براساس اطلاعیه های منتشر شده در سایت کدال

مجمع 5 نماد بورسی امروز برگزار خواهد شد


امروز مجمع  شرکت‌های سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال (نماد وشمال)، پتروشیمی بوعلی سینا (نماد بوعلی)، صندوق سرمایه‌گذاری/ قابل معامله با درآمد ثابت سپید دماوند (نماد سپیدما)، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (نماد پارتا)، بانک گردشگری (با نماد وگردش) و شرکت گلتاش (با نماد شگل) برگزار خواهد شد. طبق اطلاعیه‌های منتشر شده در سایت کدال، دستور جلسه مجمع  نمادهای وشمال، بوعلی، وگردش و گارتا، انتخاب هیأت مدیره و شرکت‌های سپیدما و شگل، مجمع عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی و تصمیم‌گیری در مورد تقسیم سود خواهد بود. در ادامه این گزارش، به بررسی اجمالی عملکرد این شرکت‌ها می‌پردازیم.
 کاهش 52 درصدی سود خالص «شگل»
شرکت گلتاش در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارد. طبق صورت‌های مالی منتشر شده برای سال مالی منتهی به آذر ماه 1400، این شرکت در حدود یک هزار و 120 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که در مقایسه سال مالی قبل، به مقدار 37 درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزایش در درآمدهای عملیاتی این شرکت در حالی اتفاق افتاد که شرکت در تمام عنوان‌های هزینه‌ای با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است. بر این اساس، هزینه کالاهای تولیدی شرکت با 65 درصد، هزینه‌های فروش، عمومی و اداری با 75 درصد و هزینه‌های مالی با 440 درصد افزایش، بیشترین سهم را در هزینه‌های شرکت داشته‌اند. این موضوع باعث شد سود خالص شرکت در سال جاری با کاهش 52 درصدی نسبت به سال مالی گذشته، به 98 میلیارد تومان (38 تومان به ازای هر سهم) برسد.
تحقق سود 200 میلیارد تومانی «سپیدما»
این شرکت در سال 1400، از طریق نگهداری و فروش اوراق بهادار، سود سهام و سود علی الحساب اوراق با درآمد ثابت، در حدود 225 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده است. همچنین این شرکت در حدود 11 میلیارد تومان هزینه داشته که بخش عمده آن مربوط به هزینه کارمزد می‌شود. به این ترتیب شرکت توانست در مجموع عملکرد یکساله خود بیش از 214 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند.
 برگزاری مجمع «وشمال» در نوبت دوم
سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال در حالی امروز برای دومین بار به مجمع می‌رود که مجمع قبلی این شرکت به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد حاضرین لغو شده بود. طبق آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، این شرکت نتوانسته عملکرد مناسبی را در ماه‌های ابتدایی سال 1400 از خود به جای گذارد و در مجموع زیانده باشد. البته این موضوع با تشکیل مجمع و مشخص شدن مقدار سود تقسیمی، سرمایه‌گذاری‌ها، می‌تواند تغییر کند.
 افزایش 156درصدی سود خالص «بوعلی»
طبق صورت‌های مالی منتشر شده برای 9ماهه سال جاری، پتروشیمی بوعلی سینا توانست در حدود 19هزار و 300 میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 153 درصدی همراه بوده است. سود خالص این شرکت نیز در حدود 156 درصد افزایش یافته و به عدد 3 هزار و 191 میلیارد تومان رسیده است.
کاهش 72 درصدی سود خالص «پارتا»
طبق صورت‌های مالی منتشر شده برای 9 ماهه منتهی به آذرماه سال جاری، عملکرد سودسازی شرکت با کاهش شدیدی روبه‌رو شده و مجموع سود خالص شرکت با 72 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به حدود 88 میلیارد تومان رسیده است. مهم‌ترین کاهش سودسازی شرکت مربوط به افزایش بهای تمام شده محصولات، افزایش هزینه‌های فروش، عمومی و اداری و افزایش در هزینه‌های مالی بوده است. همچنین مقدار تولید شرکت با کاهش 7 درصدی و مقدار فروش شرکت با کاهش 8 درصدی روبه‌رو شده است.
عملکرد نامطلوب بانک گردشگری در بخش عملیاتی
طبق صورت‌های مالی منتشر شده این بانک تا پایان آذرماه توانست سود خالص خود را با 63 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 352 میلیارد تومان برساند. به این ترتیب شرکت توانست در مجمع زیان انباشته خود را جبران کند و حقوق مالکانه خود را به یک هزار و 538 میلیارد تومان برساند. صورت‌های مالی نشان می‌دهد این بانک در بخش عملیاتی عملکرد مناسبی نداشته و سود‌های شناسایی شده به لطف افزایش قابل توجه درآمد‌های حاصل از سرمایه‌گذاری، محقق شده است.
آمارها نشان می‌دهد خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری منفی شده است که بانک علت را تسویه بخشی از مطالبات خود از طریق تملیک دارایی می‌داند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/14/604309/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها