مصوبه‌ای در حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر کشور


علی قاسمی خادمی
برگزیده جوایز بنیاد ملی نخبگان
توصیه‌های مؤکد رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفته و  تصویب آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی گام بسیار مثبتی در جهت حمایت از این قشر است. این اقدام می‌تواند در عدم مهاجرت نخبگان مؤثر باشد، چراکه امنیت مالی و شغلی یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌های گروه نخبگان است و اکثرا مهاجرت نخبگان به همین دلیل اتفاق می‌افتد. وقتی فردی با شایستگی بالا از لحاظ علمی، درگیر مسائل مالی و مشکلات شغلی است، راهی جز مهاجرت ندارد.
با رفع دغدغه نخبگان از سوی هیأت دولت، مجلس و دستگاه‌های اجرایی، توسعه و پیشرفت در سیستم اقتصادی و اداری کشور با سرعت بسیار بالایی صورت می‌گیرد و امنیت شغلی باعث تقویت روحیه این افراد در جهت رفع نیازهای کشور می‌شود.
این اقدام می‌تواند در استفاده از نخبگان در کشور کاملاً کارساز باشد. بخش خصوصی همواره در طرح‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که زود بازده باشند ولی بخش دولتی می‌تواند با حمایت از این گروه تأثیرگذار نقش مهمی را در تحول و پیشرفت در دستگاه‌های اجرایی و بهبود بازدهی این افراد در آینده سیستم اداری ایفا کند.
امیدوارم این آیین نامه بدرستی اجرایی شود، چرا که در دولت جدید شخص رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با تصویب این آیین نامه نشان دادند که به نیروهای نخبه و استعداد برتر باور دارند ولی این مصوبه باید به‌صورت کامل و درست و به دور از رانت اجرایی شده و موانع جذب نخبگان و استعدادهای برتر در دستگاه‌های اجرایی حل شود.البته این آیین نامه که همانا موضوع تبدیل وضعیت نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است دارای خلأهایی است، چرا که گروهی از نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در قالب نیروهای حجمی، شرکتی و یا قرارداد کار معین در حال فعالیت هستند و از ظرفیت این گروه به‌صورت کامل استفاده نشده و حمایتی نیز صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل از مجلس انتظار داریم که در حمایت از این مصوبه و تبدیل وضعیت نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در عمل به فرامین رهبری گام بردارند و با کاهش مشکلات نخبگان، باعث رفع دغدغه‌های این گروه شوند، چرا که تصویب چنین طرحی به‌عنوان مکمل می‌تواند نقطه درخشانی در حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر کشور باشد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/25/605515/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها