام گفتاری و...) داده خواهد شد و در پایان این دوره اجرای نمایشنامه‌خوانی در یکی از سالن‌های معتبر برگزار خواهد شد.»
امید ‌گلزاده طراح گریم فیلم «برف آخر» هم در اینستاگرام خود از خوشحالی‌اش بابت موفقیت‌های این فیلم در جشنواره فجر نوشت. او در سطرهایی کوتاه آورد: «تا اینجاش هم خدا رو شاکرم، برای داشتن تمام نعمت‌هاش که موجب آرامش و قوت قلبمه. برای داشتن خانواده عزیزم، برای داشتن تیمِ درجه یک، برای داشتن رفیق‌های نازنینم. این اتفاق رو مدیون همراهی و تلاش تک‌تک شما مهربانان هستم.»

تازه های نشر
مؤسسه فرهنگی هنری خوانش کتابی را در صفحه‌ اینستاگرامی‌اش معرفی کرد و نوشت: «تئاتر مستند» به گردآوری و ترجمه محمد منعم، مدرس کارگاه «‌نمایشنامه‌نویسی» تئاتر مستند این روزها یکی از انواع رایج تئاتر در نقاط مختلف جهان است. از زادگاهش آلمان گرفته تا امریکا و حتی آفریقا شاهد انواع تئاتر مستند هستیم. اما ما درباره تئاتر مستند چه می‌دانیم؟ کتاب «تئاتر مستند» مجموعه مقالاتی است درباره این نوع از تئاتر که از منابع مختلف، معتبر و به روز این حوزه، گردآوری و به فارسی برگردانده شده است. در این کتاب سیر و تحول تئاتر مستند از زادگاهش آلمان تا دیگر نقاط جهان که امروزه این نوع از تئاتر در آنها رایج است، بررسی می‌شود.

معرفی کتابفروشی قدیمی در ایروان ارمنستان مطلبی است که مجید جلیسه نویسنده و پژوهشگر در صفحه خود آورده است:«تقریباً ساعت ۹ پیاده به سمت گنجینه ماتنادران به راه افتادم. مسیر محل اقامت من تا این گنجینه حدود ۱۰ کیلومتر بود. گوگل مپ مرا همراهی می‌کرد و من کوله بر پشت و دوربین به دست سلانه سلانه این مسیر را می‌رفتم. حوالی ظهر به انتهای خیابان مسروپ ماشتوتس (Mesrop Mashtots) و نزدیکی ماتنادران رسیده بودم که چشمم به یک کتابفروشی با اسمی کاملاً متفاوت افتاد: کتابفروشی ۱۵۱۲.کتابفروشی قدیمی با فضایی زیبا و هنری که مجموعه‌ای از کتاب‌های آنتیک و قدیمی و جدید در گوشه گوشه آن در قفسه‌های چوبی زیبای منبت کاری شده جای گرفته‌اند.

انتشار کتاب تخیلی «چرخ زمان» در صفحه بهرنگ مافی مترجم آماده است. او در صفحه خود خبر از انتشار هفتمین کتاب چرخ زمان داد و نوشت: «بخش نخست از جلد چهارم مجموعه اصلی، به جمع کتاب‌های ترجمه شده اضافه شد و از روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن، می‌توانید از سایت انتشارات پریان آن را تهیه‌ کنید.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7849/32/602691/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها