نگاه نژادپرستانه غرب


یوسف منیر،  تحلیلگر فلسطینی-امریکایی  
‌مترجم: دینا رئوف
با آغاز یک عملیات نظامی در گوشه‌ای از جهان، همه دنیا ناخواسته متوجه آن می‌شوند اگرچه همه‌مان در حال تماشای صحنه‌های مشابهی هستیم اما زاویه دید برخی از ما کمی متفاوت‌تر است.
بدون شک برای یک فلسطینی صحنه‌های بمباران، تخریب، آوارگی، مهاجرت و... مفاهیم و صحنه‌های جدیدی نیست اما واکنش بین‌المللی به عملیات روسیه در اوکراین واقعاً برای ساکنان فلسطین اشغالی تازه و بدیع است. انگار قوانین بین‌المللی یک شبه کارایی پیدا کرده و ورود به حریم حاکمیتی یک کشور به ناگهان اصلی قابل دفاع در چهارچوب بین‌الملل شده است. کشورهای غربی با علم به اینکه روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت، حق وتو دارد، درصدد برآمده‌اند قطعنامه‌ها در محکومیت روسیه را پیش ببرند و «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده امریکا در دفاع از این اقدام اعلام کرد: «روسیه می‌تواند وتو کند اما نمی‌تواند صدای ما را خاموش کند.»
با وتو شدن قطعنامه توسط روسیه، این بار دیپلمات‌های غربی بر منزوی کردن روسیه تأکید کردند و با تحریم‌های متعدد در این مسیر قدم برداشتند. اینها همه در حالی است که فقط ایالات متحده به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، 40 بار قطعنامه‌ها در محکومیت خشونت رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و نقض قوانین بین‌المللی توسط این رژیم را وتو کرده و نگذاشته به نتیجه برسند. امریکایی که سال‌ها قبل به دلیل تلاش‌های ضد صهیونیستی بخش حقوق بشر سازمان ملل از این شورا خارج شده بود، در برهه فعلی حامی حقوق بشر شده و بار دیگر درخواست عضویت داده است. حتی کشورهای غربی، خواستار مداخله دادگاه بین‌المللی کیفری علیه روسیه شده‌اند، همان دادگاهی که امریکا، بازپرس ویژه آن در پرونده بررسی جرایم جنگی علیه فلسطین را تحریم کرده است. حالا کشورهای غربی برای تحریم اقتصادی روسیه همصدا شده‌اند که پیش‌تر نه تنها حاضر به اعمال سیاست‌های تحریمی علیه صهیونیست‌ها به‌خاطر خشونت علیه فلسطین نشدند که حمایت‌های اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک خود را نیز با این رژیم بیشتر کردند. روسیه دو روز پس از آغاز عملیات نظامی‌اش، از رقابت‌های فوتبال فیفا و یوفا حذف شد و میزبانی ورزشی‌اش را نیز از دست داد. همه این اتفاقات و تحریم‌ها ظرف چند روز و نه چند ماه علیه روسیه اجرا شد. امریکا و غرب مقاومت مردمی اوکراین را ستودند و تصاویر ساختن کوکتل مولوتف‌ها را با پوشش گسترده مورد ستایش قرار دادند. اما وقتی فلسطینیان همین‌گونه در برابر سلاح‌های ساخت غرب رژیم صهیونیستی مقاومت کرده و به شهادت رسیدند، نه تنها خبری از ستایش نبود که صهیونیست‌ها را بیشتر تجهیز کردند. انتشار تصویر دختر مو بلوند نوجوانی که در برابر یک نظامی فریاد اعتراض سرداده بود، با عکس‌نوشت مقاومت نوجوان اوکراینی در برابر یک نظامی روس در چند ساعت میلیون‌ها بار منتشر شد و واکنش‌هایی را برانگیخت اما وقتی مشخص شد که این دختر، فلسطینی و آن نظامی، صهیونیست است باز همه سکوت کردند. شاید با دیدن واکنش‌های تبعیض‌آمیز در برابر مردم اوکراین و فلسطین و مسائل حقوق بشری، این تفسیر قابل قبول باشد که از نگاه غرب برخی‌ها بشرتر هستند. در واقع آنچه حمایت‌ها از اوکراین به ما آموخت این است که غرب تنها آن خشونتی را محکوم می‌کند که بخواهد اما این تفکر در نهایت تهدیدی برای همه بشریت، خواه چشم آبی یا چشم قهوه‌ای خواهد بود.                                                                          منبع: TheNation

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/4/605557/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها