اخبـــــار


تلاش برای رایگان شدن هزینه‌های زایمان

گروه اجتماعی/ پیش از این شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌و‌گو با «ایران» جزئیات بیمه ناباروری را که یکی از مواردی است که به‌عنوان تکلیف قانونی بر زمین مانده بود و توسط دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد تشریح کرد. حالا وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت مسأله جمعیت خبر داده است که «تلاش داریم بیمه‌ها را فعال کنیم تا همه هزینه‌ها در دوران مراقبت‌های زایمان و زایمان را پرداخت کنند. این قول را به مردم می‌دهم که اگر کسی بیمه نباشد، تمامی خدمات مربوطه را بدون در نظر گرفتن وسع مالی به صورت رایگان دریافت خواهد کرد.»
بدون تردید علاوه بر اینکه بحث جمعیت و تشویق به فرزندآوری و تسهیل این موضوع که مهمترین اش کاهش هزینه‌هاست، از وظایف دولت‌هاست، موضوع اساسی در بحث سلامت این است که مواردی چون زایمان باید جزئی از خدمات درمانی رایگان در کشورها قرار بگیرد. بهرام عین‌اللهی هم تأکید دارد ، برخی امور تکلیف اداری نبوده و شرعی است که با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند و نمونه‌های این فعالیت‌ها را در دفاع مقدس بسیار شاهد بودیم؛ حضرت آقا بارها به این موضوع تأکید کرده‌اند و ما به این موضوع به عنوان یک تکلیف شرعی نگاه می‌کنیم. با توجه به فرمان مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌های مهم ما در وزارت بهداشت، بحث جوانی جمعیت است. یکی از قدرت‌های مهم برای هر کشور، جمعیت و نیروی انسانی است و اگر در کشور جمعیت جوان، پرشور، پرکار و انقلابی داشته باشیم برای ما قدرت خوبی ایجاد می‌کند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: متأسفانه در چندسال اخیر شاهد عدم علاقه مردم به فرزندآوری و در پی آن با رشد منفی جمعیت مواجه هستیم که این موضوع برای آینده کشور خوب نیست. در موضوع درمان هم با تعدادی از عزیزان مواجه هستیم که دچار نازایی هستند که بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، تا ۹۰ درصد هزینه‌های نازایی را بیمه‌ها پرداخت خواهند کرد، البته این شروع کار است و رفته رفته تلاش می‌کنیم تسهیلات بهتری ارائه دهیم و مراکز بیشتری را ایجاد کنیم تا درمان انجام شود.
این‌ها خبرهای خوشی است که هر روز در حوزه فرزند‌آوری به گوش می‌رسد، کما اینکه بیش از دو میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که با وجود تمایل به فرزنددار شدن، عموماً به‌دلیل هزینه‌های سنگین درمان، سراغ آن نرفته یا اگر درمان را دنبال کرده‌اند با هزینه‌های بالایی مواجه شده‌اند.این درحالی است که پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تأکید قرار گرفته و در قانون برنامه ششم توسعه هم تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی تکلیف شده است و بر همین اساس بود که در قانون بودجه ۱۴۰۰ بیمه‌ درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری (آی. سی. اس. آی) و (آی. وی. اف) برای هر زوج نابارور و پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری شد، اما اجرای این بند از قانون بودجه در دولت قبل بلاتکلیف ماند و یکی از نخستین مصوبه‌های دولت سیزدهم تصویب شیوه اجرای قانون بیمه ناباروری و تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتن خدمات نازایی و ناباروری بود.

افزایش کرایه تاکسی در شهرهای مختلف متغیر است

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: میانگین افزایش کرایه تاکسی در شهرهای مختلف متغیر است و این میزان بستگی به مصوبات مربوط به شوراهای اسلامی شهر دارد.
مرتضی ضامنی به ایرنا گفت: هر سال در بهمن یا اسفند ماه فرایند افزایش قیمت کرایه تاکسی پیشنهاد می‌شود، این افزایش قیمت فرایندی قانونی است اما میزان افزایش در همه شهرها یک درصد مشخص نیست؛ در برخی شهرها امکان دارد افزایش ۱۰درصدی باشد و در شهر دیگری ممکن است این افزایش بیشتر باشد. وی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر مرجع تغییر نرخ کرایه تاکسی‌ها است به این ترتیب که فرایند تعیین نرخ کرایه تاکسی بر اساس قانون شهرداری‌ها در اواخر سال طبق پیشنهاد واحدهای کارشناسی سازمان تاکسیرانی در قالب لایحه به شورای اسلامی هر شهر ارسال می‌شود و شورای شهر پس از بررسی، تصویب و در نهایت تأیید فرمانداری مربوطه کرایه قانونی هر شهر را اعلام می‌کند که در سال‌جاری نیز این فرایند در جریان است. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: افزایش نرخ کرایه تاکسی از سوی شهرداری‌ها که به‌عنوان مصوب شوراهای اسلامی شهرها اعلام می‌شود به‌صورت برچسب داخل تاکسی‌ها نصب می‌شود و لازم الاجراست. ناوگان فعال تاکسیرانی با ۳۱۸ هزار خودرو تاکسی در سطح کشور مشغول ارائه خدمت است که از این تعداد در شهر تهران ۷۶ هزار خودرو تاکسی فعال هستند.


تزریق واکسن کرونا در کشور از 141 میلیون دوز عبور کرد
241 بیمار کرونایی دیگر جان خود را از دست دادند

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۲۴۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۶ هزار و ۶۳۱ نفر رسید و چهار هزار و ۴۹ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. همچنین۶۲ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۲۰ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۵۷ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۱ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۱۲ دوز رسید.
طبق آخرین آمار اعلام شده، ۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. ویروس کرونا از اوایل اسفند ۹۸ در کشور شیوع یافت و اکنون در خیز ششم کرونا قرار داریم. به گفته حمیدرضا جماعتی دبیر علمی کمیته مقابله با کرونا، آمار ایران و جهان نشان می‌دهد ابتلای کودکان به کرونا در پیک اُمیکرون حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به دلتا بیشتر است. هم اکنون در ایران حدود ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا در پیک ششم کودکان هستند. در برخی کشورها مثل امریکا تا حدود ۳۵ درصد مبتلایان به کرونا در سویه جدید کودکان هستند و این سویه کرونا برخلاف سویه‌های قبلی علاوه بر افراد بزرگسال در نوجوانان و اطفال هم سرایت بالایی دارد. البته علاوه بر واکسیناسیون کمتر کودکان، خاصیت خود سویه اُمیکرون به این شکل است که ترشح آنزیمی در بزرگسالان مانع ورود آن به سلول‌های دستگاه تنفسی می‌شود و این آنزیم بلوکه کننده در کودکان وجود ندارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7861/20/604726/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها