حمله شکارچیان غیرمجاز به آشوراده در گفت‌و‌گو با استاندار گلستان

شکار بدون توقف


زهرا کشوری
خبرنگار
شکارچیان غیرمجاز با اسلحه‌های مجاز برای پنجمین بار در یک ماه گذشته به آشوراده حمله کردند و روی محیطبان‌های منطقه اسلحه کشیدند. آنها میانکاله را سرب باران کردند. بسیاری از منتقدان حضور پرشمار شکارچیان غیرمجاز را برای جدا‌سازی مدیریت آشوراده، خلیج گرگان و میانکاله می‌دانند. این منتقدان اعتقاد دارند گلستان می‌خواهد تا مدیریت آشوراده و خلیج گرگان به این استان برسد. در حال حاضر مدیریت یکپارچه این مناطق به عهده مازندران است.همین مسأله باعث شد روزنامه «ایران» با «محمد علی زنگنه» استاندار گلستان به گفت‌و‌گو بنشیند.
شکارچیان غیرمجاز در ماه جاری پنج بار به آشوراده حمله کردند. در حالی که مراجع قضایی اعلام کرده بودند که با خاطیان بشدت برخورد می‌کنند، فکر می‌کنید چرا دوباره شاهد حمله شکارچیان هستیم؟
این موضوع به حوزه محیط زیست برمی‌گردد با مدیرکل محیط زیست ما تماس بگیرید، با شما صحبت می‌کنند.
 بعضی از منتقدان می‌گویند حملات به‌دنبال اختلاف دو استان برای مرز‌بندی در میان آشوراده و میانکاله است. شما هم پیشتر گفته اید که محیط زیست مازندران حق ندارد درباره آشوراده گفت‌و‌گو کند.
نه این‌طور نیست. ما جلسه شورای راهبری میانکاله و خلیج گرگان را هفته گذشته در محیط زیست کشور تشکیل دادیم. استاندار مازندران، بنده، رؤسای محیط زیست و شورای معاونان کشور هم در این جلسه حضور داشتند. نه تنها هیچ اختلافی وجود ندارد که هم‌افزایی هم وجود دارد.
شما نمی‌خواهید مرز مدیریتی مشخص شود و مدیریت آشوراده و خلیج گرگان به گلستان برسد؟
بحث محیط زیستی آنجا تحت مدیریت یکپارچه است. مدیریت یکپارچه یعنی استانی که قلمرو بیشتری دارد، مدیریت محیط زیستی آنجا را به عهده دارد، بنابراین الان هر اقدام محیط زیستی در آنجا از طریق محیط زیست مازندران صورت می‌گیرد. اینجا هم اقدامات تأمینی، کمکی، انتظامی و... برای کمک همیشه هماهنگ است.
بندر ترکمن در جغرافیای گلستان قرار دارد و گفته می شود، بیشتر شکارچی‌ها هم از بندر ترکمن می‌آیند.
عرض من همین است که می‌گویم. مدیریت مباحث محیط زیستی آنجا براساس تصمیم ستاد ملی برعهده محیط زیست مازندران است. اگر زنگ بزنید مدیرکل محیط زیست ما کامل توضیح می‌دهد. همه اقدامات تأمینی هم در استان ما دارد انجام می‌گیرد. بالاخره هر سال این اتفاق در این ایام می افتد.
قبلاً تخلف به این شدت و حدت در آشوراده نداشتیم.
ما در استان هستیم و می‌بینیم هرسال این اتفاق می‌افتد. منتها الان یک عده به‌دنبال بولد (پررنگ کردن) آن هستند. نمی‌دانم این افراد به چه نیاتی دنبال پررنگ کردن مسأله هستند.
به نظرتان پنج بار حضور تعداد بالای شکارچی‌های غیرمجاز در یک ماه نیاز به پررنگ کردن دارد؟
هرسال این موارد بوده است. افراد شناسایی ودستگیر می‌شوند. با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد، تذکر داده می‌شود.براساس اسلحه مجاز و غیرمجاز با آنها برخورد قانونی می‌شود. چیزی که از حرف‌های ما حق دارید درج کنید این است که درباره مسائل مربوط به تالاب میانکاله و مباحث مربوط به جزیره آشوراده و موضوعات محیط زیستی خلیج گرگان در شورای راهبری ملی تصمیم‌گیری می‌شود. شورای راهبری ملی هم هفته گذشته در مورد موضوعات متعدد جلسه داشت که یکی از آنها هم موضوع شکارچیان بود. در این زمینه هم، هم‌افزایی و همکاری در میان دو استان کاملاً برقرار است. هر گونه حرف و حدیثی که می‌گوید اختلاف وجود دارد، رد می‌شود. هماهنگی نزدیک بین نیروی انتظامی، شورای تأمین بندر ترکمن با محیط زیست بهشهر و مازندران وجود دارد. هر بار که این اتفاق می‌افتد بلافاصله اقدامات قانونی صورت می‌گیرد. اقدامات پیشگیرانه هم در دستور کار بوده و انجام می‌شود ولی چون هر ساله به کرات این مسائل اتفاق می‌افتد یک سری افراد با دلایل نامعلوم به‌دنبال ایجاد اختلاف هستند.
میانکاله ذخیره گاه زیست کره است و شکار در آن ممنوع است. چطور کسانی می‌توانند روی مأمور دولت اسلحه بکشند و در یک محدوده ممنوع شکار کنند؟
ممنوعیت شکار به‌دلیل آنفلوانزای پرندگان است. این افراد قبل از این ممنوعیت به‌عنوان ارتزاق با مجوز شکار می‌کردند اما چند سالی است که به دلایل دامپزشکی، بهداشتی و محیط زیستی شکار ممنوع است. از سالی که شکار ممنوع شده است اتفاق‌های اینچنینی بوده و هست و مدیریت می‌شود. این جملات آخر را می‌توانید از قول من بزنید بقیه موارد را می‌توانید از محیط زیست بپرسید.
الان پنج بار قانون را شکستند و روی مأمور دولت اسلحه کشیده‌اند.
ما شورای تأمین تشکیل دادیم. شورای تأمین به مصوباتش عمل می‌کند. از موقعی که شورای تأمین ورود کرده افرادی در این مسأله و به تعبیر من با «غائله برنامه‌ریزی شده» به‌دنبال منحرف کردن فکر دو استان هستند. بنابراین براساس مصوبه شورای تأمین، جلسه مشترک استانداران و محیط زیست دو استان، این موضوع هم پیگیری و با آن برخورد قاطع می‌شود. ما هیچ مسامحه‌ای را قبول نمی‌کنیم. فرماندار ما با جدیت دارد کار را دنبال می‌کند. شما باید بخشی از کار را هم در مازندران جویا باشید.
بله، حتماً گفت‌و‌گو می کنم. من دفعه قبل با معاون شما صحبت کردم. گفتند برخورد قاطع می‌کنیم ولی ما می‌بینیم که با شدت بیشتری به آشوراده حمله کردند. شما عکس‌هایی را که خبرگزاری میزان منتشر کرده است، ببینید...
آن فیلمی که دفعه قبل در فضای مجازی منتشر شد 20 روز قبل تهیه شده بود. این نشان می‌دهد اطلاعات با اهداف خاصی منتشر می‌شوند. بعضی وقت‌ها فیلم‌های سال‌های قبل را منتشر می‌کنند. شما آخرین اخبار را از فرماندار ترکمن که با مسائل از نزدیک مواجه است، جویا شوید.
آقای زنگنه عکس‌هایی که دیروز خبرگزاری قوه قضائیه (میزان) منتشر کرده، هم مربوط به قبل است.
من این عکس‌ها را به‌دلیل کسالتی که دارم ندیدم، ولی فیلم قبلی مال تقریباً سه هفته قبل بود.
 اگر سه هفته قبل از انتشار فیلم، موضوع جمع شده بود، چرا ما باز هم شاهد این اتفاق هستیم؟
 من الان در بستر بیماری هستم. شما لطف کنید از طریق محیط زیست و معاون من پیگیری کنید.

برش
گلستان راحت‌تر می‌تواند آشوراده را کنترل کند

فرماندار بندرترکمن اعتقاد دارد، اگر مدیریت آشوراده به گلستان برسد محیط زیست راحت‌تر می‌تواند شکارچیان غیر مجاز را کنترل کند. «عبدالغفور غراوی» فرماندار ترکمن هم در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران با استاندار گلستان موافق است و می‌گوید: «مدیریت آشوراده براساس مصوبه شورای راهبردی با مازندران است ،اما گلستان هم در کنار مازندران به حفاظت از منطقه می‌پردازد.» او می‌گوید: «ما با تمام وجود و شبانه‌روز در خدمت عزیزان مازندران هستیم.» او در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید اگر مدیریت آشوراده با گلستان باشد چنین اتفاقی نمی‌افتد می‌گوید: «شاید راحت‌تر بشود مسأله را جمع کرد، چون دسترسی از ناحیه محیط زیست گلستان به آشوراده نزدیکتر از مازندران و بهشهر است.» حرف‌های او این سؤال را پیش می‌آورد که آیا محیط زیست دو استان با هم ارتباط ندارند تا نیروهای محیطبانی خود را به منطقه بفرستند؟ آیا گلستان از ورود شکارچیان غیرمجاز مطلع نمی‌شود؟
او می‌گوید:«ما اخطارهای لازم را به دوستان دادیم؛ از طریق مراجع قضایی خواستار شناسایی لیدرها شدیم. بعضی از آنها شناسایی شده اند و برای آنها اخطار ارسال شده است.»  او در پاسخ به این سؤال که وقتی شکارچی‌ها از سمت بندر ترکمن وارد آشوراده می‌شوند چرا فکر می‌کنید با واگذاری مدیریت آشوراده به گلستان موضوع حل می‌شود. در جداسازی چه اتفاقی می‌افتد که الان قابل وقوع نیست، هم می‌گوید: «این شکارچی‌ها تنها ساکنان بندر ترکمن نیستند. در نهایت ممکن است 10 درصد از این شکارچی‌ها از بندرترکمن باشند. ممکن است از شهرهای دیگر گلستان یا مازندران باشند. ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم. از این به بعد هم ما بیش از پیش این موضوع را دنبال می‌کنیم.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7859/1/604418/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها