قفل‌ساز: پسر عابدزاده را دروازه‌بان خوبی می‌بینم


حامد جیرودی/ رضا قفل‌ساز یکی از دروازه‌بان‌های مطرح فوتبال ایران در دهه 50 بود که در تمام سال‌های درخشش باشگاه پاس، درون دروازه‌ این تیم قرار داشت و توانست بالای ۵۰۰ دقیقه دروازه این تیم را بسته نگه دارد. او در سال ۱۹۷۳موفق شد مدت ۷۵۴ دقیقه اجازه ورود توپ را به سنگر تیمش ندهد و به همراه پاتریک بونر از گلاسکو رنجرز در رتبه ۲۲۵ دنیا قرار بگیرد. قفل‌ساز که متولد ۲ اسفندماه ۱۳۲۹ در اهواز است، درباره دوران بازیگری‌اش به خبرنگار«ایران» چنین توضیح داد: «من فوتبالم را در رده باشگاهی از سال 1346 در تیم گمرک اهواز آغاز کردم و پس از آن هم در سال 51 به پاس آمدم و تا سال 61 هم در این تیم حضور داشتم که مصدومیت باعث شد زانویم را جراحی کنم و دیگر نتوانستم ادامه دهم و فوتبالم را کنار بگذارم.»
او که عضو تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های المپیک ۱۹۷۲مونیخ بود، درباره دوران ملی‌اش یادآور شد: «من به‌صورت غیررسمی حدود 9 بازی در تیم ملی انجام دادم. متأسفانه آسیب‌های زیادی دیدم. در المپیک مونیخ مصدوم شدم و دنده‌ام شکست، اما مقابل تیم‌هایی مانند مجارستان، شوروی و آلمان به میدان رفتم.»
قفل‌ساز درباره تفاوت دوران فوتبالش با این دوره چنین نظر داد: «ما فقط می‌توانیم درباره آن دوره صحبت کنیم ولی مقایسه‌ای نمی‌توان انجام داد. آن موقع هدف بازیکنان فقط فوتبال بازی کردن و عرق داشتن به باشگاه‌شان بود ولی الان شرایط متفاوت شده اشت. در حال حاضر، فوتبال ایران به صورت نیمه‌حرفه‌ای است که در آن بیشتر به دنبال مسائل مالی و حاشیه‌ای هستند. آن موقع ما فقط بازی می‌کردیم و می‌رفتیم و خودمان رخت و لباس‌مان را می‌شستیم.»
این دروازه‌بان سابق فوتبال درباره عملکرد دروازه‌بان‌های حال حاضر فوتبال ایران عنوان کرد: «من در بین دروازه‌بان‌هایی که هستند، پسر احمدرضا عابدزاده را خوب می‌بینم. امیر خوب رشد کرده و عملکرد مطمئنی هم از خود در تیم ملی نشان داده است. متأسفانه علیرضا بیرانوند نتوانسته اخیراً روند خوبی را که قبلاً داشت ادامه دهد و وارد حاشیه شده است. البته پیام نیازمند هم بد نیست ولی عابدزاده از همه بهتر است و آینده روشنی دارد.»این پیشکسوت فوتبال درباره شرایط تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2022 قطر اظهار داشت: «صعود تیم ملی به جام جهانی که بسیار مقتدرانه و خوب بود. خوشبختانه اکثر بازیکنانی که در تیم ملی حضور دارند، لژیونر هستند و با مربیان خوبی در اروپا کار می‌کنند. برای همین برای موفقیت تیم ملی در سطح فنی، فقط باید هماهنگی‌هایی بین آنها صورت بگیرد. بازیکنان تیم ملی به نظر من هر کدام‌شان در سطح یک استاد و مربی هستند و فکر می‌کنم اگر مسأله خاصی به وجود نیاید و حاشیه‌ای پیش نیاید، می‌توانیم در این دوره از جام جهانی، خیلی موفق‌تر از دوره‌های قبل باشیم.»قفل‌ساز درباره فعالیت‌های حال حاضر خودش هم گفت: «من بازنشسته بنیاد مستضعفان هستم و فعالیت ورزشی و فوتبالی ندارم. در تهران ساکن هستم و در خدمت خانواده و سرگرم نوه‌هایم هستم، اما مسابقات فوتبال را دنبال می‌کنم و امیدوارم که تیم ملی و ورزشکاران‌مان در رده‌های مختلف موفق باشند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/17/605709/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها