گزارش «ایران» از روند تولید شکر در سال 1400

عدم حمایت از کشاورز،‌خودکفایی شکر را از بین برد


نفیسه امامی خبرنگار
دولت در قالب یک طرح تلاش دارد کشور طی سه سال آینده به خودکفایی در تولید شکر برسد و آن را در دستور کارخود قرار داده است. طبق آمار رسمی مصرف شکر در داخل کشور کاهش پیدا کرده است زیرا به طور معمول مصرف ماهیانه شکر در پاییز و زمستان ۱۴۰ هزار تن، ایام عید ۲۲۰ هزار تن و در تیر و مرداد و شهریور به ۲۱۰ هزار تن می‌رسید در حالی که شکری که در مردادماه امسال به بازار عرضه شده و نیاز را برطرف کرده ۱۵۰ هزار تن بوده است.
تولید صنایع مصرف کننده شکر در کشور روند کاهشی پیدا کرده و افت صادرات در آن تأثیرگذار بوده است. در شرایط کنونی که تولید ما به اندازه مصرف شده، می‌توان چشم‌انداز خودکفایی در حوزه شکر را متصور شد.
سرانه مصرف شکر بیش از میانگین جهانی
بر‌اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف شکر در ایران ۲۹ کیلوگرم است اما سرانه مصرف شکر در دنیا ۱۹.۵ کیلوگرم است که طبق توصیه وزارت بهداشت باید سرانه مصرف شکر در کشور به ۲۳ کیلوگرم کاهش یابد. نیاز سالانه شکر در کشور نسبت به جمعیت موجود حدود ۲.۴ میلیون تن است که با رسیدن سرانه مصرف کشور به عدد مورد نظر وزارت بهداشت و درمان، نیاز سالانه به حدود ۲ میلیون تن کاهش می‌یابد.
تجربه اولین خودکفایی در 4 سال گذشته
کشورمان نخستین بار در سال ۱۳۹۶ با تولید ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن شکر به خودکفایی رسید و چشم‌انداز تداوم این روند وجود داشت اما با وقوع سیل در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در خوزستان، بسیاری از مزارع نیشکر از بین رفت. بروز خشکسالی در سال زراعی پس از آن نیز کشور را از ادامه روند خودکفایی در تولید شکر طی 2 سال اخیر بازداشت.
با توجه به ظرفیت‌های تولید، سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه در سال زراعی جاری بایستی به ۳۶ هزار هکتار می‌رسید ولی به دلیل خشکسالی و عدم اعلام سهمیه آب برای کشت پاییزه بویژه در استان خوزستان، این هدف محقق نشد.
چغندر در پاییز امسال در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در کشور به تولید رسیده است که از این میزان حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تن شکر تولید شده که میزان قابل قبولی است. این در حالی است که سال گذشته میزان تولید چغندر پاییزه ۹۴۰ تا ۹۵۰ هزار تن بوده است. این در حالی است که از مهرماه تاکنون نیز ۴ میلیون و ۷۴ هزار و ۴۹۲ تن نیشکر برداشت شده است که از این میزان نیشکر، ۴۰۴ هزار و ۹۱۰ تن شکر تولید می‌شود.
کارخانه‌های تولید شکر نیازمند به روزرسانی
حبیب اسلامی علیشاه رئیس اتحادیه نبات، آبنبات و قندریز تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره رسیدن به خودکفایی در تولید شکر بیان کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم رسیدن به خودکفایی را در دستور کار خود قرار داده است و امیدواریم به این نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.
اسلامی علیشاه اضافه کرد: یکی از دلایلی که روند خودکفایی در رسیدن به تولید شکر را به تعویق انداخت سیل و خشکسالی در جنوب کشور در دو سال قبل بود اما بعد از آن هم تدابیر لازم برای جبران این مشکلات انجام نگرفت.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از کشاورزان ما حمایت اصولی و درستی انجام نشده است، گفت: کشاورز جزو اقشار آسیب پذیر است. در سال‌های گذشته دولت با کشاورزان به شکل تهاتری مبادله انجام می‌داد به‌طوری که به آنها شکر داده و چغندر قند دریافت می‌کرد. این روند باعث ایجاد رقابت در بازار می‌شد زیرا کشاورز با قیمت کمتر از بازار، شکر را به فروش می‌رساند.
اسلامی علیشاه تصریح کرد: اگر کشاورز تشویق به تولید کاشت چغندر قند می‌شود باید تضمین برای خرید محصول هم داده شود نه اینکه آنها محصول خود را به فروش برسانند و در قبال آن بعد از گذشت چند ماه شکر دریافت کنند.
رئیس اتحادیه نبات، آبنبات و قند ریز تهران درباره مشکلات تولید شکر در کشور گفت: تولید شکر توسط دولت‌های قبل مورد حمایت قرار نگرفته است. کارخانه‌های بزرگ و با سابقه‌ای مانند کشت و صنعت هفت تپه در سال‌های گذشته دچار مشکلات زیادی شده‌اند، اما تدابیر درستی برای رفع آنها اندیشیده نشد. این در حالی است که تسهیلگری‌های لازم برای دریافت مجوز جهت راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی در این حوزه در دولت‌های قبل رخ نداده است.
اسلامی عالیشاه اضافه کرد: بخش عمده‌ای از تجهیزات و دستگاه‌های کارخانه‌های تولید شکر به روزرسانی نشده‌اند. به عنوان نمونه بعضی از کارخانه‌ها دارای قدمت بیش از نیم قرن هستند و دستگاه‌های آنها بسیار مستهلک شده اند. این کارخانه‌ها برای به روزرسانی نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت هستند و امیدواریم این اتفاق در دولت سیزدهم رخ دهد. وی در پایان با اشاره به واردات شکر به کشور گفت: شکر قهوه‌ای به کشور وارد می‌شود و به شکر سفید تبدیل می‌گردد تا بازار را به تعادل برساند. اولویت ما ایجاد خودکفایی در تولید شکر است اما در صورتی که روند واردات ادامه داشته باشد، رقابت در میان کارخانه‌های تولید داخل می‌تواند به افزایش بیشتر کیفیت داخل منجر شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/9/605664/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها