«ایران» از تحرکات صهیونیست‌ها در روزهای حساس مذاکرات گزارش می‌دهد

سرخوردگی!


گروه سیاسی/ بیش از دو روز از سفر نمایندگان ارشد سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات وین به پایتخت کشورهایشان می‌گذرد. این سفر درحالی است که اروپایی‌ها باید در کنار امریکا برای تصمیمات سیاسی خود در قبال تعهدات برجامی‌شان تصمیم بگیرند. همزمان با این مسأله که دولت‌های غربی باید تصمیم سیاسی خود را برای جبران اشتباهات گذشته بگیرند، مدیرکل آژانس انرژی اتمی و دولت ایران توانسته‌اند بر سر پرونده ادعاهای سیاسی مطرح شده علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به یک نقشه اقدام دست یابند. طبق نتایج منتشر شده از مذاکرات انجام شده در سفر گروسی به تهران، مدارک و مستندات تا خردادماه مبادله خواهد شد و تا روز بازاجرا که جزو مفروضات مذاکرات وین است، مسائل بین ایران و آژانس حل‌وفصل خواهد شد. درصورتی که این مهم با کارشکنی آژانس و طرف‌های غربی روبه‌رو شود و پرونده ادعاهای سیاسی بسته نشود، ایران خود را ملزم می‌داند اقدامات متقابل انجام دهد.
اهمیت بسته شدن پرونده‌های ادعایی
بسته شدن این پرونده‌ها از آن جهت اهمیت دارد که دولت گذشته امریکا با هدف مشروعیت‌زدایی از اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان و برای تسهیل کارزار فشار حداکثری با کمک صهیونیست‌ها به ایجاد آنها پرداخت. به همین دلیل می‌توان گفت که حصول توافق در گرو بسته شدن این مسائل ادعایی نیز هست. نکته قابل توجه آنکه پیش از سفر گروسی به تهران، مقامات رژیم صهیونیستی با وی گفت‌و‌گوی تلفنی داشته و تلاش داشتند بر روابط ایران و آژانس تأثیر منفی بگذارند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران را موفقیت‌آمیز توصیف کرد. این دیپلمات روس نوشت: «سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران بسیار موفقیت آمیز بود. دو طرف در مورد گام‌های مشخص با هدف حل‌وفصل مسائل پادمانی باقیمانده در یک دوره زمانی معقول به توافق رسیدند. دستاورد بزرگ!»
سفر بنت به مسکو و برلین
همزمان با این اتفاقات، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور روسیه نیز روز گذشته با یکدیگر گفت‌وگو کردند. خبرگزاری تاس روز گذشته در این خصوص نوشت: نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که صبح امروز (یکشنبه) به مسکو سفر کرده است با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین دیدار کرد. گفته می‌شود در این دیدار علاوه بر گفت‌و‌گو در خصوص مسائل اوکراین، صهیونیست‎ها مخالفت خود با توافق احتمالی در وین را بار دیگر اعلام کرده‌اند.
بنت همچنین قرار است پس از روسیه به آلمان سفر و با اولاف شولتس صدراعظم این کشور دیدار کند. این تحرکات رژیم صهیونیستی از شروع دور جدید مذاکرات در هشتم آذرماه آغاز شده و حتی به حضور آنها در شهر وین نیز کشیده شده است. این در حالی است که آنها نگران موفق بودن مذاکرات، رفع تحریم‌ها و دریافت تضمین واقعی هستند.
شبکه المیادین در خبری از قول نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: وی در اظهاراتی گفته است که موضع این رژیم نسبت به توافق هسته‌ای ایران واضح و روشن است. بنت اعلام کرده که بدی‌های این توافق بسیار بیشتر از مزایای آن برای این رژیم است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفته است: در هر صورت اسرائیل ملزم و مقید به توافق هسته‌ای نیست.
از آنجا که مخالفت صهیونیست‌ها و کارشکنی آنها در جریان اجرای توافق احتمالی در آینده مشکل‌ساز خواهد بود، مذاکره‌کنندگان کشورمان تأکید ویژه‌ای بر دریافت تضامین لازم برای اجرای برجام و جلوگیری از هرگونه اقدام خصمانه و بدعهدی مجدد دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/5/605612/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها