خبر در خبر


 مهر-نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس در باره طرح گردشگری آشورا ده: طرح پیشنهادی مشاور طرح به‌صورت زون متمرکز در ۲۲ هکتار از مساحت جزیره آشوراده در جنوب شرق آن طرح‌ریزی شده که شامل ایجاد ساختمان ها و راه های ارتباطی آن می‌شود. همانگونه که در طرح مطالعات ارزیابی آثار زیست محیطی منطقه نمونه گردشگری آشوراده نیز ذکر شده است این طرح‌ها باعث خسارات متعدد زیست محیطی چه در زمان اجرا و چه در زمان بهره‌برداری می‌شود. از جمله موارد آن می‌توان به پاک تراشی و حذف پوشش گیاهی و خاکبرداری و خاک‌ریزی در مسیرهای دسترسی، سایت پیاده‌روی و تردد گردشگران و مرکز بازدیدکنندگان، دهکده صنایع دستی و زون تفرجی کودکان و نوجوانان اشاره کرد.  با توجه به تعارضات قانونی و وضعیت نامساعد اقلیم منطقه و تهدیدات بالقوه‌ای که اجرای طرح گردشگری مذکور خواهد داشت، جمع‌بندی این بررسی این است که طرح گردشگری مذکور از دستور کار خارج شود.

 ایسنا -مجتبی ذوالجودی معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست از پیگیری رفع موانع طبیعت‌گردی زون تفرج متمرکز آشوراده براساس مجوز کمیته ارزیابی زیست محیطی خبر داد و گفت: «با توجه به سابقه موضوع گردشگری آشوراده، سازمان حفاظت محیط‌ زیست جلسات تخصصی با حضور همه ذی نفعان و ذی‌مدخلان به منظور رفع موانع و مشکلات درباره موضوع و اجرای دستور رئیس‌جمهور براساس مجوزهای قبلی تشکیل خواهد داد.»

 سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌ زیست مجلس یازدهم در واکنش به اجرایی شدن طرح گردشگری آشوراده در توئیتر نوشت: محیط‌ زیست به مثابه اکوسیستم چرخه‌ای از عوامل درهم تنیده است که یک تصمیم اشتباه، اثر سوء خود را بر کل آن می‌گذارد. انتظار می‌رفت مراجع تخصصی نظیر سازمان حفاظت محیط‌ زیست پیش از هرتصمیمِ مقام اجرایی دولت، نظر کارشناسی خود را ارائه می‌کردند.

 ایرنا- علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: پروژه‌ها باید با دقت بیشتری پیش روند و برای این منظور اعتبار طرح‌های فاقد ارزیابی زیست محیطی نباید تأمین شود. همچنین خسارتی که صنایع آلاینده به محیط‌ زیست وارد می‌کنند، توسط سازمان محاسبه و مطالبه خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/24/605510/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها