اخبــــار


در جلسه مشترک با معاون علمی رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی مطرح شد
تأکید مخبر بر ضرورت کاهش قیمت کالاها با تکیه بر فناوری‌های نوین

در راستای توسعه کاربردی فناوری‌های نوین و فعالیت‌های دانش بنیان در تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور، جلساتی در دفتر معاونت اول ریاست جمهوری تشکیل شده است و  با حضور معاون علمی رئیس جمهور و سایر دستگاه‌های اجرایی زمینه‌های کاربردی کردن دانش نوین و به روز در کلیه فعالیت‌های دستگاه مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و پس از تصویب، عملیاتی می‌شود. در جلسه اخیر این سلسله جلسات، ارتقای امنیت غذایی بر پایه توسعه فعالیت‌های دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت. محمد مخبر در این جلسه با تأکید بر ضرورت دانش بنیان کردن فعالیت‌ها و فرایند‌های مختلف در دولت، گفت: خوشبختانه کشور ما در زمینه فعالیت‌های دانش بنیان و فناوری‌های نوین از پیشرفت‌ها و دستاوردهای خوبی برخوردار است و جزو کشورهای پیشرو در این زمینه هستیم.معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توانمندی‌های گسترده جوانان تحصیلکرده کشور اظهار کرد: به فضل الهی جوانان تحصیلکرده و مستعد در اقصی نقاط کشور مشغول فعالیت در زمینه فناوری‌های نوین هستند و از نظر دانش و نیروی انسانی کمبودی نسبت به سایر کشورها نداریم. وی افزود: امروز ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه تمام شده مردم در محصولات غذایی و کشاورزی مربوط به حمل و نقل و فاصله محل تولید با محل مصرف این محصولات است که می‌توانیم با اتکا به فناوری‌های نوین و با استفاده از علوم دانش بنیان، گام‌های مؤثری در کاهش هزینه‌های تمام شده برای مردم برداریم. معاون اول رئیس جمهور همچنین از وزیر جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خواست، طرحی جامع و قابل اجرا برای همکاری در زمینه امنیت غذایی به همراه برنامه زمان‌بندی و تقسیم وظایف مشخص ارائه دهند تا این برنامه هرچه زودترعملیاتی شود و شاهد آثار آن در کاهش وابستگی، صرفه‌جویی ارزی و کاهش هزینه‌های سفره مردم باشیم. دکتر مخبر با اشاره به ضرورت تدوین برنامه مشترک وزارت جهاد کشاورزی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه امنیت غذایی دانش بنیان اظهار امیدواری کرد، برنامه همکاری این دو دستگاه اجرایی هر چه سریع‌تر نهایی و به الگویی برای دانش بنیان شدن سایر بخش‌ها تبدیل شود.در این جلسه که معاون علمی رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی حضور داشتند، ستاری گزارشی از پیشنهادهای این معاونت به منظور جهش تولید و امنیت غذایی با استفاده از فناوری‌های نوین ارائه کرد و وزیر جهاد کشاورزی نیز بر ضرورت دانش بنیان کردن فعالیت‌های کشاورزی تأکید کرد و از آمادگی این وزارتخانه برای تسهیل مسیر و پشتیبانی ازعملیاتی کردن پیشنهادهای مصوب خبر داد.

رئیس مجلس با بیان اینکه مشکل کشور نظام اداری است نه تحریم‌ها، مطرح کرد
نیازمند نظام حکمرانی جدید هستیم

 رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مراسمی در شهر مشهد گفت: امروز دو چالش بزرگ، جدی و اساسی داریم که یکی از آنها چالش اقتصادی است. به گزارش خانه ملت،‌ وی در توضیح ریشه‌های این چالش ادامه داد: در چالش اقتصادی، مشکلات ما، «نداری» و «پول» یا «بازار سرمایه»، «بازار کار» و... هم نیست بلکه تا جایی که بنده مطلع هستم و تجربه‌ای که در این بخش‌ها دارم {معتقدم} همه این مشکلات در بخش‌های مختلف ریشه در ناکارآمدی‌ها و نوع نظام اداری و اجرایی و نظام بوروکراسی دارند. وی تأکید کرد: لذا ما در اینجا نیازمند یک نظام حکمرانی جدید هستیم تا از این ورطه بیرون برویم، اگر این کار را نکنیم، حتی اگر تحریم‌ها رفع شود، باز مشکلات حل نخواهد شد. رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: بارها این مثال را زده‌ام که ما سالیانی را در این کشور داشتیم که درآمد کشور در سال 119 میلیارد دلار بوده است، اما آن زمان هم تورم 25 درصدی و مشکلات اقتصادی داشتیم و هم‌اکنون که درآمد کشور 40 الی 45 میلیارد دلار در حوزه ارزی است، با همان مشکلات مواجهیم.

نکته اساسی دوم: جوان‌گرایی
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه جوانگرایی یک بحث مهم و اساسی در کشور است و بحثی مقطعی و مصلحتی نیست، در حقیقت هر کار تشکیلاتی که بخواهد با منطق درست شایسته‌سالاری مخصوصاً شایسته پروری را طی کند، باید به جوان‌گرایی توجه کند. این در همه نسل‌ها و زمان‌ها یک اصل حکمرانی درست است. رئیس مجلس خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری از گام دوم انقلاب صحبت و نقشه این راه را تعیین می‌فرمایند، فکر می‌کنید در این مسیر چه کسانی حضور دارند و باید این گام دوم را در چله دوم انقلاب پیش ببرند؟ آیا غیر از متولدین دهه‌های 70 و 80 هستند؟ قالیباف افزود: در حال حاضر دهه هشتادی‌های ما وارد دانشگاه شده‌اند و ترم‌های دوم و سوم را می‌گذرانند، آنها باید این تحول را ایجاد کنند.

درخواست سفارت ایران در اوکراین از اتباع کشورمان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین از اتباع کشورمان درخواست کرد ضمن ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ کنند. سفارت کشورمان در کی‌یف اعلام کرد: ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به هموطنان گرامی مقیم اوکراین و آرزوی سلامتی برای آنان و سرافرازی ایران عزیز، به آگاهی می‌رساند، در پاسخ به پرسش‌های مکرر آنان درخصوص احتمال تنش و درگیری در مرزهای شرقی اوکراین، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف، ضمن دعوت هموطنان به حفظ آرامش، از آنان درخواست می‌کند با ایجاد آمادگی برای شرایط اضطراریِ احتمالی، ارتباط خود را با سفارت به منظور آگاهی از توصیه‌های ضروری حفظ کنند. بدیهی است سفارت جمهوری اسلامی، تأمین سلامتی و امنیت اتباع ایرانی را حائز اهمیت اساسی دانسته و این امر مهم را در اولویت وظایف خود قرار داده است. بر این اساس توصیه‌های لازم در اطلاعیه‌های بعدی به آگاهی هموطنان عزیز خواهد رسید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7849/2/602699/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها