چگونه ترمز رشد پایه پولی کشیده شد؟


قدرت‌الله امام وردی
کارشناس اقتصادی
عاملی که در دولت‌های مختلف سبب رشد پایه پولی و به تبع آن نقدینگی شده بود، جبران کسری بودجه دولت و دیگر بدهی‌ها از طریق استقراض از بانک مرکزی بود که تبعات فراوانی منجمله تورم برای اقتصاد ایران برجای گذاشته است.
حال پس از گذشت قریب به 24 ماه سرعت رشد پایه پولی کنترل شده است. برای بررسی علل این رخداد ضرورت دارد تا دارایی‌های بانک مرکزی را بررسی و تبیین کنیم.
 نخست بدهی‌های دولت به بانک مرکزی است که به‌صورت مستقیم بر پایه پولی تأثیر می‌گذارد. پس از آن بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است که از ناترازی سیستم بانکی تأثیر می‌پذیرد. با این توضیح در مدت زمان آغاز به کار دولت سیزدهم ترمز رشد پایه پولی کشیده شد چرا که دولت سیاست استقراض مستقیم از بانک مرکزی را متوقف کرد.
این موضوع در بودجه 1401 هم نمود دارد. هر چند که برخی معتقدند دولت سیستم بانکی را مکلف کرده که قسمتی از تبصره‌های تکمیلی تعهدات خود را در قالب تسهیلات بپردازند و برخی نهادهای مالی را وادار کرده تا اوراقی که دولت منتشر می‌کند را با سیستم بانکی خریداری کنند اما باید گفت بر فرض این موضوع استقراض غیرمستقیم توانسته رشد پایه پولی را فعلاً متوقف کند، حتی اگر این تأثیر کوتاه مدت باشد دولت فرصت دارد تا زمان سررسید تعهدات بر تأمین مالی از طرق مختلف تمرکز کند. به‌عنوان مثال تأمین مالی از طریق مالیات، دریافت پول‌های بلوکه شده و افزایش درآمدهای نفتی از جمله مواردی است که می‌تواند راهگشا باشد.
ادامه در صفحه 9
    


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/7/604326/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها