«ایران» از روشن شدن چراغ یک کارخانه تولیدی بعد از 10 سال گزارش می‌دهد

تولد دوباره «ارج» در کیلومتر 7 جاده مخصوص


گروه اقتصادی/ کیلومتر 7 جاده مخصوص دیگر یادگار کارخانه «ارج» نخواهد بود چراکه از روز چهارشنبه هفته‌جاری، این مجموعه 85ساله دوباره فعال خواهد شد. این کارخانه که فعالیت خود را با تولید کولر گازی شروع کرد، کم‌کم به سمت تولید سایر لوازم خانگی رفت و خیلی از مردم، خریدار محصولات این مجموعه بودند، اما به مرور زمان ارج در بین خانواده‌ها کمرنگ شد و سایر برندها جای خود را بین مردم باز کردند. سال 95 که رسماً تعطیلی این کارخانه اعلام شد، در گوشه گوشه آن خاک نشسته بود، خبری از کارگران نبود و تنها چند کارشناس از وزارت صمت از مجموعه ارج بازدید کردند. در آن زمان سؤال شد که چرا این کارخانه به چنین روزی افتاده است؟ کارشناسان وزارت صمت دو موضوع را بیان کردند. یک آنکه شرکت ارج برای تولید محصولات به‌روز تلاشی نکرد؛ تمام برندهای لوازم خانگی سراغ تکنولوژی رفتند اما ارج ترجیح داد مانند گذشته عمل کند. دومین دلیل که مطرح شد، واگذاری سهام ارج به یکی از بانک‌ها بود؛ از آنجا که بانک در حوزه صنعت تخصص ندارد برای توسعه صنعتی سرمایه‌گذاری نمی‌کند و همین امر هم عاملی شد تا ارج از سال 90 به سمت تعطیلی برود.
پس از 10 سال در مسیر احیا
حال براساس اعلام محمدمهدی برادران؛ معاون صنایع عمومی وزارت صمت، کارخانه ارج که تعطیل شده بود با تلاش و رفع موانع تولید از جمله قوانین زائد و دست‌وپاگیر، دوباره در مدار تولید قرار گرفت و قرار است بزودی خط تولید محصولات لوازم خانگی این واحد بزرگ تولیدی، راه‌اندازی شود. او افزود: نخستین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور به علت تشدید مشکلات تولید در سال ۱۳۹۰، به‌طور کامل تعطیل شده بود که از چند ماه پیش امسال با تلاش و پیگیری‌های وزارت صمت، پس از ۱۰سال تعطیلی در مسیر احیا قرار گرفت.
تولید 3 محصول در ارج
او گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای احیای برند ارج و ایجاد تنوع  کالاها در سبد محصولات این شرکت، تولید انواع یخچال و فریزر، انواع ماشین‌لباسشویی دیجیتال و مکانیکی، ماشین‌ظرفشویی و کولرگازی اسپلیت، وجود خواهد داشت. معاون صنایع عمومی وزیر صمت یادآور شد: در رویکرد جدید حمایت از صنعت لوازم‌خانگی، علاوه بر تأکید بر کیفیت و تنوع کالایی و افزایش تولید برای ایجاد رقابت مناسب در زمینه عرضه کالا به موضوع رضایت مشتری بویژه خدمات پس از فروش، تأکید ویژه‌ای شده است.
دولت رئیسی کارخانه ارج را احیا کرد
در این میان محمد‌حسین پارسایی؛ مدیرعامل کارخانه ارج با بیان اینکه کارخانه ارج پس از انقلاب اسلامی فراز‌وفرودهای زیادی را تجربه کرده است، گفت: با حمایت‌های دولت سیزدهم و رفع موانع و مشکلات بر سر راه این شرکت از جمله ثبت سفارش خطوط تولید و تجهیزات، این کارخانه پس از سال‌ها احیا شد. او بیان‌ داشت: متأسفانه این کارخانه از سال ۹۰ رو به افول گذاشت و از سال ۹۵ کاملاً تعطیل شد تا اینکه بخش خصوصی آن را خریداری کرد و با رفع موانع بر سر راه تولید، از جمله با تزریق سرمایه، رفع بدهی‌های بانکی و افزایش سرمایه در ۲مقطع، با دعوت از یک تیم متخصص شروع به طراحی خطوط کردیم.
پارسایی خاطرنشان‌کرد: در این زمینه برنامه‌ای چهار ساله تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت شد. وزارت صمت ابتدا باور نداشت که ما به دنبال احیای این کارخانه باشیم، اما با برگزاری جلسات متعدد و ارائه برنامه‌ها، همکاری خوبی داشتند، دست ما را گرفتند و درنهایت برنامه ما را تأیید کردند. او ادامه داد: وزارت صمت و دولت سیزدهم با همکاری برای ثبت سفارش و ورود اجناس، قطعات منفصله و خطوط تولیدی که باید از خارج کشور وارد می‌شد، موجب تسریع در راه‌اندازی این واحد شدند.
مونتاژکاری 10 درصدی
مدیرعامل کارخانه ارج که ۲۰سال پیش مدیرعامل کارخانه ارج بوده، یادآور شد: آن زمان هم این مجموعه با بحران مواجه بود که هرچند اصلاحاتی انجام دادیم، اما دوباره به مشکل برخوردیم، زیرا دراختیار یکی از بانک‌ها بود. با رفع همه مشکلات و همکاری وزارت صمت، سه خط تولید ماشین‌لباسشویی، ظرفشویی، کولرگازی اسپلیت و کولر آبی، در روز چهارشنبه هفته جاری افتتاح خواهد شد. او گفت: ارج در سال نخست مونتاژکار محصولات خارجی خواهد بود و با داخلی‌سازی ۱۰درصدی کار خود را آغاز خواهد کرد. در سال دوم عمق ساخت داخل افزایش خواهد یافت و در سال سوم آن را به ۵۰درصد افزایش خواهیم داد.
ارج وارد بورس می‌شود
مدیرعامل کارخانه ارج ادامه‌ داد: با افتتاح خطوط تولید یاد شده، برای ۷۰نفر به‌طور مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد و در انتهای سال دوم این تعداد به ۴۰۰نفر افزایش خواهد یافت. ارج یک سهامدار عمده با سهم ۷۵درصدی دارد که ۱۵درصد سهم آن مربوط به شستا و بقیه متعلق به مردم است. با تمهیدات به عمل آمده و شفاف‌سازی همه اسناد و مدارک، ارج بزودی وارد بورس خواهد شد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/12/605678/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها