«ایران» از آخرین وضعیت درج قیمت تولیدکننده روی کالاها گزارش می‌دهد

کاهش قیمت 5هزار و 100 قلم کالا


گروه اقتصادی/ کاهش قیمت 5هزار و 100 قلم کالا خبری است که روز گذشته مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به روزنامه ایران داد و گفت: اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده برکات زیادی برای کشور دارد چراکه با اجرای این طرح ملی توانستیم جلوی رشد قیمت‌ها، نوسان قیمت‌ها و احتکار کالاها را بگیریم.
محسن حسینلویی ادامه داد که طرح درج قیمت تولیدکننده گام به گام دنبال شد و تا روز شنبه یعنی 14 اسفندماه 5 هزار و 100 قلم کالا مشمول این طرح شدند و این به منزله آن است که قیمت این کالاها روند کاهشی به خود گرفته است. از وقتی دولت سیزدهم، سکان هدایت اقتصاد را به دست گرفت چند موضوع را محور فعالیت‌های خود قرار داد که مهم‌ترین آن تنظیم بازار و جلوگیری از نوسان قیمت‌ها بود. این امر از سه ماه پیش با موضوع درج قیمت تولیدکننده روی کالاها آغاز شد. همان‌طور که وعده داده شده بود تمام کالاها تا پایان سال‌جاری مشمول این طرح ملی خواهند شد. بر اساس آنچه که وزارت صمت و سازمان حمایت اعلام کرده است این طرح سبب شد که قیمت کالاها از 3 تا 63 درصد کاهش پیدا کند. این امر نشان داد که شبکه توزیع با چالش‌های جدی مواجه بوده که اجازه نمی‌داد کالاها با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد. با این طرح، تولیدکنندگان ملزم به درج قیمت محصولات خود شدند و شبکه توزیع هم با نهایت سود 26 تا 27 درصد می‌توانند کالاها را روانه بازار کنند. بدین جهت می‌توان خوش بین بود که سال آینده، اولین سالی باشد که مردم شاهد کاهش سراسری قیمت کالاها باشند.
قیمت مصرف کننده، پای تولیدکننده است
مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه در طرح درج قیمت تولیدکننده، قرار است تولیدکنندگان قیمت مصرف‌کنندگان را نیز ثبت کنند، گفت : تا قبل از این امر، قرار بود تنها قیمت تولیدکننده روی کالاها درج شود و فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر، قیمت مصرف کننده را با سود ابلاغی، محاسبه کنند، اما بعضاً در برخی از بخش‌ها و بخصوص خرده فروشی‌ها شاهد این بودیم که قیمت‌های جدید تولیدکننده، مبنا قرار نمی‌گیرد و کالاها با قیمت‌های گذشته عرضه می‌شود. به‌عنوان مثال آب معدنی که با طرح درج قیمت تولیدکننده و همچنین سود خرده فروشی 2 هزار و 600 تومان است با قیمت 4 هزار تومان به فروش می‌رسید. او اظهار داشت:  از آنجا که بیش از 40 درصد مغازه‌ها قیمت مصرف کننده را هنوز روی کالاها درج نکردند، بدین جهت قرار شد تا زمانی که تمام خرده‌فروشی‌ها به این سمت حرکت کنند، تولیدکنندگان ضمن درج قیمت خود، قیمت مصرف کننده را نیز درج کنند، این موضوع کمک می‌کند تا مردم سردرگم نشوند و کاهش قیمت‌ها را نیز ببینند. او درباره اینکه چرا ازشروع طرح، قیمت تولیدکننده و مصرف کننده به‌صورت همزمان درج نشد، گفت  در چنین شرایطی احتمال مهندسی معکوس بود، لذا با رویه‌ای که از ابتدا داشتیم قیمت واقعی تولیدکننده احصا شد و سپس شبکه توزیع و خرده فروشی با محاسبه سود خود کالا را به مصرف کننده ارائه می‌کردند ولی اکنون شرایط تغییر کرده است و تولیدکننده قیمت محصول نهایی و قیمت مصرف کننده را روی کالا درج می‌کند. لذا احتمال خطا و مهندسی در تعیین قیمت تولیدکننده از بین رفت و در شرایط حاضر کالاها با قیمت واقعی به دست مصرف کننده می‌رسد.
40گروه کالایی مشمول طرح ملی درج قیمت تولیدکننده شده‌اند
حسینلویی با بیان اینکه قیمت واقعی کالاها محاسبه و تثبیت شده است، خاطرنشان کرد : 40گروه کالایی مشمول طرح ملی درج قیمت تولیدکننده شده‌اند و این امر حتی در مورد کالاهای سرمایه‌ای که هیچ زمان قیمت آنها مشخص نبود هم اجرایی شد؛ 40سال بود که کالاهای سرمایه‌ای مانند لوازم خانگی، لنت ترمز، فیلتر روغن و... به‌صورت سلیقه‌ای و با توجه به شرایط بازار فروخته می‌شد ولی اکنون این کالاها تابع قیمت شدند و مردم می‌توانند قیمت تولیدکننده این گونه کالاها را هنگام خرید ببینند.
او با تأکید بر اینکه درج قیمت تولیدکننده روی کالاها مزیت‌های زیادی دارد، اظهارداشت: دیگر عرضه کنندگان کالاها نمی‌توانند مرتب و روزانه قیمت‌ها را تغییر دهند چرا که قیمت مصرف کننده و تولیدکننده روی کالا درج شده است. از طرفی این طرح جلوی دپو و احتکار کالا را هم گرفته است، در چنین شرایطی دیگر شبکه توزیع کالا را  درانبار خود نگهداری نمی‌کند تا با قیمت‌های بیشتری عرضه کند. لذا می‌توان گفت با این اقدام جلوی نوسان قیمت انواع کالاها گرفته شد.
ساختار شبکه توزیع باید اصلاح شود
حسین طاهر محمدی، دبیر اتاق اصناف ایران نیز درباره این طرح به «ایران »گفت : هدف دولت از طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا، این است که کالا با قیمت ارزان‌تری به دست مردم برسد و این امر بسیار مهم و با ارزش است. دولت سیزدهم؛ دولت مردم نهاد است و به همین جهت برای بهبود معیشت مردم در تلاش است. وی ادامه داد : ما با این طرح هیچ مخالفتی نداریم اما برخی از ابهام و چالش‌ها وجود دارد که قطعاً با گفت‌و‌گو و مذاکره حل خواهد شد. یکی از خواسته‌های ما این است که در ساختار شبکه توزیع بازنگری و حلقه‌های مفقوده برداشته شود تا توزیع کالا به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. دبیر اتاق اصناف ایران گفت : به نظر می‌رسد که وزارت صمت با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها و رصد کالا از طریق سامانه جامع تجارت به‌دنبال این است که مشکلات شبکه توزیع را حل کند. لذا اصناف مانند دوره‌های پیشین در کناردولت است تا برنامه‌های ابلاغ شده را عملیاتی کند و گام‌ها در جهت حمایت از معیشت مردم، محکم‌تر برداشته شود. او گفت : ما باید با واقعیت و شرایط موجود و همچنین رعایت حقوق مصرف کننده و رعایت سود عادلانه برای واحدهای صنفی تصمیم‌سازی کنیم. فعالیت و تصمیم‌گیری در این خصوص باید به گونه‌ای باشد که هزینه اجرای این طرح تا حد امکان کم باشد و تمام بخش‌ها همراهی لازم را داشته باشند. طاهر محمدی با تأکید بر اینکه هدف از اجرای طرح قیمت تولیدکننده خوب است منتها باید در زمینه هزینه‌های مترتب و میزان سودی که برای اصناف در نظر گرفته شده تأمل بیشتری کرد، اظهارداشت : ما هم موافق هستیم که کالا با قیمت کمتر به دست مصرف کننده برسد.
پایش بازار بدون دخالت عامل انسانی
سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست هم‌اندیشی با شبکه خرده‌فروشی (اصناف کشور)، اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده و شفاف‌سازی قیمت‌ها را سبب شکل‌گیری رقابت واقعی و به‌دنبال آن ارتقای کیفیت کالاها دانست و گفت: با توجه به اینکه حداکثر تخفیف واحدهای تولیدی (کارخانه‌ها) به شبکه توزیع سه درصد بوده و تخفیف بیش از سه درصد مستلزم دریافت مجوزهای لازم است، پس تخفیف‌های اغواکننده فروشگاه‌ها نیز با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده از بین می‌رود.
به گزارش‏ وزارت صمت، او تصریح‌ کرد: بر اساس ماده ۱۵ نظام صنفی، خرده فروش باید قیمت مصرف‌کننده را روی قفسه کالا در معرض دید خریدار قرار دهد که این در واقع استاندارد جهانی نیز هست. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به درج فاکتورها در سامانه جامع تجارت خاطرنشان‌کرد: با این کار بازرسی‌ها هوشمند شده و رصد و پایش بازار بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌شود، وقتی بار نظارتی و بازرسی روی خرده‌فروشی‌ها برداشته شود به ثبات قیمتی کمک می‌شود.
ثبات قیمت‌ها از اهداف اصلی اجرای طرح
فاطمی امین، ثبات قیمت‌ها را از اهداف اصلی اجرای این طرح دانست و گفت: با اجرای طرح شفافیت قیمتی و درج قیمت تولیدکننده با کمترین چالش می‌توان بر بازار نظارت داشت.
شفاف‌سازی 84 هزار قلم کالا
عباس تابش؛ رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز گفت: ارزیابی‌های انجام شده از پنج هزار قلم کالا نشان می‌دهد که اجرای طرح درج قیمت تولید کننده منجر به کاهش قیمت‌ها از 3 تا 63 درصد شده است. او افزود: شفاف‌سازی در زمینه عرضه کالا در بیش از ۸۴ هزار قلم با هزینه توزیع ۳۰ درصدی از محل تولید تا خرید توسط مصرف ‌کننده برنامه‌ریزی شده که گام به گام این موضوع در قالب طرح درج قیمت تولیدکننده و در گام جدید آن راه‌اندازی و ایجاد سامانه مصرف‌کنندگان اجرا خواهد شد. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: بر اساس ماده ۱۵ قانون نظام صنفی در عرضه کالاها، خرده‌فروشان باید در عرضه کالا و خدمات قیمت فروش و ارائه خدمات را شفاف و به متقاضیان اعلام کنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/12/605677/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها