وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد

افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت با وجود تحریم‌ها


وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در پنج ماه گذشته با اینکه تحریم‌های ایالات متحده کاهش نیافته و مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ به نتیجه قطعی نرسیده است اما صادرات نفت ایران نسبت به دوران آغاز دولت جدید نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت و ما همچنان بر نقش‌آفرینی ویژه بر بازار نفت و گاز تأکید داریم. به گزارش وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی در گفت‌و‌گو با شبکه العالم در رابطه با جایگاه اقتصادی ایران در دنیا و تغییر این جایگاه نسبت به سال‌های قبل گفت: در طول سه سال اخیر، دور جدید تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه دولت و ملت ایران موجب کاهش شاخص‌های اقتصادی ایران شده که البته فراگیری پاندمی کرونا، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و تورم هم اثر مضاعفی بر کاهش رشد اقتصادی ایران داشته است، به نحوی که ما امروز شاهد رتبه پایین‌تر اقتصاد ایران نسبت به سال‌های 2016 و 2017 هستیم. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد با توجه به تدابیر جدید دولت در حوزه اقتصادی در سال‌های ۲۰۲۲ - ۲۰۲۱ و سال‌های پس از آن، در میزان تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران که شاخص رشد اقتصادی محسوب می‌شود و نیز در زمینه شاخص تورم و سطح عمومی قیمت‌ها که نشان دهنده قدرت خرید خانوارهاست، شاهد بهبود باشیم.

 توجه ویژه به ظرفیت‌های منطقه در دستور کارهای جدی دولت
خاندوزی افزود: یکی از دستورکارهای جدی دولت آیت‌الله رئیسی، توجه ویژه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و اساساً منطقه‌گرایی و سیاست همسایگی است که با توجه به پیگیری‌ها و تحرکات خوبی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته و گسترش هم خواهد یافت، امیدواریم بتوان با استفاده از ظرفیت‌های کشورهای منطقه بسرعت از دوران رکود اقتصادی خارج شده و شاهد همبستگی اقتصادی بیشتر کشورهای منطقه در ماه‌های آینده باشیم.
وزیر اقتصادی گفت: بخش نفت و گاز یکی از مزیت‌های اقتصاد ایران بوده و در آینده هم خواهد بود، ما همچنان بر نقش‌آفرینی ویژه بر بازار نفت و گاز تأکید داریم، از همین رو از هدف‌گذاری جمهوری اسلامی ایران است که بتواند از نفت و گاز به‌عنوان موتور و پشتیبانی برای رشد سایر بخش‌های اقتصادی استفاده کند به همین منظور تلاش می‌کنیم، زنجیره‌ها و حلقه‌های پایین دستی حوزه نفت و گاز در کشور توسعه یابد که بتوانیم با ارزش افزوده بیشتری در بخش‌های پالایشی و پتروشیمی محصولات را صادر کنیم و بدون اینکه اقتصاد کشور، هدف‌گذاری‌های توسعه نفت و گاز خود را از دست دهد، سهم صادرات نفت خام را کاهش دهیم. وی افزود: قراردادهای جدیدی در مورد توسعه بخش‌های نفت و گاز منعقد شده که اقتصاد کشور را آسیب‌پذیر می‌کند اما آنچه به وزارتخانه ما بیشتر مرتبط است، وابستگی بودجه دولت به صادرات نفت و گاز است که باید این وابستگی را کاهش دهیم و سهم درآمدهای غیرنفتی مثل مالیات را افزایش دهیم، حتی در صورت تحریم یا مشکلات خارجی، دولت در ایفای وظایف خود دچار مشکل نخواهد شد.
خاندوزی گفت: مایلم تأکید کنم در دهه‌های گذشته هیچ اقتصادی نداشتیم که تا این حد در معرض فشارهای تحریمی و تنگناهای خارجی به شکل مستمر و با شدیدترین ابعاد قرار گرفته و توانسته باشد همچنان مسیر رشد خود را هر چند با فراز و فرود ادامه دهد. آنچه اخیراً وزیر امور خارجه امریکا در مورد شکست سیاست فشار حداکثری گفت، به نظرم بهترین اذعان و اعتراف به این است که اقتصاد ایران توانست از این فشار و امتحانی که در آن قرار داشت موفق بیرون بیاید. وی افزود: ما دوره‌ای را نمی‌شناسیم که تا این حد دوره طولانی فشارهای اقتصادی در یک اقتصاد تداوم پیدا کند و آن اقتصاد بتواند همچنان نه تنها در کارهای اصلی خود مثل تولید و صادرات حرکت کند، بلکه هدف‌گذاری‌های بالاتری را در پیش بگیرد.
خاندوزی اظهار داشت: در طول ۱۰ ماه گذشته میزان صادرات ایران ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است و میزان واردات هم ۳۴ درصد افزایش داشته است این در شرایطی است که به نظر می‌رسید کشوری که در شدیدترین فشار‌های تحریمی است، نباید شاهد چنین افزایشی در میزان تجارت خارجی باشد چون مهم‌ترین نقطه ای که تحریم اثر خود را بر اقتصاد وارد می‌کند تجارت خارجی است و ما توانسته‌ایم به رغم همه این فشار‌ها، صادرات و واردات بسیار بیشتری نسبت به سال گذشته تجربه کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصاد ایران حتماً در برخی بخش‌ها آسیب دیده است و دچار تنگناها و مشکلاتی شده ایم؛ کاهش شدید صادرات نفت ایران در سال‌های اول تحریم، کاهش میزان مراودات ارزی و بانکی ما ناشی از فشارهای افک (OFAC) غیرقابل انکار است اما توانستیم با اتکا بر توانمندی‌های داخلی و همکاری‌های منطقه ای کاری کنیم تا تحریم موجب توقف اقتصاد ایران نشود.

در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین نباید مجدد اقتصاد ایران به نفت وابسته شود
وزیر اقتصاد در پایان درباره چشم‌انداز مذاکرات ایران در وین و احتمال معجزه در اقتصاد ایران گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات، فرصت‌های جدیدی را برای تسهیل مراودات اقتصادی و مالی برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد. اما اعتقاد ما در دولت این است که هر معجزه‌ای تنها با نگاه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل اقتصاد ایران رخ خواهد داد، به عبارت دیگر در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین مهم‌ترین دستور کار اقتصادی ما باید استفاده کردن از این فرصت باشد و نباید مجدداً اقتصاد ایران را وابسته به نفت و دلارهای نفتی اداره بکنیم. وی اظهار داشت: اقتصاد ایران و مردم ما هزینه جداشدن و کم کردن وابستگی به دلارهای نفتی را پرداخته‌اند و امروز، روز این است که از منفعت آن استفاده بکنیم؛ به این معنی که کانال‌های تجاری و ارزی خودمان را با کشورهای منطقه و کشورهای همسایه خودمان گسترش بدهیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/14/604310/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها