وزیر فرهنگ در اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن:

قرآن را در تمام رشته های هنری باید سرلوحه قرار داد


مریم سادات گوشه
خبرنگار
شامگاه 14 اسفند ماه سالن اندیشه حوزه هنری میزبان آیین اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام بود. این مراسم با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و جمعی از قاریان و چهره‌های برجسته قرآنی کشور و نیز خانواده‌های قرا و 62 نماینده از کشورهای خارجی برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: «مسابقات ایران تنها مسابقه‌ای است که در شرایط کرونایی جهان برگزار شده ولی سایر مسابقات قرآن یا تعطیل یا تعلیق شده اند.»
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در ادامه سخنانش با اشاره به روایتی از مرحوم شیخ حرعاملی درباره قرائت قرآن بیان می‌کند که «قرآن را یاد بگیرید و یاد بدهید. قرآن روز قیامت در زیباترین صورت ظاهر می‌شود. خداوند به قرآن خطاب می‌کند سرت را بالا بگیر و هرچه بخواهی به تو می‌دهم و اجابت می‌کنم. شفاعت کن، شفاعت تو مقبول است. چگونه بندگانم را دیدی؟ آن هنگام است که قرآن در مقابل هر بنده قرار می‌گیرد و درباره آن فرد می‌گوید. پروردگار من، برخی از این محشورین در صحرای محشر، انسان‌هایی هستند که من را حفظ کردند و چیزی از من ضایع نکردند. برخی از انسان‌ها هستند که من را ضایع کردند و به آیات من عمل نکردند و استخفاف به حق من کردند و دروغ به من بستند.» خداوند به قرآن می‌فرماید «قسم به عزت و جلال خودم و رفعت مقام خودم، بواسطه تو بهترین ثواب‌ها را می‌دهم و بواسطه تو، بدترین عقوبت‌ها را به بندگان خواهم داد.»
او افزود: «در روایتی دیگر آمده است «اگر می‌خواهیم فردی را بشناسیم که اهل‌الله است باید اهل قرآن باشد»؛ در روایت دیگر آمده است «این قرآن ضیافت الهی است.» آدم از سفره بهره می‌گیرد بنابراین یاد بگیرید چگونه از این سفره برداشت کنید. قرآن می‌فرماید «لَا یمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، فردی که طهارت باطنی دارد، به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی دست پیدا می‌کند. قرآن برای اهل تقوا و ورع، نور است.»
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: «سخن حضرت حق، وحی منزل است. هر چه بخواهید در قرآن است. خداوند انسان خاکی را به افلاک متصل می‌کند و بواسطه قرآن می‌خواهد ما را از دنیا به سعادت و کمال ترسیمی و ریل‌گذاری هدایت الهی برساند. اگر وحی نمی‌آمد، هر کدام از ما در جهل می‌ماندیم. درجات بهشت بر اساس تلاوت آیات قرآن اعطا می‌شود.»
خاموشی اعلام کرد رئیس جمهور محترم قصد حضور در این مراسم را داشتند اما به‌دلیل عارضه‌ای امکان حضور پیدا نکردند.
تمسک به قرآن
سپس محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نگاه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع قرآن، بیان کرد: «اساساً پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری این نظام مقدس یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تحقق عملی قرآن در زندگی بشر امروزی بوده است. نگاه کنید وضعیتی که قرآن کریم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است، خود گویای این است.»
او به شعار این جشنواره قرآنی «یک کتاب، یک امت» اشاره کرد و گفت: «به معنای واقعی اگر به حبل‌المتین قرآن و عروة‌الوثقی متصل شویم، یک امت بزرگ را پشت سر خواهیم داشت. انقلاب اسلامی، ایده امت اسلامی را محقق کرد و باید در این مسیر، حرکت نورانی را تداوم بخشید و در این زمینه چاره‌ای جز تمسک به قرآن نداریم. باید در تمامی رشته‌های کاری و هنری، قرآن را سرلوحه اصلی کار خود قرار دهیم.»

بــــرش
برگزیدگان سی وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

در بخش قرائت تحقیق رتبه نخست هادی موحدامین از ایران و رتبه دوم ثمرالدین صمداف از تاجیکستان و رتبه سوم هم از آن اویس احمدیان از افغانستان شد. در رشته ترتیل هم رتبه نخست سیدحجت ترحمی از ایران و رتبه دوم حسین ابراهیم از مصر و رتبه سوم را مصطفی زاهد از مراکش کسب کردند. همچنین در رشته حفظ کل قرآن کریم رتبه نخست حسان محمد بکور از سوریه و رتبه دوم محمد رفعت البناء از اندونزی و سومین رتبه هم به هیثم صفر احمد از کنیا تعلق گرفت. همچنین در بخش بانوان هم رتبه نخست به طاهره نائبی از ایران و رتبه دوم زهرا عبدالجبار از عراق و رتبه سوم از آن عاشورا امانی از تانزانیا شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/31/605539/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها