با افزایش خرید حقیقی در جریان معاملات دیروز ، بورس سبز ماند

اوج‌گیری دوباره شاخص‌ها


گروه اقتصادی/ در پایان معاملات دیروز، شاخص برای سومین روز متوالی صعودی شد و جایگاه خود را در بالای نقطه مقاومت یک‌میلیون و300هزار واحدی تثبیت کرد.
در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس با رشد 20هزارو324واحدی، بالای 1میلیون‌و342هزار واحد ایستاد. روند روبه رشد شاخص از ابتدای هفته شروع شده بود و با تداوم آن، شاخص درمجموع سه روز معاملاتی با بیش از 61هزارواحد افزایش، بالاترین رشد را از ابتدای زمستان تجربه کرد. در جریان معاملات دیروز، 372نماد با رشد و 253نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. سه نماد «کگل»، «پارسان» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر مثبت و سه سهم «شستا»، «حکشتی» و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس ثبت کرده‌اند. همچنین سه سهم «آریا»، «زاگرس» و «خدیزل» بیشترین تأثیر مثبت و سه سهم «غصینو»، «شکام» و«غویتا» بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل فرابورس را به خود اختصاص دادند. سه سهم «شبندر»، «شتران» و «نوری» بیشترین خالص خرید حقیقی و سه سهم‌ «وبملت»، «بپاس» و «حکشتی» بیشترین خالص خرید حقوقی بازار را ثبت کردند. درمجموع بازار نیز خالص خرید حقیقی با 5درصد افزایش روبه‌رو شد تا بازار برای سومین روز متوالی، با استقبال سهامداران و افزایش تقاضای حقیقی روبه‌رو شود.
در این روز شاخص کل (هم‌وزن) با 5هزار واحد افزایش به 331هزارواحد رسید. افزایش همزمان شاخص کل و شاخص هم‌وزن، نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها در تمام صنایع صورت پذیرفته و تنها به سهام بزرگ و شاخص‌ساز مربوط نبوده است. تداوم این روند می‌تواند نوید‌بخش تغییر انتظارات سهامداران و استقبال دوباره اشخاص از بازار سهام باشد.
افزایش ارزش و حجم معاملات
در روز دوشنبه، تعداد‌10میلیارد برگ سهم در 587هزارنوبت و به ارزش 7هزارمیلیارد تومان در بورس و تعداد 5 میلیارد و 215‌میلیون برگ سهم در 244هزار نوبت و به ارزش 173میلیارد تومان در فرابورس معامله شد. میانگین 30روزه ارزش معاملات بورس در حدود 5هزار میلیارد تومان است و بر این اساس ارزش معاملات دیروز در بالای میانگین 30روزه خود قرار گرفته است.
عرضه 310 هزار تن محصول در بورس کالا
دیروز بورس کالا نیز میزبان حدود 310هزارو 389تن انواع محصولات در تالار‌های مختلف خود بود. در این روز تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، میزبان عرضه ۳۸هزارو۶۵۰تن ورق گرم، یک‌هزارو۵۰۰تن ورق گالوانیزه، ۲هزار تن ورق قلع اندود، ۲۱هزارو۵۰۰تن شمش بلوم، یک‌هزارو۳۹۵تن مس مفتول، ۲۶۰تن مس کاتد، ۱۴۰تن سیم و مفتول مسی، ۴۰تن مفتول آلومینیوم و ۲۵۰تن شمش آلیاژی آلومینیوم و ۵۰کیلوگرم شمش طلا بود.
تالار سیمان نیز در این روز عرضه ۱۷۱هزارو۴۰۰تن سیمان را تجربه کرد.
تالار صادراتی بورس کالا شاهد عرضه ۳۳هزارو۷۰۰تن قیر، یک‌هزارو۷۰۰تن گوگرد، ۲هزار تن مس کاتد و ۷۰۴تن سبد ناودانی بود.
تالار حراج باز نیز میزبان عرضه ۲۴تن کنسانتره فلزات گرانبها بود.بازار فرعی بورس کالا در این روز عرضه ۲۲۰تن انیدرید فتالیک و یک‌هزارو ۱۴۴تن دی اکتیل فتالات را تجربه کرد.
ادامه عرضه گاز مایع در بورس انرژی
بورس انرژی ایران دیروز میزبان عرضه ۵۱هزارو۸۹۰تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری بود که از این میزان ۲۶هزار تن آن به «گازمایع» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اختصاص داشت و در رینگ بین‌الملل عرضه شد.
در بازار دیروز، کالاهای اکستراکت سبک «DAE10 »، اکستراکت سبک «DAE11» و اکستراکت سنگین DAE40 شرکت نفت ایرانول، «اکسیژن مایع» و «نیتروژن مایع» شرکت فجر انرژی خلیج فارس، «اکسیژن مایع»، «متانول» و «نیتروژن مایع» شرکت متانول کاوه، «برش سنگین»، «پنتان»، «سوخت کوره سبک» و «نیتروژن مایع» شرکت پتروشیمی تبریز، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی جم، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی امیرکبیر، «پنتان» و «سی‌او» شرکت پالایش نفت آبادان، «متانول» شرکت پتروشیمی زاگرس، «متانول» شرکت پتروشیمی شیراز، «متانول» شرکت پتروشیمی مرجان، «نیتروژن مایع» شرکت پتروشیمی غدیر و «نیتروژن مایع» شرکت صنایع طبی آرکا شیمی سورنا در رینگ داخلی و «برش هیدروکربن‌های پنج کربنه و بالاتر(C7-C9)» شرکت پتروشیمی تبریز، «ته‌ مانده تصفیه ‌شده برج تقطیر(ATR -140)» شرکت پالایش نفت شازند و «گازمایع» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه شده‌ است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/10/605668/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها