رئیس جمهور در اولین جلسه شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم:

برای رفع فقر مطلق باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد


رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگرچه اقدامات و اصلاحات ساختاری و بلندمدت برای رفع فقر و بی‌عدالتی نسبت به رسیدگی به فقرا تقدم رتبی دارد، اما نباید باعث غفلت از سرعت رسیدگی به نیازمندان شود، اظهار داشت: جلسات و برنامه‌ریزی‌های خود را بر این محور تنظیم کنید که در کوتاه مدت و حتی برای همین شب عید بتوانید با اقدامات جهادی، دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشید.
آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی بعدازظهر پنجشنبه در اولین جلسه شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران پرچمدار برقراری عدالت اجتماعی است لذا وجود فقر در جامعه اسلامی به هیچ وجه زیبنده این نظام نیست، گفت: جامعه اسلامی باید مبتنی بر عدالت اجتماعی اداره شود. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه راهکار اصلی و اساسی برای رفع فقر اصلاح شاخص‌ها و زیرساخت‌ها در جهت برقراری عدالت اجتماعی است، افزود: درست است که برای ایجاد عدالت پایدار اقتصادی و اجتماعی باید در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات، عادلانه عمل شود و زمینه‌ها و بسترهای ایجاد فقر و بی‌عدالتی را اصلاح کرد، اما نباید از رسیدگی به فقرا و نیازمندان نیز غافل ماند.
دکتر رئیسی اظهار داشت: اصلاح ساختارها و شاخص‌ها نسبت به رسیدگی به فقرا و نیازمندان تقدم دارد، اما همزمان با اجرای برنامه‌ها و اقدامات بلند‌مدت و ساختاری باید به شکلی کاملاً عزتمندانه به فقرا و نیازمندان نیز رسیدگی کرد و برنامه‌هایی عاجل و فوری برای رفع فقر مطلق داشت.
رئیس‌جمهور به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بویژه خطاب به دولت مردمی و تحول‌گرا، مبنی بر تهیه و تنظیم پیوست عدالت برای همه تصمیمات و اقدامات اشاره و تصریح کرد: محور عمل این دولت اجرای عدالت است. هیچ تصمیم و اقدامی در این دولت نباید باعث ایجاد و تشدید فشار اقتصادی به آحاد کم‌برخوردار جامعه شود. آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش یکی از ضروری‌ترین اقدامات در مسیر رسیدگی به فقرا و نیازمندان را به روزرسانی سامانه جامع اطلاعاتی رفاه و تأمین اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: سامانه اطلاعاتی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به روزرسانی شده و در راستای جامعیت اطلاعات آن، با دیگر سامانه‌های اطلاعاتی دستگاه‌های ذیربط یکپارچه و مرتبط شود. رئیس‌جمهور یکی دیگر از اقدامات لازم در راستای اصلاحات ساختاری برای رفع فقر و ارتقای وضعیت رفاهی مردم در دولت مردمی را ارتقای نقش و سهم مردم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌ریزی‌ها عنوان کرد و گفت: از تجربه‌های موجود در استفاده از ظرفیت‌ نهادهای مردمی همچون خیریه‌ها، بسیج و امثال آن برای به میدان آوردن ظرفیت‌های مردمی بهره گرفته شود. دکتر رئیسی تجربه به میدان آوردن ظرفیت‌های مردمی در موضوع امدادرسانی عمومی در اوایل همه‌گیری کرونا از سوی رهبر معظم انقلاب را مورد اشاره قرار داد و افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این روش نمونه فعلیت بخشیدن به نقش مردم در برنامه‌ریزی‌های عمومی را در راستای رفع فقر بویژه رفع فقر مطلق ساماندهی و سازماندهی کند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: برنامه‌های رفع فقر مطلق را مطلقاً به آینده موکول نکنید. رفع فقر مطلق از آن دسته اقداماتی است که حتی نباید از امروز به فردا موکول شود‌؛ جلسات و برنامه‌ریزی‌های خود را بر این محور تنظیم کنید که برای همین شب عید بتوانید با اقداماتی جهادی، دستگیر فقرا و نیازمندان جامعه باشید. آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: امروز توان دولت نیز در کنار نهادهای انقلابی و امدادی قرار گرفته و ظرفیت‌های آنان یکپارچه شده است. باید از این فرصت به نحو‌احسن و هر چه سریع‌تر برای رفع فقر مطلق و نیز اصلاح ساختارهای به وجود آورنده فقر و بی‌عدالتی استفاده شود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: طبیعتاً اجرای برخی برنامه‌ها برای اصلاح ساختارها زمانبر است، اما برنامه‌ها و اقدامات لازم برای رفع فقر مطلق باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن طراحی و سریعاً اجرایی شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/1/604411/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها