تکیه بر باد


ادامه از صفحه 3
ساعتی بعد این تحریم‌ها اعلام شد و وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد، تحریم‌هایی را بر دو مؤسسه مالی بزرگ روسیه و چند شخص حقیقی که در ارتباط با کرملین هستند، اعمال کرده است. این وزارتخانه به دلیل حمایت بلاروس از کرملین، صنایع دفاعی و امنیتی این کشور را نیز تحریم کرد. در همین حال وزارت بازرگانی امریکا هم از تحریم‌های صادراتی علیه روسیه خبر داد و شرکت‌های روسی که در تولیدات خود از فناوری‌های امریکا استفاده می‌کنند، تحریم کرد. «بایدن» پنجشنبه شب نیز در سخنانی مدعی شد: «7 هزار نظامی امریکایی که در اروپا مستقر هستند در آماده باش به سر می‌برند تا به شرکای خود در ناتو کمک کنند.» وی با این حال از اوکراین به عنوان مقصد این نظامیان نامی نبرد.
«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو نیز دیگر مقامی بود که بلافاصله به رخدادهای اوکراین واکنش نشان داد. او نیز ضمن محکوم کردن روسیه، با تأکید بر اینکه ناتو در کنار مردم اوکراین خواهد بود، خبر داد، اعضای این سازمان در نشستی ویژه بحران بروز کرده را بررسی خواهند کرد. او با این حال تأکید کرد که ناتو هیچ تصمیمی برای گسیل نیروهای نظامی خود به اوکراین ندارد.

تحریم‌های اروپا
همزمان با امریکا، اتحادیه اروپا نیز از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر داد. «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی از این تحریم‌ها خبر داد. بنابر گزارش‌ها این تحریم‌ها شامل تحریم‌هایی در زمینه‌های مالی، انرژی، حمل و نقل، کنترل صادرات، تأمین مالی و سیاست‌های مربوط به روادید به شهروندان روسیه می‌شود.
به گفته رئیس کمیسیون اروپا، این تحریم‌ها 70 درصد از سیستم بانکی روسیه را هدف قرار می‌دهد و باعث افزایش تورم و استقراض روسیه می‌شود و دسترسی روسیه به فناوری‌های حیاتی مانند میکروچیپ‌ها را محدود می‌کند. رهبران اتحادیه اروپا که آشکارا خواهان براندازی پوتین شده‌اند، دیروز بر سر تحریم «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه این کشور به توافق رسیدند و در نظر دارند اموال آنان را توقیف کنند. این در حالی است که «پوتین» شخصاً دارایی خاصی در خارج از مرزهای کشورش ندارد.
پیش از تصمیم جمعی رهبران اتحادیه اروپا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس که بعد از آغاز عملیات روسیه در اوکراین، در سخنانی این اقدام را «فاجعه» برای اروپا خوانده و خواستار نشست ویژه سران گروه 7 در این خصوص شده بود، از تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد.
در بسته جدید تحریمی انگلیس دارایی‌های بانک وی‌تی‌بی ‌که دومین بانک بزرگ روسیه است، مسدود و تأکید شده است، لندن در صورت لزوم تمامی بانک‌های روسی را از سیستم مالی خود حذف می‌کند. همچنین اعلام شده که دارایی‌های بیش از 100 نهاد و شخص حقیقی نیز مسدود خواهد شد و پرواز خطوط هواپیمایی آئروفلوت- هواپیمایی دولتی روسیه -به این کشور نیز ممنوع اعلام شده است. «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه هم عملیات روسیه در اوکراین را نقطه عطفی در تاریخ اروپا دانست و مدعی شد: «ما با حفظ آرامش و اتحاد خود، بدون کوچک‌ترین ضعفی به این اقدام جنگی واکنش نشان خواهیم داد.» «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان هم در سخنانی تلویزیونی به «پوتین» درباره عزم ناتو هشدار داد و مدعی شد: «رئیس جمهور روسیه می‌خواهد زمان را به عقب برگرداند، ولی بازگشتی به قرن 19 وجود ندارد.» شورای اروپا نیز عضویت روسیه در این نهاد را به تعلیق در آورد.
علاوه‌ بر اروپایی‌ها، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند نیز خبر دادند، همسو با اروپایی‌ها اقدام به تحریم روسیه خواهند کرد. این در حالی است که به زعم ناظران این تحریم‌ها می‌تواند مانند شمشیری دولبه غرب را نیز دچار دردسر کند. بویژه که همزمان با آغاز بحران اوکراین بهای نفت در جهان افزایش قابل توجهی یافته است و همین می‌تواند اروپایی را که نیازمند انرژی است، با بحران مواجه کند. از همین رو نیز روز پنجشنبه «بایدن» از تمامی شرکت‌های نفتی جهان خواست بهای نفت را افزایش ندهند تا راهکارهای تحریمی غرب علیه روسیه مؤثر واقع شود. تا دیروز بهای نفت از مرز 100 دلار عبور کرد و نفت برنت با 7.3 درصد افزایش به 103.9 دلار رسید.

چین نقطه امید روسیه
غرب و حامیان آن در حالی اقدام به تحریم روسیه کرده‌اند که روسیه به‌عنوان شریک راهبردی چین امیدوار است، بتواند تحریم‌ها را راحت‌تر پشت سر بگذارد. چین نیز در دو روز اخیر آشکارا با حمایت خود از روسیه این دلگرمی را به مسکو داده است. پکن در حالی که غربی‌ها و متحدان آنها روسیه را به تهاجم و جنگ علیه اوکراین متهم کرده‌اند، اعلام کرده است، مفهوم تهاجم در مورد اقدام روسیه درست نیست و مسأله اوکراین نیز به‌لحاظ تاریخی دقیقاً آن چیزی نیست که همه علاقه‌مند هستند، باشد.» دیروز نیز «شی جین پینگ» در مذاکره تلفنی با «ولادیمیر پوتین» از جهانیان خواست ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارند و به منافع همه کشورها اهمیت بدهند. وی همچنین اعلام کرد: «پکن آماده است تا با محوریت سازمان ملل و دیپلماسی در جهت حل این بحران گام بردارد.»

واکنش‌ها به بایدن در امریکا
تصمیمات «جو بایدن» در روزهای اخیر با واکنش‌هایی در داخل امریکا رو به رو شد. به گزارش «گاردین»، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه از رئیس جمهور امریکا انتقاد کرد و گفت: «دولت بایدن درست قدر لحظات را نمی‌داند. ما نباید به‌دنبال اجازه متحدانمان برای مجازات پوتین باشیم. باید با قدرت به نبرد با او برویم.» این در حالی بود که «دونالد ترامپ» پنجشنبه شب با تحسین «پوتین» گفته بود، نیروهایی که وارد اوکراین شدند قوی‌ترین نیروهای حافظ صلحی هستند که تا کنون دیده‌ام. آنها می‌خواهند صلح را به منطقه بیاورند. این اظهارنظر با واکنش «برنی سندرز» سناتور دموکرات روبه‌رو شد که سخنان ترامپ را شنیع خواند و گفت: «پوتین همان رهبری است که ترامپ می‌‌خواهد و تعداد جمهوری خواهانی که شجاعت اینکه این احساس را آشکارا بیان کنند، کم نیست.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/5/604320/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها