کلاهبرداران از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند!


قاضی محمد قیومی
معاون دادستان مرکز استان البرز سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی
با اینکه شیوه کلاهبرداری تلفنی با ترفند برنده شدن در مسابقه‌های رادیویی به علت اطلاع‌رسانی گسترده از سوی پلیس و نهادها نخ نما شده است اما باز هم شاهد هستیم که تعدادی از مردم با فریب این مجرمان چوب حراج به دارایی خود زده و در یک چشم برهم زدن موجودی حساب‌های بانکی خود را تقدیم کلاهبرداران می‌کنند. شگردهایی مانند ارسال پیامک از سامانه ثنا، برنده شدن در قرعه‌کشی و مسابقات رادیویی و سایر شگردها که هر روز به نوعی تغییر می‌کند اما در نهایت همه یک هدف دارند و آن هم خالی کردن حساب بانکی مردم است.
در اغلب این پرونده‌ها هم می‌بینیم که مجرمان از داخل زندان به حساب‌های مردم دستبرد می‌زنند و عجیب‌تر اینکه بیشتر این مجرمان از افراد کم سواد هستند اما بیشترین قربانیان آنها افراد تحصیلکرده‌ای هستند که فریب پیامک‌ها و تماس‌های این مجرمان را می‌خورند. بی‌تردید استمرار آگاهی و اطلاع‌رسانی می‌تواند مانع وقوع این نوع کلاهبرداری‌ها شود.
 
هفت سال زندان در انتظار کلاهبرداران تلفنی
 باتوجه به اینکه این دسته از متهمان با امنیت روحی و روانی مردم بازی می‌کنند و غیر از سرمایه مالی، آسایش و اعتماد قربانیان را نیز سلب می‌کنند قضات با استفاده از قوانین می‌توانند مجازات سنگینی را برای آنها درنظر بگیرند. براساس مواد قانونی، هفت سال زندان برای این دسته از متهمان درنظر گرفته شده است که با هشیاری و تلاش پلیس این متهمان دستگیر و به زندان محکوم خواهند شد.
 
نقش کلیدی رسانه‌ها در آگاهی بخشی
برای اینکه شاهد کاهش این جرم در کشور باشیم باید سطح آگاهی مردم را با افزایش اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها بالا ببریم. سناریوی تبهکاران زمانی به هدف می‌رسد که مردم ناآگاه باشند و بی‌توجه به هشدارها اطلاعات خود را دراختیار مجرمان قرار دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/23/604278/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها