ایران و عراق همکاری‌های بانکی و سرمایه‌گذاری خود را تقویت می‌کنند

خروج ایران از تله بانکی تحریم


گروه اقتصادی/ در مدت کوتاهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، هر روز شاهد نشانه‌ای جدید از سیاست دولت مبنی بر توسعه همکاری‌ها با همسایگان و کشورهای منطقه هستیم. در همین راستا، بخصوص در ماه‌های اخیر رفت و آمدها میان مقامات عالی رتبه ایران و کشورهای همسایه افزایش معناداری پیدا کرده است که سفر رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس شانگهای، سفر به روسیه و سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به قطر ازمهم‌ترین آنهاست. حال به‌ دنبال سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عراق و گفت‌و‌گو با همتای عراقی خود به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، روز پنجم اسفند ماه جاری مصطفی غالب مخیف، رئیس کل بانک مرکزی عراق به همراه مشاور نخست‌وزیر عراق و مدیرعامل بانک تجارت این کشور برای پیگیری مذاکرات وارد تهران شد و علاوه بر معاون اول رئیس جمهور ایران با علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی ایران  دیدار کرد.
این در شرایطی است که عراق یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی و تجاری ایران است که اهمیت زیادی برای کشورمان دارد. با توجه به این که عراق بخشی از نیازهای خود را به کالا از طریق واردات تأمین می‌کند و درحال بازسازی و توسعه زیربناهای اقتصادی خود است، توسعه همکاری‌های اقتصادی و مالی و بانکی با این کشور می‌تواند به افزایش حضور و سهم ایران از بازار عراق کمک کند. از سوی دیگر، براساس برآوردهای صورت گرفته، عراق چند میلیارد دلار بابت واردات گاز و برق به ایران بدهکار است که تاکنون تحریم و نداشتن روابط بانکی گسترده مانع از پرداخت آن شده است، اما  دولت سیزدهم گام‌های بلندی برای دریافت این مبلغ و افزایش مراودات برداشته است. براساس آمارهای ارائه شده صادرات ایران درسال گذشته به عراق بیش از 7 میلیارد دلار بوده است که فعالان اقتصادی اعتقاد دارند ظرفیت رساندن تجارت خارجی دو کشور به 20 میلیارد دلار وجود دارد. از سوی دیگر، درحالی که اعمال تحریم‌های شدید باعث شده است تا ایران در دستیابی به کانال‌های بانکی سایر کشورها مشکل داشته باشد، توسعه روابط بانکی ایران با عراق که رتبه دوم را در صادرات غیرنفتی ایران دارد و بخش عمده گاز و برق این کشور از سوی ایران تأمین می‌شود، می‌تواند محدودیت‌های بانکی را برطرف کند.
 تأکید بر توسعه تعاملات بانک‌های مرکزی ایران و عراق
معاون اول رئیس جمهورکشورمان بر گسترش و تعمیق بیش از گذشته روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بویژه در بخش‌های مالی و بانکی تأکید و تصریح کرد: تهران از گسترش همه جانبه روابط با بغداد استقبال می‌کند. محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح پنجشنبه در دیدار با مصطفی غالب مخیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری عراق تأکید کرد: تعامل با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. وی همچنین با اشاره به عزم جدی دو کشور در تحکیم روزافزون روابط در همه زمینه‌ها بویژه بانکی، اقتصادی و صنعتی، بر تسریع اجرایی شدن تفاهمات میان دو کشور تأکید کرد و گفت: باید زمینه‌های همکاری و فعالیت عمیق‌تر بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی و عراقی هموار شود که در این راستا ضروری است بانک‌های مرکزی دو کشور نقش پررنگ تری در تسهیل امور مالی ایفا کنند.وی خاطرنشان کرد: باید تعاملات بین بانک‌های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق توسعه و تعمیق یابد. مخبر تصریح کرد: ثبات، امنیت و جایگاه بین‌المللی عراق برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت اساسی دارد و معتقدیم که حل مسائل منطقه‌ای جز با نقش آفرینی کشورهای منطقه امکان‌پذیر نیست و دخالت‌ کشورهای خارج از این منطقه و در رأس آنها امریکا تنها مایه عقب ماندگی دولت‌ها و ملت‌ها بوده است و باید کشورهای منطقه با توجه به ظرفیت‌های خدادادی موجود در آنها و با تکیه بر توان داخلی و همکاری با همسایگان مشکلات و مسائل ملت‌های خود را حل کنند. مصطفی غالب مخیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری عراق نیز با اشاره به پیوندهای مستحکم مذهبی و تاریخی دو دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق تأکید کرد: با توجه به عزم جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با همسایگان ضروری است تا با همکاری بانک‌های مرکزی دو کشور، تفاهمات بین دو کشور هر چه زودتر اجرایی شود. وی با اشاره به اهمیت روابط پولی و مالی در پیشبرد امور بین کشورها، گفت: مانع‌زدایی و تسهیل سرمایه‌گذاری و همکاری‌ شرکت‌های ایرانی در عراق از اولویت‌های اساسی دولت جمهوری عراق است.
 اراده دو کشور بر توسعه روابط بانکی و سرمایه گذاری
علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی ایران در دیدار با همتای عراقی خود، مصطفی غالب مخیف
بر گسترش همکاری‌های بانکی و مالی تأکید کرد.
به گزارش بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی عراق که با هدف توسعه روابط در امور بانکی و مالی به ایران سفر کرده است در دیدار با علی صالح ‌آبادی به اشاره به روابط نزدیک دو کشور درعرصه‌های بانکی و مالی خواستار تسهیل موانع گسترش همکاری‌ها شد.
صالح آبادی در حاشیه دیدار با همتای عراقی خود با بیان اینکه روابط خوبی میان دو کشور همسایه وجود دارد، گفت: توسعه تعاملات تجاری و بانکی جزو اولویت‌های مورد توجه طرفین است و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی با همسایگان مورد توجه ویژه دولت سیزدهم است، گفت: کشورعراق نقش مهمی درمنطقه دارد و از همسایگان خوب ماست و در این دیدار نیز تفاهمات خوبی در زمینه گسترش روابط بانکی و مالی بین طرفین صورت گرفت.صالح آبادی با اشاره به سفر گذشته خود به عراق و مذاکرات انجام شده افزود: این دیدار نیز در ادامه مذاکرات قبلی انجام شد و امیدواریم گسترش روابط بانکی طرفین موجب افزایش حجم روابط اقتصادی ایران و عراق شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/8/604264/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها