ناظر جهانی کارآفرینی گزارش می‌دهد

6 روند در کارآفرینی جهانی بعد از همه‌گیری کرونا


ناظر جهانی کارآفرینی (GEM) در تازه‌ترین گزارش خود درباره گرایش‌های کارآفرینی جهانی در 2022-2021، چگونگی مقابله کارآفرینان و اکوسیستم با همه‌گیری جهانی را نشان می‌دهد.به گزارش «ایران»، در این گزارش که بر اساس نظرسنجی 150 هزار کارآفرین از 47 کشور جهان درباره روندهای نوظهور در کارآفرینی پس از همه‌گیری کووید-19 تدوین شده، تأکید شده است: کووید-19 به شدت به کارآفرینی ضربه زد، به طوری که افراد کمتری کسب‌وکارهای جدید را راه‌اندازی کردند و بسیاری از کسب‌وکارهای تأسیس‌شده با شکست مواجه شدند. با این حال، برخی از کارآفرینان از فرصت‌های جدید و نوظهور استفاده می‌کنند.

1. بهبود جهانی احساسات کارآفرینی مثبت در مورد فرصت‌ها
نشانه‌های واضحی از بهبود اقتصاد جهانی وجود دارد که در احساسات مثبت کارآفرینی در یافتن فرصت‌های جدید و شروع یک کسب‌وکار منعکس می‌شود. در 15 کشور از این 47 اقتصاد، بیش از نیمی از کسانی که یک کسب و کار جدید را راه‌اندازی کرده یا اداره می‌کنند، موافق بودند که همه‌گیری منجر به ایجاد فرصت‌های تجاری جدید شده است. در سال 2020، این مورد فقط برای 9 اقتصاد از 46 اقتصاد بود.

2- نرخ فعالیت کارآفرینی هنوز در بیشتر کشورها در مقایسه با قبل از همه‌گیری کمتر است
ناظر جهانی کارآفرینی نرخ فعالیت کارآفرینی را به‌صورت سالانه دنبال می‌کند و مقایسه داده‌ها در سال‌های 2019، 2020 و 2021 نشان می‌دهد که فعالیت کارآفرینی هنوز به سطح قبل از همه‌گیری در بیشتر کشورها بازنگشته است. این کاهش در لهستان، جمهوری اسلواکی و نروژ بیش از نیمی بوده است. با این حال، استثناهایی وجود دارد، بویژه در عربستان سعودی و هلند، که هر دو آنها در هر یک از دو سال گذشته افزایش فعالیت‌های کارآفرینی را تجربه کرده‌اند.

3. روند رو به رشد فعالیت‌های کارآفرینی کم تعداد
در یک چهارم از اقتصادهای مورد مطالعه، بیش از نیمی از کسانی که یک کسب و کار جدید را شروع کرده یا اداره می‌کنند، انتظار دارند تا در پنج سال آینده هیچ کس جز خودشان را استخدام نکنند. این ممکن است نشان‌دهنده سطوح بالای کسب‌وکارهای غیررسمی باشد، که به استارتاپ‌های جدید به‌عنوان وسیله‌ای برای بقا در غیاب فرصت‌های درآمد مستمر به‌دلیل همه‌گیری اشاره می‌کند.

4. تناقض بین درک آسان شروع یک کسب و کار
ناظر جهانی کارآفرینی اشاره می‌کند که ما شاهد یک پارادوکس پیچیده در برخی کشورها هستیم. در حالی که بسیاری از بزرگسالان تصور می‌کنند که راه‌اندازی یک کسب و کار در کشورشان آسان است، تنها تعداد بسیار کمی قصد راه‌اندازی آن را دارند. به‌عنوان مثال، در بریتانیا بیش از 70 درصد از پاسخ دهندگان موافق هستند که راه‌اندازی کسب و کار در آن کشور آسان است، با این حال، کمتر از یک نفر از هر 10 نفر قصد راه‌اندازی کسب و کار را در سه سال آینده دارند. به طور مشابه در هند، بیش از 80 درصد از پاسخ دهندگان موافق هستند که راه‌اندازی یک تجارت در آن کشور آسان است. با این حال، کمتر از یک نفر از هر 5 بزرگسال انتظار دارند در سه سال آینده یک کسب و کار راه‌اندازی کنند. در هر دو این کشورها، بیش از 50 درصد از کسانی که فرصت‌های خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار می‌بینند، گزارش می‌دهند که ترس از شکست آنها را از انجام این کار باز می‌دارد.

5. رشد دیجیتالی شدن در میان کشورهای کم درآمد
محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری و بهبود زیرساخت‌های دیجیتال، استفاده از فناوری دیجیتال را در میان کشورهای کم‌درآمد تسریع و افزایش داده است، جایی که از هر دو استارتاپ، یک شرکت انتظار دارد در شش ماه آینده استفاده از فناوری‌های دیجیتال را برای فروش محصولات خود افزایش دهد. با این حال، کارآفرینان جدید از فناوری‌های دیجیتال بیشتر از صاحبان مشاغل تثبیت شده در همه اقتصادها بجز سه اقتصاد: آفریقای جنوبی، فرانسه و جمهوری کره استقبال می‌کنند. نیاز به انگیزه‌ها یا آموزش‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های دیجیتال وجود دارد تا با تغییر بازارها، کسب‌وکارهای تثبیت‌شده، عقب نمانند.

6. آموزش کارآفرینی در مدرسه همچنان با شکست مواجه است
ناظر جهانی کارآفرینی با نظرسنجی از کارشناسان هر کشور شرکت‌کننده را در مورد شرایط اکوسیستم کارآفرینی به یک روند بسیار نگران کننده اشاره می‌کند که کارشناسان به طور کلی آموزش کارآفرینی در مدرسه را شکست خورده ارزیابی می‌کنند.در نتیجه‌گیری ناظر جهانی کارآفرینی اشاره شده است: شکی وجود ندارد که این بیماری همه گیر به شدت به کارآفرینی ضربه زده است، به طوری که افراد کمتری کسب و کار جدید را راه‌اندازی می‌کنند و بسیاری از کسب و کارهای مستقر نتوانسته‌اند به حیات خود ادامه دهند.
با این حال، برخی از کارآفرینان از فرصت‌های جدید و نوظهور، از جمله تجارت دیجیتال، استفاده می‌کنند و از این جهت نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد.بر این اساس اقدامات زیادی برای حمایت از کارآفرینی وجود دارد، بویژه در ایجاد الگوهایی که نشان می‌دهد شکست اولیه کسب و کار می‌تواند سکوی پرشی برای موفقیت آینده باشد. یک مکان خوب برای شروع این آموزش‌ها مدارس است، جایی که پیش از این نسل‌های متوالی را برای یک زندگی کارآفرینانه آماده نمی‌کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/13/605687/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها