ایران در ایران


اصفهانی ها نگران تأمین آب شرب نباشند

اصفهان - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: تأمین آب شرب شهروندان استان اصفهان از حوضه آب زاینده رود مهم‌ترین اولویت ماست و خوشبختانه در این مورد جای نگرانی نیست و بیشترین نگرانی ما مربوط به مباحث زیست محیطی، رودخانه زاینده‌ رود، تالاب گاوخونی و کشاورزی است که امیدواریم این مشکلات نیز برطرف شود.
مهران زینلیان با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده رود در روز گذشته به 161 میلیون متر مکعب رسیده، اظهار داشت: مقدار آبی که باید پشت سد باشد نسبت به فصول سال متفاوت است. در کمترین مقدار چیزی حدود 120 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده و بر این اساس حدود 70 میلیون متر مکعب آب پیش‌بینی 3 ماه آب شرب اصفهان است که مربوط به زمانی است که انتظار بارش‌های پیش رو را داشته باشیم. وی با اشاره به مشکلات کلانشهر اصفهان، اظهار داشت: خشکی زاینده‌رود شاخص‌ترین معضل استان اصفهان است که در نتیجه توسعه ناپایدار طی دهه‌های گذشته به وقوع پیوسته و باعث شده تعادل بین مصارف و منابع بویژه در بحث استفاده از آب را به هم بزند و با مشکل کمبود منابع آبی در حوضه آبریز زاینده‌رود روبه رو باشیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: خواسته یا ناخواسته در سال‌های گذشته برخی مصارفی بر حوضه زاینده‌رود تحمیل شده که بخش بسیاری از آنها غیرمجاز است. چاه‌های آبی که در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و غیره زده شده هیچ کدام مجوز قانونی ندارند ولی به هر حال با این آب استحصالی غیرقانونی مجموعه‌ای شکل گرفته و باید این چاه‌ها مسدود المنفعه شوند و آنها هم به فکر راه‌های قانونی باشند. وی خاطرنشان کرد: به هر حال میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش حدود 50 تا 60 درصدی مواجه بوده بنابراین ذخایر آبی استان اصفهان محدود است و لازم است همه ما یک بازنگری در این زمینه داشته باشیم.

نام ۵۹هزار نفر در خراسان‌شمالی «حسین» است

قوچان- مدیرکل ثبت احوال خراسان‌شمالی گفت: با توجه به اطلاعات پایگاه ثبت احوال ۵۹هزار و ۱۳۶ نفر از ابتدای تأسیس ثبت احوال استان به نام مبارک حسین و ترکیبات آن در استان نامگذاری شده‌اند.
علی زاهدی‌نیا اظهار کرد: براساس آخرین برآوردهای جمعیتی در خراسان‌شمالی، تعداد ۴۹۹هزار و ۶۲۷ نفر از جمعیت استان را مردان و ۴۹۴ هزار و ۸۱۹ نفر را زنان تشکیل می‌دهند. مدیرکل ثبت احوال خراسان‌شمالی افزود: به عبارت دیگر حدود ۱۲درصد از مردان استان به نام مبارک امام حسین(ع) نامگذاری شده‌اند. زاهدی‌نیا بیان کرد: طی ۱۱ماهه سال‌جاری تعداد ۱۲هزار و ۸۷۸ واقعه ولادت در خراسان‌شمالی به ثبت رسیده است که ۱۲۷نفر از این تعداد با نام مبارک حسین و ۳۲۶نفر نیز با ترکیبات آن نامگذاری شده‌اند. وی ادامه داد: ۵نام منتخب مردان نیز در سال ۹۹ به ترتیب امیرعلی، محمد، آریا، امیرحسین و علی و در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰ نیز امیرعلی، محمد، آریا، علی و امیرحسین است که این امر نشان‌دهنده علاقه و ارادت مردم استان به خاندان عصمت و طهارت و در واقع بیانگر رفتارهای فرهنگی مردم براساس آموزه‌های دینی است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/21/605543/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها