راهکارجبران عقب ماندگی 8 ساله سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی چیست؟

مردم به سؤال وزیر پاسخ دادند


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در توئیتی با اشاره به هشتمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب، یک نظر سنجی گذاشت و از مخاطبانش خواست تا پیشنهادات خود را برای جبران عقب ماندگی بنویسند. حجت‌الله عبدالملکی نوشته بود:«امروز هشتمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب بود، ۸ سال از عمر مردم گذشت؛ به اعتقاد شما، دولتمردان در این سال‌ها تا چه میزان به این سیاست‌ها که گره‌گشای اصلی مشکلات کشور است، عمل کردند؟ برای جبران عقب ماندگی‌ها چه پیشنهاداتی دارید؟ نظرات شما را می‌خوانم.»

شناخت از اقتصاد مقاومتی؛ گام اول
نگاهی به نظراتی که در همان ساعات اول انتشار این توئیت ثبت شده، نکات قابل توجه و درخور تأملی به دست می‌دهد. یکی از کاربران نوشته که مشکل اصلی این است که بسیاری از مسئولان و جامعه نخبگانی هیچ گونه شناخت و درکی از اقتصاد مقاومتی ندارند و برایشان گنگ و نامفهوم است.

شفافیت؛ شاه کلید اقتصاد مقاومتی
تعداد زیادی از مخاطبان، فقدان شفافیت را نقطه ضعفی در تحقق اقتصاد مقاومتی دانسته و شفافیت در روندها و تصمیم گیری‌ها و همچنین شفافیت درباره اعلام تأثیر تصمیمات سیاسی بر اقتصاد را مورد تأکید قرار داده‌اند. یکی از کاربران از وزیر خواسته تا وزارتخانه متبوع خود را شفاف کنند؛ شفافیت و سهولت در صدور مجوز‌های کسب و کار، ساماندهی بیمه‌ها بخصوص بیمه‌های تکمیلی، راه‌اندازی سامانه شفافیت حقوق و دستمزد برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران از راهکارهایی است که این کاربر ارائه می‌دهد.

مقاومت فقط برای مردم نباشد
گلایه از مشکلات اقتصادی و فشار بر اقشار ضعیف جامعه محور برخی دیگر از نظرات بود. یک کاربر نوشته است: «از اقتصاد مقاومتی که می‌فرمایید تنها اسم آن زیباست، بخش مقاومت آن فقط روی شانه‌های قشرضعیف جامعه است که زیر بار آن کمر خم کرده‌اند.» از نظر یک کاربر دیگر اقتصاد مقاومتی بدون پول مقاوم شوخی است. سؤال یکی از کاربران این بود: «این اقتصاد مقاومتی چرا از مسئولان شروع نمی‌شود....؟! ۸ هزار میلیارد تومان هم صرف مقاومت اقتصادی شد؟!»

  مهارت محوری و تخصص‌گرایی
«توانمند‌سازی و تخصص‌گرایی نیروهای کار» راهکاری است که یک کاربر در پاسخ به وزیر ارائه داده است. دیدگاه یکی از کاربران این است: «مسأله مهارت ورزی و فنی حرفه‌ای مسأله مهمی است؛ کاش می‌شد آموزش‌های فنی حرفه‌ای جایگزین نظام فعلی آموزشی کارمندپرور ما شود.» برخی دیگر از مخاطبان همراه کردن بدنه با دولت را راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی می‌دانند، یک کاربر در این مورد نوشته است: «واقعاً فکر کردید که این دولتمردانند که کار می‌کنند؟! کار فقط توسط بدنه انجام میشه اگه تونستی اونارو همراه کنی هر کاری می‌کنند اگر نه با اسلحه هم نمی‌تونی.»

 حمایت از تولید داخل
اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به تولید کننده و بازپرداخت وام بعد از سودآوری مجموعه، عدم مصادره اموال تولید کننده در صورت عدم توان پرداخت معوقات و استمهال، حمایت از تولید داخلی و ممنوعیت واردات اجناس خارجی که مشابه داخلی با کیفیت دارند از راهکارهای یکی از کاربران برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. نظر کاربر دیگری این است که ورود لوازم خانگی باید ممنوع شود اما در عین حال تعداد دیگری از کاربران بر لزوم نظارت بر تولید با کیفیت داخلی تأکید دارند تا از ممنوعیت واردات سوء‌استفاده نشود. علاوه بر این موارد نظرات دیگری هم از سوی کاربران تا لحظه تنظیم این گزارش ثبت شده است که راهکارهای متنوعی برای جبران عقب ماندگی‌های اقتصاد مقاومتی بیان کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7854/11/603472/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها