همزمان با طرح 6‌ بندی جانسون برای مقابله با روسیه، نیویورک‌تایمز از ارسال کمک‌های جدید به اوکراین خبر داد

کمک‌های چراغ خاموش


لاله مهرزاد/ در پی خشم «ولودیمیر زلنسکی» از ناتو و تأکید او بر اینکه اگر منطقه پرواز ممنوع اعلام نمی‌کنید، حداقل به کی‌یف سلاح بفرستید، برخی رسانه‌های غربی خبر دادند، شماری از کشورهای غربی کمک‌های نظامی خود به اوکراین را از سر گرفته‌اند. موشک‌های ضدتانک در صدر کالاهایی قرار دارد که از غرب وارد اوکراین شده است. این در حالی است که «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس نیز از طرح 6 ‌بندی خود برای مقابله با روسیه خبر داد.
به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز»، امریکا برای ارسال محموله تسلیحاتی خود به اوکراین از 14 پرواز باری استفاده کرده است. بنابراین گزارش، این محموله شامل موشک‌های ضدتانک جولین، راکت‌انداز، تفنگ و قطارهای فشنگ است. مشاورعالی کاخ سفید در امور نظامی، در سفر از پیش تعیین نشده، به محل انتقال این تسلیحات رفت و از نزدیک با نیروهای نظامی دیدار کرد که این تسلیحات را به سمت کشورهایی که در نزدیکی اوکراین قرار دارند، می‌بردند. محموله‌ای که امریکا برای اوکراین فرستاده است، بخشی از کمک 350 میلیون دلاری امریکا به اوکراین است که مجوز آن چند روز قبل صادر شد. تاکنون 70 درصد از این کمک‌ها به اوکراین ارسال شده و قرار است طی روزهای آتی باقیمانده آن هم به دست اوکراینی‌ها برسد. اما اوکراین انتقاد کرده است که کمک‌ها به‌صورت قطره‌چکانی ارسال شده و از همین رو اوکراین معتقد است، این تأخیرها بر تأثیر‌گذاری سلاح‌های دریافتی برای مقابله با روسیه تأثیر منفی گذاشته است.
این سلاح‌ها در حالی برای اوکراین فرستاده شده است که همزمان رسانه‌ها از مذاکرات تلفنی «ولودیمیر زلنسکی» با «جو بایدن» خبر دادند. به گزارش «تاس»، «زلنسکی» در پیامی توئیتری خبر داد در این تماس تلفنی که 30 دقیقه به طول انجامید، «درباره مسائل مختلف از جمله حمایت‌های مالی و امنیتی از اوکراین و ادامه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه» مذاکره شد. در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده نیز اعلام شده است، دو طرف برای ارسال کمک‌های بیشتر نظامی و مالی به اوکراین توافق کرده و از تصمیم کارت‌های اعتباری مستر‌کارت و ویزا برای تحریم روسیه استقبال کردند.
طرح 6‌ بندی جانسون برای روسیه
در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین ادامه دارد، «بوریس جانسون» با ارائه طرحی برای مقابله با روسیه، دیگر بار آتش خشم کرملین را شعله‌ور کرد. به گزارش سایت شبکه خبری «بی بی‌سی»، نخست‌وزیر انگلیس در سرمقاله‌ای در روزنامه امریکایی «نیویورک‌تایمز» رهبران جهان را دعوت کرد تا با پیروی از طرح 6 ‌بندی او مقابل «ولادیمیر پوتین» ایستاده و به او اجازه قدرت‌نمایی بیش از این را ندهند. او در بند اول این طرح خواهان تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی بشردوستانه شده و اعلام کرده قصد دارد در نشست روز دوشنبه خود با رهبران کانادا و هلند در لندن، آنها را به تشکیل این ائتلاف مجاب کند و سه‌شنبه نیز در دیدار با رهبران لهستان، اسلواکی، مجارستان و چک همین مسأله را مطرح کند. به گفته او، انگلیس به منظور مأموریت‌های بشردوستانه یک‌هزار سرباز آماده به خدمت دارد که می‌توانند موادغذایی و امکانات بهداشتی و پزشکی به اوکراین ببرند. او در بند دوم طرح خود نیز به رهبران جهان پیشنهاد کرده است، با ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین به این کشور کمک کنند تا بتواند از خود دفاع کند. بند سوم طرح او برای روسیه طرح چندان ناآشنایی نیست؛ «جانسون» در این بند خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر بر روسیه شده و تأکید کرده است باید تحریم‌ها به تحریم‌های نفتی و گازی تسری پیدا کند. نخست‌وزیر انگلیس در بند چهارم طرح خود به اقدامات روسیه در خلال جنگ گرجستان اشاره کرده و گفته است که روسیه عادت دارد بعد از هر تهاجم اقدام به عادی‌سازی آن مسأله کند. بنابراین باید این امکان از «پوتین» گرفته شود. وی در بند پنجم طرح خود بر تکیه به حل بحران با دیپلماسی تأکید کرده و در بند پایانی هم خواهان تقویت امنیت کشورهای عضو ناتو و غیر آن شده و گفته است، امنیت کشورهایی مثل گرجستان، مولداوی و اوکراین نیز باید به‌مثابه امنیت همه کشورهای غربی باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/4/605555/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها