واکنش ورزش جهان به تحولات اوکراین


گروه ورزشی/ ورزش جهان و بویژه فوتبال تحت تأثیر اتفاقی قرار گرفت که نتیجه تنش‌های سیاسی دو کشور روسیه و اوکراین بود و در نهایت نیز به یک جنگ نظامی تمام‌عیار تبدیل شد.
این خبر به سوژه اول تمام رسانه‌های جهان تبدیل شد و طبیعی بود که در همه حوزه‌ها تأثیر خود را نشان داد. حمله نظامی روسیه به اوکراین اهالی دنیای فوتبال را هم مجاب به نشان دادن واکنش به این اتفاق ناگوار کرده است.
در دور برگشت پلی‌آف مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا، در شهر ناپل و در ورزشگاه دیه‌گو آرماندو مارادونا، محل برگزاری مصاف تیم‌های ناپولی و بارسلونا پیش از شروع مسابقه بازیکنان دو تیم پشت یک بنر با مضمون «جنگ را متوقف کنید» خواهان پایان نبرد نظامی روس‌ها با اوکراین شدند.
در چهارچوب همین مسابقات در نبرد تیم‌های آتالانتا و المپیاکوس در یونان نیز روسلان مالینوفسکی بازیکن اوکراینی تیم آتالانتا پس از زدن گل دوم تیمش در دقیقه 66 فوراً به سمت تماشاگران رفت و با بالا دادن پیراهن خود، تی‌شرت سفیدرنگی را که روی آن نوشته شده بود «جنگ در اوکراین را تمام کنید» به نمایش درآورد. مالینوفسکی ساعاتی قبل از بازی هم در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «اوکراین اکنون جنگ‌زده است. لطفاً این را به گوش دنیا برسانید و برای کشور ما دعا کنید.»
در لیگ کنفرانس اروپا، بازیکنان تیم فوتبال اسلاویا پراگ قبل از بازی مقابل فنرباغچه استانبول با پیراهن‌های خاص که شبیه پیراهن تیم ملی اوکراین بود، خود را گرم کردند. روی پیراهن‌ها نوشته شده بود: ما در کنار اوکراین می‌ایستیم.
باشگاه شالکه آلمان نیز در پی حمله روسیه به اوکراین، نام شرکت گازپروم روسیه به‌ عنوان اسپانسر اصلی خود را از روی پیراهنش حذف و به جای آن نام باشگاه را روی این پیراهن درج کرد. این باشگاه همچنین با استعفای نماینده شرکت گازپروم، ماتیاس وارنیگ که عضو هیأت‌‌رئیسه آبی‌پوشان گلزن‌ کرشن بود هم موافقت کرد و از اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) نیز خواست که به همکاری‌اش با گازپروم به‌عنوان اسپانسر مسابقات اروپایی خاتمه دهد.
اولکساندر زینچنکو، مدافع منچسترسیتی و آندری شوچنکو مهاجم سابق میلان از جمله ورزشکاران سرشناس اوکراینی هستند که با افزایش تنش در کشورشان خواستار اتحاد میان مردم شده‌اند.
زینچنکو، بازیکن تیم ملی اوکراین که در قهرمان لیگ برتر انگلیس بازی می‌کند، در اینستاگرام نوشت: «تمام دنیای متمدن نگران وضعیت کشور من است. من نمی‌توانم خودم را جدا بدانم و می‌خواهم نظرم را بگویم. این عکس به کشور من تعلق دارد. کشوری که در آن به دنیا آمدم و بزرگ شدم. کشوری که در مسابقات بین‌المللی از رنگ‌هایش دفاع می‌کنم. کشوری که تلاش می‌کنیم برایش افتخار به دست آوریم و دوست داریم پیشرفت کند. کشوری که مرزهایش باید غیرقابل تجاوز بماند. کشور من به اوکراینی‌ها تعلق دارد و هیچ کس هیچ وقت نمی‌تواند این را نقض کند. ما تسلیم نمی‌شویم! زنده باد اوکراین.»
شوچنکو که در تابستان از مربیگری تیم ملی کشورش کنار رفت، نیز این حرف‌ها را به گونه‌ای دیگر زد. برنده توپ طلای سال ۲۰۰۴ در شبکه‌های اجتماعی گفت: «اوکراین سرزمین مادری من است. همیشه به هموطنانم و کشورم افتخار می‌کنم! ما روزهای سخت زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و در این ۳۰ سال یک ملت متحد شدیم. ملتی فداکار، سختکوش و عاشق آزادی. این باارزش‌ترین سرمایه ما است! ما در روزهای سختی هستیم اما باید اتحادمان را حفظ کنیم. اتحاد رمز پیروزی است! زنده باد اوکراین.»
 
واکنش کمیته بین‌المللی المپیک
بر همین اساس کمیته بین‌المللی المپیک‌(IOC)، نقض آتش‌بس توسط روسیه را بشدت محکوم کرد. این قطعنامه مربوط به 2 دسامبر 2021 است که با موافقت همه 193 عضو سازمان ملل توسط مجمع عمومی تصویب شد. آتش‌بس المپیک 7 روز پیش از المپیک زمستانی 2022 در چین آغاز شد و تا 7 روز پس از پایان پارالمپیک ادامه دارد.
IOC اعلام کرد: ما بشدت نگران امنیت جامعه المپیک اوکراین هستیم. یک کارگروه برای نظارت دقیق بر وضعیت و هماهنگی کمک‌های بشردوستانه به اعضای جامعه المپیک در اوکراین تشکیل شده است.

بــــرش
میزبانی فینال لیگ قهرمانان از روسیه گرفته شد

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) که پیش از این حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده بود، به طور رسمی اعلام کرد امتیاز میزبانی فینال رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا را از روسیه گرفته است. فینال لیگ قهرمانان اروپا پیش از این قرار بود در 28 می ‌2022 (7 خرداد 1401) در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شود. یوفا همچنین اعلام کرد، میزبان جدید فینال لیگ قهرمانان در فصل جاری، ورزشگاه استادو‌فرانس شهر پاریس خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/17/604347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها