اخبار


افشای مظنه‌های خرید و فروش از طرف سازمان بورس

سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم به افشای تمامی مظنه‌ها (سفارش‌های خرید و فروش) برای تمامی سهامداران گرفت. بر این اساس، کاربران آنلاین کارگزاری‌ها بعد از اجرای این طرح می‌توانند به جای 5 ردیف سفارش خرید و فروش، تمامی مظنه‌ها (سفارش یا اوردر‌های خرید و فروش) را مشاهده کنند. این امر در راستای شفافیت بیشتر معاملات در بازار و رفع دغدغه‌های قوه قضائیه صورت خواهد گرفت.
همچنین معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس از افزایش تعداد مظنه‌ها از 5 به 20 ردیف خبر داده بود. حسن خدابخش بیان داشت، هیأت‌مدیره سازمان بورس در راستای رفع دغدغه‌های مطرح شده در جلسه با رئیس قوه قضائیه، اقدام به بررسی نمایش عمق مظنه (سفارش‌های خرید و فروش) برای همه معامله‌گران کرده و ضمن تأکید بر تقویت سامانه‌های نظارتی و آموزش همگانی مبنی بر اینکه ارزش ذاتی هر سهم نه از میزان عمق سفارش‌های خرید و فروش بلکه از عوامل کلان اقتصادی و بنیادین مرتبط به هر شرکت تعیین می‌شود، تصمیم گرفت عمق مظنه را در اختیار همگان قرار دهد تا همه معامله‌گران آنلاین بتوانند این خدمت را از کارگزاران دریافت کنند.
 
ضرورت احراز صلاحیت حرفه‌ای مدیران ناشر

بر اساس مفاد ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل ناشران اوراق بهادار باید صلاحیت حرفه‌ای تصدی سمت مربوطه را داشته باشند.
به گزارش (سنا) محسن انصاری مهیاری، مدیریت نظارت بر ناشران طی اطلاعیه‌ای به ناشران ابلاغ کرد، «مدیران نهادهای مالی، ناشران اوراق بهادار و تشکل‌های خودانتظام شامل اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل باید فاقد محکومیت قطعی کیفری مؤثر بوده و از صلاحیت حرفه‌ای لازم برخوردار باشند. در صورت فقدان یا سلب صلاحیت حرفه‌ای نامبردگان، مرجع انتخاب‌‌کننده موظف است از انتخاب آنان به سمت‌های یادشده خودداری کرده و یا مدیران انتخاب شده را از آن سمت برکنار کند.»
همچنین مطابق مفاد بند الف و ب ماده ۲ آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، شرایط اعضای هیأت‌مدیره ناشر اوراق بهادار (داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با موضوع فعالیت ناشر و داشتن 5 سال سابقه کار مفید و مرتبط با موضوع فعالیت ناشر) و همچنین شرایط مدیرعامل ناشر اوراق بهادار (داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با موضوع فعالیت ناشر و مدارک قابل قبول دال بر آشنایی با مبانی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و قوانین و مقررات مرتبط و همچنین داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مفید و مرتبط با موضوع فعالیت ناشر) است.
 
امکان توثیق دارایی‌های مالی از فروردین 1401

رئیس سازمان بورس از امکان وثیقه شدن انواع دارایی‌های مالی از جمله اوراق و سهام برای وام‌های بانکی از فروردین ۱۴۰۱ خبر داد. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مجید عشقی در مراسم رونمایی و افتتاح مرکز داده (دیتاسنتر) بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه در۶ سال اخیر گسترش زیادی پیدا کرده و امروز جمع سهامداران کشور به ۵۰ میلیون نفر ‌می‌رسند از این‌رو ارائه خدمات الکترونیکی به سهامداران وارد فاز جدیدی
شده است.
وی افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد معاملات به‌صورت آنلاین و توسط معامله‌گران انجام می‌شود، از این‌رو با توجه به این حجم از ذی‌نفعان باید یک مرکز داده اختصاصی راه‌اندازی و ایجاد می‌شد تا بتوانیم به ۵۰ میلیون سهامدار خدمات پایدار و ایمن ارائه دهیم.
رئیس سازمان بورس با بیان اینکه تمام خدمات و ارکان‌های بازار باید در این مرکز داده تجمیع شود، گفت: توصیه من این است که این مرکز داده به تمام ارکان و نهادهای بازار سرمایه اختصاص پیدا کند و ارکان بازار که سرویس‌های اصلی را ارائه می‌دهند و همچنین شرکت‌های کارگزاری، تأمین سرمایه‌ها، سبدگردان‌ها و پردازش اطلاعات مالی باید بتوانند در این مرکز سرور داشته باشند و از طریق دیتاسنتر به‌صورت تجمیعی تمام خدمات به سهامداران ارائه شود.
عشقی ادامه داد: انتظار ما از بورس تهران این است که حرفه‌ای‌ترین خدمات را به گروه‌های بهره‌بردار ارائه دهد و حرفه‌ای‌ترین گروه‌های بهره‌بردار در این مرکز مستقر شوند و از نظر امنیتی، بالاترین پروتکل‌ها رعایت شود و به اجرا برسد.
رئیس سازمان بورس از امکان ارائه توثیق اوراق بهادار برای وام‌های بانکی و اجرای آن از سوی تمام بانک‌ها خبر داد و گفت: در سال گذشته در حوزه توثیق، بحث امکان توثیق اوراق بهادار را داشتیم که به‌صورت الکترونیکی به اجرا برسد اما بانک‌ها از این موضوع استقبال نکردند. در حال حاضر قرار بر این است از فروردین ۱۴۰۱ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار، سهام و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه و توثیق وام‌های بانکی به‌صورت الکترونیکی باشند.
همچنین در این مراسم محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران با اشاره به سیاست‌های راه‌اندازی مرکز داده در بورس تهران و برنامه‌ریزی‌های آینده این مرکز اظهار کرد: در حال حاضر استانداردهای TL3 در مرکز داده جدید رعایت می‌شود، اما این مرکز بر اساس استانداردهای TL4 طراحی شده است. وی افزود: دو پست برق، این دیتاسنتر را پشتیبانی می‌کند که در دو نقطه مختلف تهران انجام می‌شود و در زمان بحران UPS و ژنراتورهای این دیتاسنتر به مدار می‌آید و بحث‌ پروتکل‌های امنیتی در بالاترین استانداردها در این مرکز رعایت می‌شود. گودرزی با بیان اینکه در آینده بسیار نزدیک از سایتی رونمایی می‌کنیم که پروتکل‌های امنیتی را در بستر دیجیتالی کردن خدمات به اجرا می‌رساند، افزود: مهم‌ترین هدف و سیاست ما این است که بورس تهران دیجیتالی شود و هدف و اولویت بورس تهران ارائه سرویس‌های دیجیتالی است.
مدیرعامل بورس تهران تأکید کرد: هرچند شرکت‌های بسیاری برای اجاره بخشی از این دیتاسنتر پیشنهاد داده‌اند، اما این امکانات را فقط در اختیار شرکت‌های زیرساختی و نهادهای بازار سرمایه می‌گذاریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/10/605671/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها