تیم ملی بسکتبال ایران در خانه از پس قزاقستان برنیامد

شکست نوبرانه!


پریسا غفاری / تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ با نتیجه 73 بر 69 برابر قزاقستان شکست خورد تا اولین باخت تاریخ بسکتبال ایران برابر این تیم ثبت شود.  تیم ملی ایران تمام دیدارهایی که تا به حال برابر این تیم داشته را با پیروزی پشت‌سر گذاشته بود تا اینکه عصر پنجشنبه این آمار خوب از بین رفت. آن هم در حالی که قزاق‌ها در رنکینگ جهانی رده ۷۰ را در اختیار دارند و تیم یازدهم آسیا هستند اما ایران تیم دوم آسیا و ۲۳ جهان است.
در این دیدار نیکولا باژین با کسب ۲۳ امتیاز و تأثیرگذاری ۲۴ بهترین بازیکن قزاقستان بود و محمد جمشیدی هم  با ۳۲ امتیاز و به ثمر رساندن ۸۰ درصد پرتاب سه امتیازی و تأثیرگذاری ۲۷ بهترین بازیکن ایران و زمین نام گرفت اما بازی خوب او هم نتوانست مانع شکست تیم ملی شود. هر چند او موتور گلزنی تیم ملی بود اما در دفاع ضعیف‌ترین بازیکن هم به حساب آمد.
در ضمن از لحاظ آمار، قزاق‌ها در این دیدار ۱۳ پرتاب 3 امتیازی موفق داشتند. از سویی کادرفنی ایران از ابتدای بازی تا انتها اصرار بر ارائه یک تاکتیک دفاعی مشخص داشت و بدون تغییر در این تاکتیک، اجازه خودنمایی به حریف داد. نیکولای باژین و آنتونی کلمونس بشدت تیم ملی را آزار دادند و مجموعاً ۱۱ پرتاب سه امتیازی موفق داشتند.  نکته حائزاهمیت این که دارکو روسو، سرمربی صربستانی تیم قزاقستان با آنالیز دقیق و آمادگی کامل، تیمش را راهی زمین کرده بود. او در صحبت‌هایش بعد از بازی تأکید کرد از مربیان صربستانی که در ایران کار کرده‌اند مشاوره و کمک گرفته بود. با این اوصاف نقطه قوت روسو استفاده از ضعف تاکتیکی ایران بود. او زمانی که متوجه شد ایران در تمام بازی با یک روش حمله می‌کند و کلاً یک تاکتیک دفاعی دارد، در کوارتر چهارم با تغییر تاکتیک مناسب موفق شد اختلاف 10امتیازی را جبران کند و تیمش را پیش بیندازد. در سمت مقابل، مصطفی هاشمی سرمربی ایران وقتی اختلاف در حال کم شدن بود، درخواست تایم اوت نکرد و روی تاکتیک خود پافشاری کرد که همین امر به ضرر ایران تمام شد. البته تعویض‌های زیاد و پراشتباه هم کفه ترازو را به نفع قزاق‌ها سنگین کرد. هاشمی در اقدامی عجیب زمانی که کاظمی و مشایخی عملکرد خوبی در زمین داشتند، آنها را تعویض کرد و با آوردن مهدی کامرانی و اصغر کاردوست ابتکار عمل را به قزاق‌ها داد.
 نکته قابل تأمل بخشی از صحبت‌های هاشمی بعد از بازی است:«می‌دانستیم کار به لحظات آخر کشیده می‌شود. قزاقستان تیم درجه 3 آسیا نیست. تیم درجه 2 و حتی نزدیک به یک آسیاست. آنها با این بازیکنان، همتراز تیم ما هستند و اگر 10 بار دیگر با هم بازی کنیم ممکن است 5 بار ببریم و 5 بار ببازیم و هربار کار به دو دقیقه آخر کشیده شود.» هاشمی این حرف‌ها را در حالی زد که قبل از اینکه سرمربی تیم ملی شود نظر دیگری داشت.  از مسائل فنی که بگذریم، صحبت‌های سرمربی تیم ملی بسکتبال کشورمان در نشست خبری، باعث بهت کارشناسان، پیشکسوتان و اهالی رسانه شد. در حالی که همه منتظر پاسخ هاشمی به سؤالی روشن و واضح درخصوص شکست نوبرانه ایران بودند، او گفت:«دنبال توجیه نیستم و مقصر باخت من هستم. همه ما اشتباهاتی داشتیم که باعث باخت شد. اشتباه من این است به کسانی که بسکتبال را بازی نکردند جواب می‌دهم!» او در شرایطی چنین جمله‌ای به زبان آورد که بهتر است فراموش نکند خبرنگاران نماینده رسانه‌ها و رسانه‌ها بازتاب دهنده خواست مردم هستند و رسالت آنها آگاهی بخشی است. بنابراین شما هم در قامت سرمربی تیم ملی موظف هستید که پاسخگوی مردم باشید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/18/604313/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها