اعمال محدودیت هوشمند کرونایی برای مسافران

سفر نوروزی به مشهد به شرط تزریق دوز سوم واکسن


ایران زمین / پایان سال 1400 نزدیک است و فصل برنامه‌ریزی خانواده‌های ایرانی برای سفرهای نوروزی فرارسیده است. این در حالی است که سویه امیکرون کرونا در پیک ششم با سرعتی بیش از سویه‌های پیشین شهرهای ایران را قرمز کرده است. شهر زیارتی و گردشگری مشهد در حالی سومین نوروز کرونایی را تجربه می‌کند که با توجه به واکسیناسون سراسری اعمال محدودیت برای سفرهای نوروزی دستور‌العمل و پروتکلی متفاوت با دو سال گذشته خواهد داشت. اسفند ماه سال 1398 برای نخستین بار در تاریخ مشهد بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئولان بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا، اجتماع معنوی مردم برای تحویل سال ۱۳۹۹ هجری شمسی در حرم مطهر رضوی ممنوع شد. در آغاز سال ۱۴۰۰ نیز با تدارک وسیع تمهیدات بهداشتی و رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه تنها گروه قلیلی از زائران و مجاوران امکان حضور در بارگاه معنوی حضرت امام رضا(ع) را یافتند.
 عملیات واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا اواسط تابستان امسال در سطح ایران به اوج خود رسید به‌طوری که بسیاری از شهروندان ایرانی نخستین دوز واکسن ایمنی در مقابل ویروس همه‌گیر را دریافت کردند و به‌دنبال آن دومین مرحله تزریق عمومی واکسن کرونا هم در دسترس عموم مردم قرار گرفت.
تداوم جهش‌های متوالی ویروس کرونا در قالب سویه‌های مهاجم طی شش مرحله طغیان، اینک در آستانه نوروز سال ۱۴۰۱ شمسی هجری میزان شیوع ویروس همه‌گیر در سطح کشور برای چندمین بار ظرف امسال بالا رفته به‌طوری که اکنون بسیاری از شهرهای ایران از جمله مشهدالرضا چند هفته‌ای است که به‌خاطر روند روزافزون شمار شهروندان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در وضعیت قرمز کرونایی بسر می‌برند.
استاندار خراسان رضوی در نشست اخیر ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد که بنا نیست ورود مسافران به شهرهای قرمز ممنوع باشد. بنابراین به نظر می‌رسد ممنوعیت و محدودیت عمده‌ای برای حضور عمومی زائران و مجاوران بارگاه منور امام هشتم(ع) هنگام لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ در حرم مطهر اعمال نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، یعقوبعلی نظری در همین خصوص به تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه و برپایی ستاد استقبال از زائران نوروزی اشاره و بر ضرورت تدوین و اجرای برنامه مشخص در روزهای تعطیلات و ایام پایانی سال در مشهد تأکید کرد.
چند روز پیش نیز وزیر کشور در حاشیه نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد برنامه مدون خاص ایام نوروز گفت: مسافران نوروزی حتماً باید دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند تا به آنها اجازه سفر در سطح کشور داده شود.
احمد وحیدی افزود: یکی از موضوعاتی که در قرارگاه مورد بحث قرار گرفت سفرهای آخر سال بود که چند بخش دارد. لذا شرایط مسافران و افرادی که در حوزه حمل‌ونقل و اماکن اقامتی فعالیت دارند بررسی شده است.

الزام کارت واکسن برای سفرهای نوروزی
رئیس گروه سلامت کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین خصوص اعلام کرد: همه سرنشینان خودروهای شخصی مسافر خراسان رضوی در صورت نداشتن کارت واکسن از سوی مأموران پلیس‌ به شهر مبدأ خود بازگردانده خواهند شد.
دکتر فرشید وفا افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، همراه داشتن کارت تأیید تزریق واکسن از سوی همه شهروندان برای سفرهای نوروزی ضروری است. همچنین با توجه به شرایط رفتاری ویروس کرونا، احتمال کاهش یا افزایش این محدودیت‌ها وجود دارد.
وی ادامه داد: تاکنون ابلاغی مبنی بر ممنوعیت سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ اعلام نشده ولی مقرر شده بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس برای افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند صادر نشود. لذا اولویت صدور بلیت مسافرت با ناوگان عمومی با کسانی است که هر سه دوز واکسن کرونا را تزریق کرده و همچنین فاقد علائم مشکوک به بیماری باشند.
 
بررسی کارت واکسن مسافران خودروهای شخصی
رئیس پلیس‌ راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی نیز بر لزوم همراه داشتن کارت واکسن از سوی همه شهروندان در سفرهای نوروزی تأکید و بیان کرد: بررسی کارت واکسن همه سرنشنیان خودروها در مسیر جاده‌ها به‌خاطر شمار زیاد ورودی مسافر اقدام آسانی نیست.
سرهنگ حسین میش‌مست افزود: اگر ستاد ملی مقابله با کرونا یا فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اقدام به کنترل کارت واکسن سرنشینان همه خودروهای شخصی را ابلاغ نمایند به‌طور حتم پلیس‌ راه در حوزه جغرافیایی خراسان رضوی با وجود همه موانع، این ابلاغیه را اجرا خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/21/604273/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها