چگونه به کودکان خود اعتماد به نفس بدهیم

بازی کنید تا اعتماد به نفس‌تان بالا برود


زهره نیلی
روزنامه‌نگار
کودکان هم در روزگار و جهان کنونی به لحاظ جسمی و  روانی آسیب دیده‌اند. به همین‌خاطر سال 1990 میلادی، دولت‌های عضو پیمان‌نامه سازمان ملل متحد متعهد شدند از بچه‌ها در سراسر دنیا حمایت و حفاظت کنند تا آنها بتوانند یک کودکی شاد و بی‌دغدغه داشته باشند. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه شود، برخورد احترام‌آمیز با کودکان است. به این معنی که رابطه پدر و مادر و بزرگ‌ترها با بچه‌ها باید با احترام به آنها و رعایت حق و حقوق‌شان همراه باشد. از این‌رو باید به مشکلات خانواده‌‍‌های امروزی برای برقراری ارتباط با فرزندان‌شان پی برد و راه‌های برداشتن این موانع را جست‌وجو کرد. ضمن این‌که خوب است پدر و مادرها بر خوبی و نکات مثبت فرزند خود متمرکز شوند و حس دوست داشته شدن را به آنها منتقل کنند.
می‌دانیم که در شرایط کنونی، ترس از بیکاری، ورشکستگی مالی و از دست دادن پذیرش اجتماعی، فشار زیادی به افراد وارد می‌کند و طبیعی است که پدر و مادرهای نگران نتوانند آن‌گونه که باید و شاید با فرزندان خود رفتار کنند؛ به آنها احترام بگذارند یا حتی احساس آرامش و امنیت را به بچه‌های خود منتقل کنند. «بازی‌هایی برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان» را «هایکه باوم» نوشته و محمد حبیبی ترجمه کرده است . در این کتاب آمده که کودکان، زمانی احترام متقابل را رعایت می‌کنند که حد و مرز جسمی و روانی‌شان محفوظ بماند، البته در این وهله، نقش مربیان بیش از اندازه مهم است تا بی‌توجهی‌های صورت گرفته نسبت به کودکان در خانه پدری و رفتارهای جلب توجه‌کننده که نتیجه این بی‌توجهی‌هاست، تعدیل شوند.
کودکان نیاز دارند به این باور برسند که می‌توانند از خودشان دفاع کنند و مطمئن باشند  کسانی هستند که به وقت سختی از آنها مراقبت و حمایت می‌کنند. این کتاب کودکان را برای داشتن زندگی بهتر تقویت می‌کند و به آنها اعتماد به نفس می‌دهد، چراکه نبود اعتماد به نفس در بچه‌ها، نقص بزرگی برای آنهاست.
کتاب «بازی‌هایی برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان» ایده‌های گوناگونی را در اختیار مربیان می‌گذارد تا در قالب بازی با بچه‌ها، اعتماد به نفس را در آنها بالا ببرند و آنها را متوجه نقاط ضعف و قوت خود کنند. همچنین کودکان را در رسیدن به استقلال فردی و قدرت تصمیم‌گیری یاری می‌رساند چون چیزهای جدیدی را به بچه‌ها آموزش می‌دهد و همین یاد گرفتن به آنها کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را بالا ببرند.
بازی‌هایی برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان
 هایکه باوم
ترجمه محمد حبیبی
انتشارات به‌نشر

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/32/605607/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها