مهدی مقابل لاتزیو درخشید، پورتو حریف لیون در مرحله یک هشتم لیگ اروپا شد

شکار عقاب با شکارچی ایرانی


گروه ورزشی/ در یکی از دیدارهای برگشت مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ اروپا، پنجشنبه شب پورتو میهمان لاتزیو بود. مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران این بار در لیگ اروپا و در رم ایتالیا برای تیم خود پورتو خوش درخشید و زمینه ساز حذف غول اروپا شد. در این دیدار مهم لاتزیو در حالی در خانه به مصاف پورتو رفت که در بازی رفت 2-1 به این تیم پرتغالی باخته بود. عقاب ها در ابتدا با گلزنی چیرو ایموبیله مهاجم تیم ملی ایتالیا (دقیقه 19) از حریف پیش افتادند اما در دقیقه 30 مهدی طارمی در محوطه جریمه لاتزیو سرنگون شد. در ابتدا طارمی توسط آیتکین، داور آلمانی به خاطر شبیه‌سازی با کارت زرد مواجه شد اما VAR دستور به بازبینی صحنه توسط داور داد. داور هم پس از بازبینی نقطه پنالتی را نشان داد؛ مهدی پشت توپ ایستاد و با فرستادن توپ به گوشه دروازه، بازی را به تساوی 1-1 کشاند. درخشش طارمی در نیمه دوم هم ادامه یافت و این بار پاس گل دوم تیمش را صادر کرد تا اوریبه (68) برای پورتو گلزنی کند. گرچه این پایان کار نبود و دنیلو کاتالدی (95) گل تساوی را در اواخر بازی به ثمر رساند تا این دیدار با تساوی 2-2 به پایان برسد و پورتو با توجه به برد در بازی رفت در مجموع با نتیجه 4-3 راهی دور بعد شود.
 ناکامی طارمی از دستیابی به عنوان بازیکن برتر هفته لیگ اروپا
طارمی 78 دقیقه برابر غول فوتبال اروپا بازی کرد و موفق به گلزنی و ثبت یک پاس گل شد. بر همین اساس سایت «سوفا اسکور» در ارزیابی فنی از این بازی به مهدی طارمی بالاترین نمره یعنی 8.7 از 10 را داد تا طارمی به عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته شود. این سایت همچنین طارمی را در تیم منتخب لیگ اروپا قرار داد. طارمی بعد از درخشش برای پورتو در لیگ اروپا، گفت: «بازی بسیار خوبی انجام دادیم. تمام تیم عملکرد خوبی داشتند و در نهایت موفق شدیم از این بازی سربلند خارج شویم و به مرحله بعد راه پیدا کنیم. مقابل لاتزیو سوار بر بازی بودیم و تمام مجاری را در اختیار داشتیم.» طارمی بعد از این درخشش از سوی یوفا به عنوان یکی از 4 نامزد کسب جایزه بهترین بازیکن هفته لیگ اروپا انتخاب شد. تا جایی که باشگاه پورتو در اقدامی حمایتی از ستاره ایرانی‌اش از هوادارانش خواست تا به این بازیکن برای کسب جایزه بهترین بازیکن هفته لیگ اروپا رأی دهند.
در این شرایط عصر دیروز اعلام شد که ریکاردو هورتا، بازیکن تیم براگا که یکی از گل های تیمش را در مصاف با شریف تیراسپول به ثمر رساند بالاتر از طارمی به عنوان بازیکن برتر این هفته لیگ اروپا انتخاب شد تا طارمی در کسب این عنوان ناکام شود.
واکنش‌ها به پاس زیبای مهدی در رم
درخشش طارمی محدود به گل اول پورتو نبود و او در این دیدار روی یک پاس باورنکردنی، راهی جز گلزنی پیش پای ماتیاس اوریبه نگذاشت تا زیباترین پاس گل مسابقات پنجشنبه شب را به نام خود ثبت کند. عملکردی که تحسین اکثر کاربران در فضای مجازی را به همراه داشت و تایم‌لاین فوتبالی‌ها در توئیتر از عکس‌های مهدی پر شد. صفحه‌ سوفا اسکور صعود پورتو را مدیون عملکرد فردی فوق‌العاده‌ طارمی دانست و آمار او را این گونه منتشر کرد:« ۳۷ لمس توپ، ۱ گل، ۶ شوت (یک ضربه در چارچوب)، ۱ پاس گل، پیروزی در ۶ نبرد فردی از ۱۰ تقابل، کسب ۱ پنالتی، نمره‌ ۸.۸ از سوفا‌اسکور.» اما یکی از صفحات هواداری پورتو در توئیتی بعد از صعود پورتو نوشت: «طارمی بازیکن غول‌پیکری است، با هوشی کمیاب و ازخودگذشتگی‌ای که به نفع تیم است. ورزشگاه المپیکو برای او بود.» یک کاربر پرتغالی هم با خوشحالی از کسب پنالتی توسط طارمی، او را با مایکل فلپس مقایسه کرد. (منظور او شوخی کردن با شیرجه‌های طارمی در محوطه‌‌ جریمه بوده) همچنین یک کاربر پرتغالی دیگر هم این چنین به تمجید از طارمی پرداخت: «مهدی طارمی نسخه‌ کوچک هری کین است.» یکی از هواداران یوونتوس هم ویدیویی از هایلایت حرکات طارمی را توئیت کرد و نوشت: «فقط با نگاه کردن به او می‌توانید بگویید این مرد دقیقاً همان کسی است که آلگری دنبالش می‌افتد. او می‌تواند عریض بازی کند، عاشق شرکت کردن در درگیری‌ها، تکل زدن و به عقب برگشتن است، نسبتاً سریع و دارای توانایی است. او نمونه ایرانی مانژوکیچ است.»
گزارش رسانه ایتالیایی؛ وقتی طارمی «VAR» را زیر سؤال برد
سایت «فوتبال ایتالیا» در گزارشی به انتقاد از تکنولوژی کمک داور ویدیویی (VAR)  به خاطر پنالتی مهدی طارمی ستاره ایرانی پورتو پرداخت. این رسانه ایتالیایی به خاطر طارمی VAR را به باد انتقاد گرفت و نوشت: «پنالتی‌ای که VAR به پورتو تقدیم کرد بهترین مثال برای این است که این تکنولوژی فوتبال را از ماهیت اصلی‌اش دور کرده است. برخورد طارمی بازیکن پورتو با بازیکن لاتزیو امری طبیعی در فوتبال است و داور هنگام تشخیص تمارض از سوی بازیکن ایرانی تصمیم درستی گرفت ولی وقتی با VAR این صحنه را بررسی کرد تصمیمش را تغییر داد. در آن صحنه دو بازیکن برخوردی طبیعی داشتند و این صحنه‌ها را باید به شکل طبیعی تماشا کنید. ولی VAR با چند دوربین به شکل آهسته این صحنه را برای داور به نمایش می‌گذارد تا داور به اشتباه از روی تصاویر آهسته تصمیمش را عوض کند و این نشان دهنده تغییر ماهیت فوتبال با VAR است.»
چشم‌پوشی سرمربی پورتو از درخشش فردی طارمی
پس از درخشش طارمی سرمربی پورتو واکنش جالبی به درخشش ستاره ایرانی‌اش مقابل لاتزیو در لیگ اروپا داشت. سرخیو کونسیسائو سرمربی پورتو بعد از درخشش ستاره ایرانی ترجیح داد درباره این بازیکن صحبت نکند و از تمجید این بازیکن چشم‌پوشی کرد و گفت: «تمایلی ندارم درباره فردی مشخص صحبت کنم. درست است او (طارمی) در این بازی روی هر دو گل ما تأثیرگذار بود اما این نتیجه را می‌خواهم روی تلاش تیم بنویسم. همه بازیکنان در این بازی عملکرد خوبی داشتند و در سرنوشت تیم اهمیت دارند. به همین خاطر من این دستاورد را به کل تیم تبریک می گوییم.»

برش
جدال آزمون با طارمی منتفی شد

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) دیروز قرعه‌کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا را انجام داد تا تیم‌ها، رقبای خود را بشناسند. در این قرعه‌کشی دو تیم پورتو و لورکوزن حضور داشتند که به ترتیب مهدی طارمی و سردار آزمون دو بازیکن تیم ملی کشورمان را در اختیار دارند و احتمال داشت این دو ستاره رقیب هم شوند ولی این اتفاق رخ نداد. براساس قرعه‌کشی، پورتو رقیب لیون فرانسه شد. بایرلورکوزن هم به آتالانتا رسید. در یکی از دیدارهای مهم این مرحله، بارسلونا باید با گالاتاسرای ترکیه بازی کند. پس از این اتفاق برنامه دیدارهای پورتو - لیون و بایرلورکوزن - آتالانتا در لیگ اروپا اعلام شد و بر این اساس دیدار رفت  تیم‌های پورتو – لیون 17 اسفند در ورزشگاه دراگائو پورتو و دیدار برگشت دو تیم 26 اسفند در ورزشگاه المپیک لیون پارک برگزار خواهد شد. همچنین دیدار رفت لورکوزن- آتالانتا 18 اسفند در ورزشگاه گویس برگامو و دیدار برگشت دو تیم 27 اسفند در ورزشگاه بای آرنا لورکوزن برگزار می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/16/604389/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها