مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفت‌وگو با «ایران» از آخرین وضعیت طرح جدید بنزینی خبر داد

طرح پایلوت بنزین کیش مثبت بود


گروه اقتصادی /مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درخصوص طرح جدید بنزینی که به صورت آزمایشی در جزیره کیش اجرا شد، می‌‌گوید: «این طرح بنزینی به صورت آزمایشی در کیش اجرایی شد و موفقیت آمیز بود و نتیجه خوبی داشت.  جلیل سالاری در گفت‌وگو با «ایران» ادامه می‌‌دهد: «البته این طرح فعلاً در حد مطالعه است و زمان تعمیم آن به کشور  هنوز مشخص نیست.»
او با اشاره به رفع دغدغه تأمین سوخت زمستانی، درباره تأمین بنزین برای تعطیلات نوروزی نیز گفت: «از این هفته تمام ظرفیت‌ها را برای تأمین بنزین در ایام عید نوروز بسیج خواهیم کرد تا بتوانیم سوخت رسانی مطمئنی داشته باشیم.» آن طور که سالاری توضیح می‌‌دهد فعلاً از اجرای طرح جدید بنزین در کل کشور خبری نیست و در حال حاضر این طرح که تخصیص سوخت بر اساس کارت ملی است، در فاز مطالعاتی است. طرحی که هم تحقق توزیع عادلانه یارانه بنزین را به همراه خواهد داشت و هم گامی در جهت مدیریت مصرف خواهد بود.
گفتنی است، در طرح بازتوزیع بنزین، دولت برای نخستین بار به دنبال آن است که بدون گران کردن هزینه سوخت، یارانه آن را به صورت مستقیم به تمام ایرانیان پرداخت کند. اکنون یارانه بنزین بر اساس کارت سوخت تنها به دارندگان خودرو تعلق می‌‌گیرد. در حالی که ۵۱ درصد ایرانیان فاقد خودرو از منفعت مستقیم آن بی بهره‌اند اما با اجرای طرح بازتوزیع بنزین، سهمیه سوخت براساس شماره ملی افراد به خانواده‌های دارای خودرو و فاقد خودرو تعلق می‌‌گیرد و همه از منفعت مستقیم این خدمت بهره‌مند می‌‌شوند.
در پایلوت طرح بنزینی در جزیره کیش برمبنای کد ملی افراد ساکن در این جزیره، اعتبار خرید ۲۰ لیتر بنزین به هر فرد ماهانه به حساب بانکی سرپرست خانواده‌ها تخصیص داده شد و سرپرست خانوار می‌‌توانست در صورت داشتن خودرو این اعتبار را صرف خرید بنزین کند و یا آن را در سامانه بنزین من به آدرس اینترنتی https://www.benzineman.ir  به فروش برساند. البته در این طرح همچنان کارت سوخت خودروها فعال بود. با این تفاوت که هر خانواده با سه عضو بیشتر که دارای خودرو باشند مابه‌التفاوت اعتبار سهمیه آنها به حساب سرپرست خانواده واریز شد. در این صورت سرپرست خانواده می‌‌توانست ۶۰ لیتر را از کارت سوخت به صورت مستقیم استفاده کند و از ۲۰ لیتر باقی مانده نیز به عنوان اعتبار دریافتی در کارت بانکی خود بهره‌مند شود. در همین حال، سرپرستان خانوار می‌‌توانستند با شماره‌گیری کد USSD  مربع ۴ ستاره  ۳۹ ستاره ( #۴*۳۹*) از میزان سهمیه خود باخبر باشند. این طرح هم اکنون نیز در حال مطالعه و پایلوت است و وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت نفت متولیان اصلی طرح هستند. آن طور که وزیر نفت می‌‌گوید طرح زمانی در کل کشور اجرایی می‌‌شود که به نتیجه نهایی برسد.
 ناترازی گازوئیل در زمستان
اما جدا از بحث بنزین، مصارف سایر سوخت‌های تولیدی کشور نیز نیازمند ساماندهی است. به طوری که زمستان امسال کشور علاوه بر تأمین پایدار گاز، یک دغدغه دیگر نیز داشت و آن هم تأمین مطمئن گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین گاز و همین طور سوخت ناوگان حمل و نقل بود، چراکه تولید گاز کشور 840 میلیون مترمکعب در روز بود و در روزهای سرد سال، حدود 700 میلیون مترمکعب در روز تنها صرف تأمین گاز بخش خانگی می‌‌شد. به این ترتیب تنها 140 میلیون مترمکعب گاز برای نیروگاه‌ها و صنایع ارسال می‌‌شد و وزارت نفت ناچار بود که برای تأمین پایدار سوخت زمستانی، فرآورده‌های نفتی را جایگزین گاز در نیروگاه‌ها و صنایع کند. اما ادامه این روند حاشیه امن فرآورده‌های نفتی مانند نفت گاز (گازوئیل) را نیز تهدید می‌‌کند. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درخصوص ناترازی گازوئیل در زمستان امسال می‌‌گوید: «ناترازی گازوئیل در فصل زمستان را در سنوات گذشته نیز داشته‌ایم. بخشی از این ناترازی با محصولات پتروشیمی جبران می‌‌شد. اما امسال مشکل حمل فرآورده‌های نفتی را داشته‌ایم. معمولاً سوآپ فرآورده به تأمین پایدار کمک می‌‌کرد. از شمال کشور تحویل می‌‌گرفتیم و سوآپ همنام و غیرهمنام از جنوب کشور انجام می‌‌شد. اما امسال با توجه به مسائل مصارف فرآورده‌های نفتی شمال کشور، خیلی محدود در حوزه شمال واردات داشتیم؛ ظرفیت کافی در بخش شمال نبود و عملاً اتفاق مهمی در این حوزه رخ نداد. در نهایت توانستیم با جایگزینی فرآورده‌های دیگر این ناترازی را تأمین کنیم.»
او با اشاره به صادرات 3 کشتی نفت گاز عنوان می‌‌کند: «این صادرات از اواخر ماه گذشته رقم خورده است و نشان می‌‌دهد که به موازات تأمین داخلی، صادرات نیز داشته‌ایم. اما بحث اصلی این است که بهینه‌سازی مصرف انرژی اکنون موضوع بسیار مهمی است و باید بجد به آن ورود کنیم. الان بخش خانگی به اندازه صنایع و حتی بیشتر مصرف انرژی دارد. 14 هزار بخاری در خانه‌ها 200 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌‌کنند که معادل کل نیاز نیروگاه‌های کشور است. طبیعتاً بحث بهینه‌سازی را باید در دستور کار قرار دهیم. با این شرایطی که در حوزه صنایع به لحاظ راندمانی داریم و همین طور وضعیت مصارف دیگر از حمل و نقل تا نیروگاهی داریم، اگر زودتر وارد بحث بهینه‌سازی نشویم در آینده دچار مشکل خواهیم بود.»
به گفته سالاری حاشیه امن تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی در معرض خطر است، اما هنوز شرایط بحرانی نیست و حتی صادرات جریان دارد. در زمینه صادرات سیاست کشور این است که فعلاً تا جای ممکن ذخیره‌سازی انجام شود تا در قیمت‌های بالاتر صادرات سوخت انجام شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/8/605572/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها