5 پیش‌شرط فرابورس برای درج نماد استقلال و پرسپولیس در بازار پایه اعلام شد

تکاپوی سرخابی‌ها برای تحقق شروط


گروه ورزشی/ در روزهای گذشته اخبار امیدوارکننده‌ای درخصوص واگذاری پرسپولیس و استقلال به گوش رسید تا طلسم 24 ساله واگذاری سرخابی‌ها شکسته شود. موضوع تا حدی جدی شد که حتی حسین قربانزاده، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی جلساتی را با مدیران این دو باشگاه برگزار کرد و پس از این اتفاق قیمت نهایی سهام سرخابی‌ها اعلام شد که ارزش نقدی پرسپولیس 3 هزار و 210 میلیارد تومان و استقلال 2 هزار و 780 میلیارد تومان تعیین شد. با این شرایط دو باشگاه برای عرضه در فرابورس نزد سازمان بورس ثبت شدند و برخی اخبار نیز از عرضه سهام این دو باشگاه در روز ۱۵ اسفندماه در بازار پایه فرابورس حکایت داشت اما ظاهراً فعلاً این واگذاری مشروط شده است. بر همین اساس میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس با برشمردن ۵ پیش شرط برای درج نماد سرخابی‌ها در بازار پایه گفت: «بحث ارزشگذاری این دو باشگاه توسط کارشناسان دادگستری انجام و به تأیید هیأت واگذاری شامل وزرای اقتصاد، ورزش و دادگستری نیز رسیده است. بعد از این مرحله، این دو شرکت با توجه به مصوبه شورای عالی بورس در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و این سازمان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را برای درج در بازار پایه به فرابورس ارجاع داد.» وی در مورد این پیش‌شرط‌ها گفت: «تکمیل اعضای هیأت مدیره دو باشگاه و تعیین تکلیف وضعیت ثبتی آنها، تعیین تکلیف برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که باید مالکیت برند هر دو باشگاه به خودشان منتقل شود و تعیین تکلیف کمپ ناصر حجازی و مرغوبکار از جمله این شروط است. همچنین ارزشگذاری این دو باشگاه توسط کارشناسان رسمی انجام شده که طبق دستورالعمل سازمان بورس به فرابورس ارزشگذاری باید توسط مشاوران سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه انجام شود. ضمن اینکه بحث تأیید حسابرسی توسط کمیته‌های حاکمیت شرکتی باید انجام شود تا از این طریق منافع سهامداران رعایت شود.» بر اساس این گزارش و به نقل از فرابورس ایران، وی با اشاره به اینکه پذیره‌نویسی سهام این دوباشگاه ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، تأیید کرد: «فرابورس بابت هر ریال این واگذاری در راستای حفظ منافع مردم حساس است و تا این 5 شرط رعایت نشود امکان واگذاری سرخابی‌ها وجود ندارد.»
در این شرایط این ابهام به‌وجود آمد که آیا دو تیم محبوب پایتخت می‌توانند شروط لازم برای ورود به تالار شیشه‌ای را رعایت کنند یا خیر؟ به گزارش ایرنا، نه تنها واگذاری سرخابی‌ها متوقف نشده بلکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به تکاپو افتاده‌اند تا هر چه سریعتر شروط فرابورس را برای درج نماد محقق کنند. طبق صحبت‌های مطرح شده قرار است عرضه سهام سرخابی‌ها در روزهای آینده به روش افزایش سرمایه صرف سهام با سلب حق تقدم انجام شود.
 البته در این بین حسین قربان‌زاده، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی اقدامات بسیاری برای عملی شدن این مهم انجام داد و زمانی که با صحبت‌های مدیرعامل فرابورس ایران مواجه شد در جلسه هم‌اندیشی باشگاه پرسپولیس که دیروز با حضورپیشکسوتان و مسئولان این باشگاه در هتل آزادی برگزار شد، چنین واکنشی نشان داد: «واگذاری سرخابی‌ها ۱۵ اسفند به لطف خدا مصادف با سوم شعبان، میلاد امام حسین(ع) یا انجام می‌شود یا دیگر من رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیستم. به هیچ جای عالم هم برنمی‌خورد. من خون دل زیادی در این شب‌ها خوردم و دیشب هم نخوابیدم. الان هم نمی‌توانم بگویم چه اتفاقی افتاده چون اینجا افرادی هستند که کل کار ما را‌‌‌‌‌‌‌‌ روی هوا می‌برند. عده‌ای گفتند ما تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد. من این اتفاق را‌‌‌‌‌‌‌‌ حتماً پیگیری می‌کنم. شاید آخرین حرفم این باشد که بگویم مردم عزیز، من عرضه نداشتم و دیگر به سازمان خصوصی‌سازی هم نخواهم رفت. یا این اتفاق می‌افتد یا من در خانه‌ام می‌نشینم و به کاری که از قبل داشتم می‌پردازم. یک بار در این کشور باید اتفاقی که همه می‌گویند درست است، بیفتد.»
رئیس جمهور اعتقاد دارد که این اتفاق به نفع باشگاه هاست
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: «من و آیت‌الله رئیسی نشستیم صحبت کردیم که این اتفاق به نفع باشگاه‌هاست. ایشان هم شخصاً گفت محکم به کارتان ادامه دهید، دیگر معنی ندارد که یک کارشناس سنگ‌اندازی کند که کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ به آن طرف سال بیندازد. آن طرف سال یعنی ۲۴ سال بعد؛ یعنی تا الان چگونه به تعویق افتاده؟ اما حداقل من این اجازه را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای این اتفاق در این طرف سال نخواهم داد. تا ۱۵ اسفند هم معلوم می‌شود.» قربان‌زاده معتقد است: «مردم به عشق استقلال و پرسپولیس تلویزیون را‌‌‌‌‌‌‌‌ روشن می‌کنند تا بازی این دو تیم را ببینند. آورده مالی این دو باشگاه برای صدا و سیما صدها برابر بازی مشابه لیگ است.»وی افزود: «در ۱۵ اسفند ۱۰ درصد ارزش دو شرکت به مردم صرفنظر از اینکه چه کسی هستند، واگذار می‌شود. این ۱۰ درصد که معادل ۵۰ درصد سرمایه ثبتی دو باشگاه است، طوری مدلش را‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کردیم که پول در باشگاه بماند و یک ریال به خزانه دولت نرود. افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم، موضوع ماده ۱۶۰ قانون تجارت، از یک امکانی استفاده شده که هم مردم و هواداران به عنوان سهامدار تطبیق پیدا کنند و هم پول در باشگاه بماند و هم آغاز مسیر واگذاری باشد. هدف ما از این اقدام بهبود کیفیت مدیریت حرفه‌ای دو باشگاه است.»
مردم دنبال سود از سهام سرخابی‌ها نیستند
قربان‌زاده ادامه داد: «حرمت کسانی که برای این برند خون دل خورده‌اند باید حفظ شود، من مقابل همه بازیکنان و پیشکسوتانی که برای دو باشگاه زحمت کشیده اند سر تعظیم فرود می‌آورم و به آنها عرض می‌کنم برادران عزیزم! در این موضوع همه همت ما بهبود مدیریت حرفه‌ای دو باشگاه است. کسی که در این باشگاه زحمت کشیده باید سهامدار باشد. به لطف خدا ۱۰ درصد سهام باشگاه‌ها این طرف سال با همکاری دست‌اندرکاران محقق می‌شود، استقلال و پرسپولیس به بازار پایه فرابورس می‌روند و کار ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. آن طرف سال ۱۵ تا ۳۰ فروردین امکان خرید و فروش نماد دو باشگاه فراهم می شود. قاعدتاً سهام استقلال و پرسپولیس سهامی نیست که مثلاً مردم بخواهند مثل کارخانه های فولاد و یا مس بفروشند و به سود برسند. قاعدتاً صف فروشی ایجاد نخواهد شد یا خیلی اندک است، ولی صف خرید ایجاد خواهد شد. این قیمت بتدریج افزایش پیدا می‌کند.» وی افزود: «دولت در اینجا باید مجدداً سهام خردش را‌‌‌‌‌‌‌‌ عرضه کند برای اینکه هم قیمت تعدیل شود و هم اینکه به تدریج مالکیت را‌‌‌‌‌‌‌‌ از 100درصد به زیر ۵۰ درصد برساند. پیشنهاد ما این است ۵ درصد بلوکی که هر کسی که در این باشگاه قرارداد مکتوب دارد، و یا بازی کرده، دست‌اندرکار است، کادر فنی است، این افراد هم باید سهامدار باشند. باید در هیأت واگذاری که چهار وزیر هستند تصویب شود. این را‌‌‌‌‌‌‌‌ به هیأت واگذاری می‌‌بریم و ان‌شاءالله این اتفاق هم می‌افتد.»

پروین: با خصوصی‌سازی مخالفم

علی پروین، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس که یکی از حاضرین جلسه هم‌اندیشی بود، در حاشیه این جلسه گفت: «من در کل مخالف خصوصی‌سازی پرسپولیس هستم و بعید می‌‌دانم این کار انجام شود. پرسپولیس بدهی زیادی دارد و شرکتی که می‌خواهد وارد بورس شود نباید بدهی داشته باشد. الان گفته‌اند ورزشگاه درفشی‌فر به پرسپولیس تعلق دارد در حالی که آن استادیوم 25 هزار متر معارض دارد. خدا کند این کار انجام شود که پرسپولس این همه در به در نباشد. هر زمان یحیی گل‌محمدی صحبت می‌کند، می‌نالد! درویش که به پرسپولیس آمده دوست و رفیق زیاد دارد و او به‌طور شبانه‌روز در حال تلاش است که این باشگاه وارد بورس شود.» پیشکسوت پرسپولیس درخصوص وضعیت این روزهای این تیم گفت: «الان پرسپولیس و استقلال با هم در یک شرایط هستند و بقیه کنار رفته‌اند اما بازی رو در رو خیلی مهم است. با وجود این، فکر می‌کنم پرسپولیس دوباره قهرمان می‌شود.»

اموال مشخص نباشد، واگذار شدنی نیست

جلسه هم‌اندیشی مدیران و پیشکسوتان پرسپولیس برگزار شد و در حاشیه این جلسه مهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس در مورد فرایند واگذاری سرخابی‌ها، اظهار داشت: «این اتفاق از مجلس شروع شد. یکی از خواسته‌های اصلی و اساسی ما این بود که هرچه سریع‌تر نسبت به بحث خصوصی‌سازی این 2باشگاه تصمیم‌گیری شود و فرایند آن پیش برود. قربان‌زاده جلسات متعددی را پیرامون این 2باشگاه داشت و ما از روز اول هم دغدغه‌مان را اعلام کردیم و گفتیم تا زمانی که اموال 2باشگاه مشخص نباشد و زیرساختش فراهم نباشد شما نمی‌توانید.» او اظهار داشت:‌ «در دولت قبل، سلطانی‌فر این وعده را داد، گفتیم شدنی نیست. حالا عزم این دولت و مجلس است که این اتفاق بیفتد. این مأموریت به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده تا خودشان مؤلفه‌ها و اقدامات لازم را انجام بدهند. تا الان خروجی جلسات امیدوارکننده بوده، امیدواریم این اتفاق بیفتد و از این به بعد شاهد این همه دغدغه مردم نباشیم.»

درویش: مشکلات باشگاه پرسپولیس تمام شدنی نیست

رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم در نشست هم‌اندیشی اظهار داشت: «پرسپولیس در چند دهه اخیر، مشکلات زیادی داشته اما شاید بیشترین مشکلات کل ادوار مربوط به این دوره است. فضایی که بتوانیم از آن درآمدزایی کنیم، مربوط به اسپانسرینگ، لباس، دور زمین و این چیزها است اما وقتی وارد کار شدیم، دیدیم از قبل همه این فضا را داده‌اند و پولش را هم گرفته‌اند. امیدوارم در این مدتی که توفیق خدمتگزاری داریم، فضای جدیدی را ایجاد کنیم. در این حدود ۳۰ روزی که در خدمت باشگاه بودم بخشی از این فضا ایجاد شد اما می‌دانید مشکلات باشگاه تمام شدنی نیست. با انباشت مشکلات که بخش عمده‌اش مالی است، مواجه هستیم. امیدوارم بحث واگذاری سرخابی‌ها عملیاتی شود. یقین دارم با طرح سازمان خصوصی‌سازی، هم مشکلات مالی حل خواهد شد و هم  پرسپولیس به جایگاهی که در ‌آسیا شایسته‌اش هست، برسد.»

آجورلو: اگر استقلال مال مردم بود اموالش را مصادره نمی‌کردند

نشست هم‌اندیشی مسئولان و پیشکسوتان باشگاه استقلال با رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی عصر شنبه در هتل المپیک تهران با حضور حسین قربان‌زاده برگزار شد و در این نشست رئیس سازمان خصوصی‌سازی توضیحاتی را در مورد حضور این باشگاه در فرابورس ارائه کرد.
مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه استقلال در جمع خبرنگاران درخصوص جلسه هم‌اندیشی خصوصی‌سازی گفت: ‌«قصد ما این بود که بتوانیم کارهای خصوصی‌سازی را به اطلاع دوستان برسانیم و همفکری هم در این راستا و هم باقی کارها با دوستان داشته باشیم. این همفکری منجر به این شده که یک اتفاق خوبی رخ دهد. در سنوات گذشته همیشه درگیر این بودیم که این اتفاق رخ می‌دهد یا نه اما سرانجام با کمک دولت، دکتر سجادی و آقای قربانزده این اتفاق صورت خواهد گرفت. ما قطعاً با بدهکاران تسویه حساب و باشگاه استقلال را ثروتمند می‌کنیم. وقتی مردم به فرایند اقتصادی پیش‌ رو بیایند، شرایط هموار می‌شود. ۱۵ اسفند جشن ملی ما خواهد بود. اگر باشگاه استقلال مال مردم بود، اموالش را مصادره نمی‌کردند. ما باید مال مردم را به خودشان برگردانیم. من شاید آخرین مدیرعاملی باشم که  ازطرف دولت منصوب شدم. فرایند خصوصی‌سازی، مدیرعامل بعدی باشگاه استقلال را مشخص می‌کند. باشگاه استقلال باید در اختیار مردم باشد.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7861/16/604732/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها