پاسخ یک مدیر سینمایی به نگرانی‌ها درباره سرنوشت «لامینور»

فیلم‌های حذف شده از اکران نوروزی مشکل پروانه نمایش ندارند


فرهنگی/  «لامینور، مشکلی برای اکران ندارد» این عبارت بخش ثابت واکنش مدیران سینمایی به نگرانی‌ها درباره حذف آخرین ساخته داریوش مهرجویی از اکران نوروزی است. نگرانی‌هایی که ریشه در توقیف‌های گاه و بیگاه فیلم‌های این فیلمساز دارد از «گاو» تا «بانو» و «سنتوری». علاقه‌مندان سینمای مهرجویی نگرانند  دومین فیلم مهرجویی درباره موسیقی به سرنوشت «سنتوری» دچار شود. در اتفاقاتی مشابه سال ۸۶ هم معاونت وقت سینمایی دو روز مانده به اکران «سنتوری» از تعویق نمایش این فیلم تا زمانی بهتر خبر داد اما تنها نمایش فیلم روی پرده سینما همان نمایش‌ محدود در جشنواره فجر بود و یک سال بعد، نسخه قاچاق فیلم منتشر و با پخش در شبکه‌ خانگی پرونده اکران فیلم «سنتوری» برای همیشه بسته شد. پرونده «سنتوری» اما هیچ‌ وقت برای مهرجویی بسته نشده و در تمام این سال‌ها آنچه بر این فیلم رفت به خاطره‌ای تلخ برای فیلمساز بدل شد: «تا مدت‌ها تمام شب بیدار بودم، مدام راه می‌رفتم ‌و گریه می‌کردم.»
شکستن طلسم 40 ساله و پایان 6 سال دوری
25 شهریور سال 98 وقتی خبر رسید مهرجویی پس از سال‌ها حواشی برای ساخت «لامینور» بالاخره این فیلم را به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان جلوی دوربین برده است، خبری خوش برای علاقمندان و اهالی سینما بود. اصناف سینمایی بازگشت کارگردان موج نو سینمای ایران پس از 6 سال دوری از سینما را تبریک گفتند و رسانه‌های خبری هر اتفاق تازه در جریان تولید فیلم را تیتر کردند: از شکست طلسم 40 ساله عدم همکاری دو چهره ماندگار موج نوی سینمای ایران- مهرجویی و علی نصیریان- تا همکاری بیتا فرهی 30 سال پس از «هامون» و حضور فریماه فرجامی به عنوان میهمان پس از سال ها دوری از سینما. علاقمندان جدی سینما منتظر تماشای فیلم در جشنواره سی‌ و هشتم بودند اما دلخوری مهرجویی از مدیران سینمایی وقت، باعث شد این فیلم به جشنواره ارائه نشود. در ادامه کرونا سینماها را به تعطیلی کشاند تا «لامینور» که برای اکران نوروز ۹۹ انتخاب شده بود منتظر فرصت بهتر برای اکران بماند. اوایل اسفندماه امسال با اعلام فهرست 7 فیلم شورای صنفی نمایش، به نظر می‌آمد که پس از دو سال تعویق بالاخره نوبت نمایش بیست ‌و هفتمین فیلم کارنامه سینمایی مهرجویی رسیده است. اولین ویدیو از فیلم منتشر شد و صفحه رسمی فیلم از امیدواری و لحظه‌شماری مهرجویی و خانواده‌اش برای اکران فیلم نوشت و ... اما بعدتر اعلام شد که این فهرست، صرفاً لیست پیشنهادی شورای صنفی نمایش بوده و لازم است در کارگروه ویژه بررسی شود.
بدون تاریخ
آن روزها که زمزمه‌های تغییر ترکیب اکران نوروزی به گوش رسید کسی فکرش را نمی‌کرد این تغییر ممکن است به تغییر در گزاره بازگشت مهرجویی بعد از 8 سال به سینما منجر شود. دوشنبه نهم اسفندماه اما با صحبت‌های مدیرکل نمایش و پخش سازمان سینمایی مشخص شد پس از «علفزار» کاظم دانشی، دومین فیلم حذف شده از اکران نوروز، «لامینور» است. محمدرضا فرجی در گفت‌وگویی با ایسنا عنوان کرد که تاریخ پروانه نمایش منقضی شده و فیلم باید دوباره پروسه دریافت پروانه نمایش را طی کند. در ادامه کانون کارگردانان سینما و انجمن تهیه‌کننده - کارگردانان برای اکران نوروزی فیلم «لامینور» بیانیه نوشتند و خواستار اکران بی‌قید و شرط فیلم داریوش مهرجویی شدند. شنبه 14 اسفندماه رسماً اعلام شد که فیلم مهرجویی در اکران نوروزی نیست. با وجود آن که در اطلاعیه روابط عمومی سازمان سینمایی تصریح شده بود که فیلم مشکل اقدام برای صدور پروانه نمایش ندارد و بزودی با تعامل تهیه‌کننده پروانه نمایش صادر خواهد شد اما حذف فیلم از ترکیب نوروزی 1401 با بازتاب‌ها و واکنش‌های متفاوت در فضای مجازی همراه بود و خیلی‌ها جایگاه و دین داریوش مهرجویی بر سینما را یادآوری کردند. رضا درمیشیان تهیه‌کننده سینما هم در واکنش به اظهاراتی مبنی بر عدم برنامه‌ریزی درخواست تمدید پروانه فیلم «لامینور» اعلام کرد که این درخواست از سه ماه پیش به سازمان ارائه شده است.
بحث اکران نشدن «لامینور» وجود ندارد
«فیلم‌های حذف شده از اکران نوروز مشکل ممیزی ندارند» این عبارت تأکید دوباره یکی از مدیران سینمایی و اطمینان خاطر برای اکران فیلم‌های «علفزار» و «لامینور» است. معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با اشاره به اینکه انتخاب فیلم‌های اکران نوروزی براساس یک پارامتر مشخص صورت گرفته تأکید کرده است فیلم‌های «لامینور» و «علفزار» مشکل پروانه نمایش و ممیزی نداشته‌اند. حبیب ایل‌بیگی ظهر روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه در حاشیه مراسم تقدیر از سازندگان و مالکان سینما در پاسخ به سؤال نمایندگان رسانه‌های خبری درباره سرنوشت این دو فیلم عنوان کرد: «تأکید می‌کنم که هیچ دلیلی مانند مسأله ممیزی برای قرار نگرفتن این فیلم‌ها در اکران نوروزی وجود نداشت.» او گفته است: «بحث اکران نشدن فیلم «لامینور» وجود ندارد، بلکه مسأله در حال حاضر اکران نوروزی است، قرار بود ۷ فیلم انتخاب شود که این انتخاب از بین ۲۱ فیلم متقاضی صورت گرفته است.» ایل‌بیگی با گلایه از کسانی که بدون هماهنگی این فیلم را در فهرست اکران نوروزی قرار داده‌اند برای داریوش مهرجویی آرزوی سلامتی کرده و گفته: «طی چند روز گذشته با آقای درمیشیان تهیه‌کننده «لامینور» صحبت کردم و به دنبال دیدار با آقای مهرجویی بودیم که شرایط آن فراهم نشد، آقای درمیشیان به ما گفت آقای مهرجویی کمی کسالت دارد اما نگفت که این کارگردان در بیمارستان بستری است. ما باید در یک فرآیند درست و منطقی و برای حمایت از کلیت سینما و مراقبت از اجزای سینما همه جوانب را در نظر بگیریم که این جوانب در نظر گرفته شده است.»

بــــرش
هفت سین سینماها در نوروز 1401

ترکیب نهایی اکران نوروزی سینماها بالاخره روز گذشته (یکشنبه 15 اسفندماه) مشخص شد و دو فیلم «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی و «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری به عنوان فیلم‌های جدید به اکران نوروزی اضافه شدند. همان‌طور که پیش از این اعلام شده بود «لامینور» داریوش مهرجویی و «علف‌زار» کاظم دانشی از لیست پیشنهاد شده از سوی شورای صنفی اکران برای اکران نوروز ۱۴۰۱ حذف شده‌اند. «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی 5 فیلم دیگر این لیست هستند که به اکران نوروزی رسیدند. با اکران این هفت فیلم از روز چهارشنبه 18 اسفندماه اکران نوروز 1401 در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/31/605538/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها