«ایران» از آخرین مذاکرات دستمزد کارگران گزارش می‌دهد

شورای‌عالی کار به تعیین مزد کارگران نزدیک شد


جلسه شورای‌عالی کار عصر امروز برای تعیین دستمزد کارگران در سال آینده برگزار می‌شود. در آخرین جلسه این شورا که شنبه شب برگزار شد، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت مذاکرات سه‌جانبه‌ای درباره رقم نهایی افزایش دستمزد 1401 انجام دادند اما به نتیجه نهایی نرسیدند.
گروه‌های کارگری بر اجرای ماده 41 قانون کار و تعیین دستمزد بر مبنای سبد معیشت و تورم تأکید دارند. عقب‌ماندگی دستمزد از سبد معیشت در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بوده که این رقم در سال گذشته نزدیک به 5میلیون تومان رسیده بود. گروه‌های کارفرمایی افزایش مزد حداکثر بر مبنای تورم را مد‌نظر دارند اما هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده‌اند.
حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جلسات شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران در سال آینده دائم و به طور منظم در حال برگزاری است و تا چند روز آینده میزان دستمزد کارگران نهایی می‌شود.فرامرز توفیقی، نماینده گروه‌های کارگری در شورای‌عالی کار با اشاره به اینکه در جلسه‌ شنبه شب، کارفرمایان رقمی را برای تعیین دستمزد کارگران اعلام و پیشنهاد نکردند، ادامه داد: بر این اساس تعیین حداقل دستمزد کارگران به جلسه بعدی شورای‌عالی کار در روز دوشنبه ۱۶ اسفند‌ماه موکول شد.
ماه گذشته، شورای‌عالی کار سبد معیشت کارگران را بر اساس گزارش کمیته دستمزد این شورا و بر مبنای تورم دی‌ماه سال‌جاری، هشت میلیون و۹۷۹هزار تومان برای یک خانواده متوسط شهری ۳،۳ نفری برای سال ۱۴۰۱ تعیین کرد.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه بهمن‌ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۱،۴درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل، ١،٠واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه ١٤٠٠ به عدد ٣٥،٤درصد رسیده است.
در همین حال محمدرضا تاجیک، عضو شورای‌عالی کار به مهر، گفت: نظر گروه کارگری این است که برای تعیین دستمزد، ماده ۴۱ اجرا شود و سبد معیشت ۸میلیون و ۹۷۹هزار تومانی به‌عنوان معیار اصلی برای تعیین دستمزد باشد.
عضو کارگری شورای‌عالی کار افزود: گروه کارفرمایی ظاهراً به جمع‌بندی نرسیده بودند و وارد گفت‌و‌گو نشدند از این‌رو جلسه ‌شنبه شب به نتیجه نرسید.علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کاروزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی هم درباره موضع دولت به فارس گفت: سیاست ما در تعیین حداقل مزد به‌گونه‌ای است که هم باید کار حفظ شود و هم معیشت کارگران تأمین شود.
وی تأکید کرد: برای برخی از کارگران حداقل مزد، کل درآمد زندگی‌شان است، اما در کل کشور دستمزد کارگران به طور میانگین 10درصد کل هزینه تولید را تشکیل می‌دهد و در برخی از رشته‌ها این میزان بیشتر است.
وی گفت: دربرگیری حداقل مزد کارگران برای کل جامعه کارگری و جمعیت فعال است که 10میلیون و 700هزار کارگر بیمه شده اصلی در کشور داریم.به گفته وی مواردی مانند حق مسکن، بن کارگری و پایه سنوات کارگری نیز در جلسات شورای‌عالی کار بررسی می‌شود.
وی درباره نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی در این‌باره گفت: کارگران می‌گویند سبد معیشت خانوار کارگری باید تأمین شود و کارفرمایان هم می‌گویند حداکثر افزایش دستمزد به اندازه تورم باشد. به هر حال باید طوری عمل کنیم که هم اشتغال حفظ شود و هم معیشت کارگران به نحو شایسته تأمین شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/14/605581/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها