بیست و سومین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد

چکش کاری بودجه در صحن علنی


گروه سیاسی/ بیست و سومین جلسه مجلس برای بررسی جزئیات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درآمدی در جلسه علنی نوبت صبح دیروز (یکشنبه) پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. به گزارش ایسنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی جزئیات بودجه در بخش هزینه‌ای از امروز در دستور کار مجلس قرار گرفت. نمایندگان شنبه نیز با اتمام بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، سقف درآمد دولت در سال آینده را مشخص کردند. در ابتدای این جلسه رئیس مجلس سوم شعبان، ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار را تبریک و تهنیت گفت و افزود: این افتخار برای پاسداران این سرزمین بود که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «اگر سپاه نبود کشور نبود». امیدوارم پاسداران عزیزمان مانند همیشه در مسیر عاشورایی و مسیر سیدالشهدا حرکت کنند و همیشه به فرهنگ عاشورایی افتخار کنند. قالیباف در بخشی از جلسه علنی در میان بررسی‌ها و مذاکرات بودجه‌ای نمایندگان مجلس گفت: شورای نگهبان ایراداتی را نسبت به لایحه رتبه‌بندی معلمان مطرح کرده است، ما نیز لایحه را به کمیسیون آموزش ارجاع داده و کمیسیون نیز پس از بررسی‌های لازم، اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را انجام داده است.
5500 هزار یورو برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام
نمایندگان در یک تصمیم بودجه‌ای دیگر به دولت اجازه دادند به منظور اجرای طرح‌های پیشران جدید و نیمه تمام تا مبلغ پنج میلیارد و پانصد میلیون یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی اعمال حساب کند. در ادامه جلسه علنی دیروز، با تصویب مجلس به وزارت نفت اجازه دادند نسبت به تأسیس پتروپالایشگاه‌های نفت خام با مشارکت بخش غیردولتی یا از طریق فاینانس در سال ۱۴۰۱ اقدام کند. در مصوبه‌ای دیگر نیز وزارت نفت مکلف شد تا با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نسبت به اجرای طرح‌های جلوگیری از اتلاف ترکیبات ارزشمند گازی در سال ۱۴۰۱ اقدام کند.
تسویه بدهی دولت نسبت به طرح‌های عمرانی
همچنین دولت مکلف شد نسبت به تسویه بدهی‌های خود و پرداخت تعهداتش به طرح‌های عمرانی، دفاعی و هسته‌ای از محل واگذاری نفت خام و میعانات گازی صادراتی در سال ۱۴۰۱ اقدام کند.
تکلیف دانشگاه آزاد
نمایندگان مجلس در بررسی‌های بودجه‌ای خود دانشگاه آزاد اسلامی را مکلف کردند هر سه‌ ماه یک‌‌بار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعاتش در سامانه یکپارچه اطلاعات ‌شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام‌ کند.
تخصیص سهام برای افزایش نرخ باروری
نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر هم دولت را مکلف کردند که به فرزندانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد در استان‌هایی با نرخ باروری پایین به دنیا می‌آیند، سهام اختصاص داده شود. طبق مصوبه مجلس، دولت مکلف است به ازای فرزندان از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شده برای استان‌هایی که میزان باروری آنها تا ۲.۵ درصد باشد، مبلغ ۱۵ میلیون ریال تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال جهت خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد و ساز و کار اجرایی از جمله خانواده‌ای مشمول نحوه خرید و انتخاب صندوق و هزینه‌های مرتبط به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
هنرمندان پردرآمد باید مالیات پرداخت کنند
همچنین تصمیم‌گیری درباره مالیات هنرمندان، معافیت مالیاتی فرهنگیان و پزشکان مناطق محروم، نرخ ارز کالاهای وارداتی در سال آینده و منابع یارانه معیشتی از محل اصلاح قیمت بنزین از جمله مصوبات بودجه‌ای مجلس در بیست و دومین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ در جریان نوبت سوم جلسه علنی روز شنبه بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنرمندانی که در سال تا سقف ۲۶۰ میلیون تومان درآمد دارند را از پرداخت مالیات معاف کردند و الباقی مشمول خواهند بود. همچنین نمایندگان در مصوبه‌ای با معافیت مالیاتی فرهنگیان و پزشکان مناطق محروم مخالفت کردند.
قالیباف: حمایت قانونی در راستای حفظ محیط زیست
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در روز درختکاری و پس از غرس یک اصله نهال سیب، روز درختکاری را سنت حسنه در کشور دانست و گفت: حفظ منابع طبیعی کشور و محیط زیست، اساس کار است و همه ما طبق قانون اساسی وظیفه داریم نسبت به حفظ محیط زیست کوشا باشیم.
به گزارش ایرنا، وی با تأکید بر اینکه مسئولان موظف هستند در عرصه حفظ محیط زیست تلاش جدی داشته باشند، افزود: زندگی ما وقتی سالم و با نشاط خواهد بود که زمین و آسمان را حفظ کنیم. آلودگی خاک، آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی صوتی موجب ایجاد مشکلات جدی در حیات و سلامت زندگی مادی و معنوی می‌شود.
رئیس مجلس تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی هم وظیفه خود می‌‌دانیم در این مسیر قدم‌های مهمی را برداریم، کما اینکه تا امروز نیز اقدامات خوبی از قبیل پیگیری صید ترال در خلیج فارس و حل مشکلات محیط بانان صورت گرفته است و اگر نیاز باشد در حوزه قانونگذاری حمایت‌های بیشتری صورت خواهد گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7866/2/605639/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها