در عملیات استشهادی جوان فلسطینی، 2صهیونیست مجروح شدند

شهادت در دروازه قدس


زهره صفاری/ جوان 19 ساله فلسطینی که در عملیاتی شجاعانه، نظامیان رژیم صهیونیستی را با چاقو مورد حمله قرار داده بود، پس از آنکه هدف شلیک گلوله قرار گرفت، با ممانعت اشغالگران از ورود آمبولانس، به دلیل خونریزی شدید به شهادت رسید.
به گزارش شبکه خبری «المیادین»، «سامر جمال القواسمی»، ساعت 4 و 30 دقیقه بامداد دیروز در حالی که نیروهای اشغالگر قدس، دروازه ورودی شهر قدیمی را مسدود کرده بودند، در نزدیکی «باب الحطه» در شمال مسجدالاقصی با چاقویی به 2تن از نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی در قدس حمله و آنها را مجروح کرد. اما همزمان با این حملات، دیگر نیروهای حاضر به سمت جوان فلسطینی شلیک کردند و به گفته شاهدان زمانی که این جوان غرق در خون روی زمین افتاده بود، یکی از صهیونیست‌ها با خشونت پایش را روی بدن او گذاشت تا دستگیرش کند. اما پسر فلسطینی نای حرکت نداشت و نیروهای رژیم صهیونیستی نیز زمانی اجازه ورود آمبولانس را به محل دادند که نیروهای امدادی شهادت پسر فلسطینی را اعلام کردند. گفته می‌شود 2نظامی صهیونیست جراحات جزئی برداشته‌اند.
در پی این عملیات شهادت‌طلبانه، نیروهای اشغالگر علاوه بر اینکه ورودی‌های مسجدالاقصی را بستند و اجازه ورود نمازگزاران برای برگزاری نماز جماعت صبح را ندادند با افزایش شمار نظامیان در منطقه باب العامود و باب‌الاسباط، با بستن یکی از دروازه‌های مسجدالاقصی، تردد فلسطینی‌ها به منطقه قدیمی قدس اشغالی را نیز ممنوع کردند. به نوشته روزنامه «القدس» فلسطین، همزمان با این اقدامات، گروهی از نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی نیز به شهر «الطور» و خانه «القواسمی» حمله کردند و مادر و برادر این جوان را چند ساعتی بازداشت کردند. این عملیات با واکنش‌های داخلی بسیاری همراه بود. فعالان فلسطینی با انتشار گسترده تصاویر لحظات به شهادت رسیدن این جوان 19 ساله در فضای مجازی، موجی از اعتراض به خشونت صهیونیست‌ها
بر پا کردند.
«المیادین» نوشت جنبش مقاومت «حماس» نیز با ستودن این عملیات، آن را قهرمانانه خواند و اعلام کرد: «این عملیات پاسخی طبیعی به تشدید جنایت‌های اشغالگران علیه مردم در قدس و دیگر بخش‌های اشغالی کرانه باختری بود.»
جنبش آزادی‌بخش فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای نوشت: «این عملیات تازه عزم فلسطین، تلاش و مقاومت مردم در برابر اشغالگران را ثابت کرد.»
اما به‌رغم تشدید خشونت‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی، مقاومت فلسطین سران این رژیم را به هراس انداخته است و توئیت وزیر امنیت عمومی رژیم صهیونیستی نیز اثباتی بر این امر به نظر می‌رسد: «در هفته‌های آتی و با نزدیک شدن به ماه رمضان، عملیات‌ها و تنش‌ها در منطقه افزایش خواهد یافت و به همین خاطر پلیس و نیروهای مرزی باید در آماده‌باش کامل قرار گیرند.»
به نوشته شبکه خبری «الجزیره»، گرچه نیروهای رژیم اشغالگر قدس با نقض قوانین بین‌المللی در سال 1967 بخش‌های شرقی قدس را به اشغال خود درآوردند اما فلسطینیان این اقدام را غیرقانونی و قدس شرقی را پایتخت آتی فلسطین می‌دانند. همین مقاومت‌ها سبب شده است، اشغالگران در چند هفته اخیر با تشدید تنش‌ها سعی در سرکوب فلسطینیان کنند. در همین راستا همین یک هفته قبل ارتش رژیم صهیونیستی 3جوان فلسطینی را در جریان حمله به اردوگاه پناهجویان «جنین» در 2عملیات متفاوت به شهادت رساند. همزمان با اعمال خشونت علیه فلسطینیانی که در مراسم سالروز بعثت پیامبر در قدس برگزار شده بود، دست‌کم 30 فلسطینی از جمله یک کودک 11 ساله را با نارنجک صوتی، گلوله‌های لاستیکی و تانکرهای پرفشار آب مجروح کردند.
تداوم سرکوب فلسطینیان در قدس و شیخ جراح
نظامیان اشغالگر صهیونیست ساعاتی پیش از عملیات شهادت‌طلبانه جوان فلسطینی در «باب الحطه»، با یورش به محوطه دانشگاه القدس در منطقه «ابودیس» در شرق قدس اشغالی، با فلسطینیان درگیر شدند. به گزارش العالم، صهیونیست‌ها در این حملات نیز از بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور استفاده کردند و درگیری‌های شدیدی را به‌وجود آوردند.
صهیونیست‌ها همچنین با یورش به تظاهرکنندگان فلسطینی که در تجمعی مسالمت‌آمیز با ساکنان محله شیخ جراح ابراز همبستگی کرده بودند، شماری از آنها را که اتباع خارجی نیز درمیان‌شان بود، بازداشت کردند. به گزارش فارس به نقل از «عرب 48»، تظاهرکنندگان که پرچم فلسطین را در دست داشتند و شعارهایی علیه طرح‌های رژیم صهیونیستی برای کوچ اجباری فلسطینیان و سیاست تخریب خانه‌ها و تأسیسات محله شیخ جراح سر داده بودند، با مداخله خشونت‌بار نظامیان صهیونیستی متفرق شدند. این در حالی است که دادگاه اسرائیل چند روز قبل به دلیل افزایش تنش‌ها در منطقه، مجبور به تعلیق حکم اخراج 4 خانواده شیخ جراح شد.
چرا صهیونیست‌ها، قدس را نشانه رفته‌اند
تحلیلگران «المیادین» معتقدند مهمترین دلیلی که این روزها نیروهای صهیونیست، تمهیدات امنیتی و سرکوب فلسطینیان در قدس را افزایش داده‌، تضمین آرامش منطقه برای شهرک‌نشینان و همچنین کنترل تحرکات صهیونیست‌های افراطی است که خواستار تمهیداتی برای تبدیل شدن مسجدالاقصی به مکان عبادت صهیونیست‌ها است. موضوعی که بسیاری از نمایندگان کنست و شماری از وزرای دولت‌ها با آن موافق هستند. رژیم صهیونیستی تاکنون با ممنوعیت حضور ساکنان نوار غزه و ایجاد محدودیت‌هایی برای فلسطینیان کرانه باختری درصدد نزدیک شدن به این هدف برآمده اما مقاومت و نیروهای مردمی فلسطین تاکنون مانع آن شده‌اند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/4/605554/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها