حاشیه‌های صدور مجوز برای دو واحد تولیدی بدون تکمیل فرایند استعلام

صدور مجوزهای موازی، آفت تولید در مازندران


ساری - خبرنگار «ایران»: صدور مجوزهای موازی در مازندران از سوی دستگاه‌های مربوط موجب تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی شده است.
ناهماهنگی دو سازمان صمت و جهاد کشاورزی موجب شد تا هریک اقدام به صدور پروانه فعالیت در محدوده و قلمرو دیگری کنند و این سرآغاز تنش میان دو واحد تولیدی همسایه شد تا با پیگیری در مراجع قضایی، چراغ یکی از این واحدها با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومانی و اشتغال نزدیک به 100 کارگر خاموش شود. موضوع این گزارش، تعطیلی یک واحـــد معدنی در جاده هراز و کیلومتر 2 جــاده بلده مازندران است که تا کمی قبل‌تـــر یکی از بزرگ‌ترین واحدهای تولیدی شن و ماسه در استان محسوب می‌‌شد.
واحد تولیدی که با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومانی و ایجاد فرصت شغلی برای 100 نفر، حالا خاک می‌‌خورد و نه خبر از تولید است، نه خبر از اشتغال.
این کارخانه‌ کــه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید شن و ماسه در استان‌های شمالی کشور است اما چند سالی است که این واحد اسیر برخی حواشی ناشی از موازی کاری اداری و تداخلات مجوزی شده و با مسائلی چون پلمب و تعطیلی طولانی مدت، دست به گریبان است.
 
مزد تولیدکننده تعطیلی نیست
سید محمود طباطبایی مسئــول این کارخانه با اشاره به اینکه بیش از سه ماه هست که این کارخانه با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 100 نفر تعطیل است گفت: مشکل ما از آنجا شروع شد که جهاد کشاورزی بدون رعایت فاصله قانونی، اقدام به صدور جواز تأمین مرغداری گوشتی 10 هزارتایی در فاصله 70 متری ما کرد. وی افزود: پیگیری‌های 15 ساله ما از طریق قانونی چه در استان و چه در پایتخت، بی نتیجه ماند و بواسطه وجود این واحد مرغداری علی رغم غیرفعال بودن چندین ساله‌اش، واحد تولیدی ما را تعطیل کردند.
طباطبایی با اشاره به اینکه انتظار داریم مسئولان موانع پیش روی این معدن را بردارند گفت: با توجه به فعالیت ۴۰ معدن در این منطقه شاهد افزایش میزان تولید از 10 هزار قطعه به 30 هزار قطعه در پروانه بهره‌برداری این مرغداری بودیم که تعجب برانگیز است
سازمان صمت مازندران: پروانه معدن زودتر از مرغداری صادر شده است
قوانلو مدیرکل صمت مازندران می‌‌گوید: متأسفانه جهاد کشاورزی بدون استعلام از دستگاه‌های مربوطه، پروانه بهره‌برداری را برای این واحد مرغداری صادر کرده است و چطور می‌‌توان در یک منطقه‌ای که چندین واحد معدنی فعالیت می‌‌کند پروانه بهره‌برداری برای یک مرغداری صادر کرد؟!
همچنین گیلانی مدیر واحد مرغداری می‌‌گوید: مجموعه مرغداری تمامی مراحل قانونی خود را پیش رفته و پس از طی مراحل قانونی پروانه بهره‌برداری برایش صادر شده است و آلاینده‌های موجود در معادن تاکنون ضرر و زیان‌هایی برای ما به همراه داشته است.
وی می‌‌افزاید: طی مراحل قانونی و پس از پیگیری در محاکم قضایی موجب شده تا بخش سنگ شکن معدن تعطیل شود تا دیگر آلاینده‌های معدن موجب تلفات مرغ در این واحد نشود.
از سوی دیگر به گفته احمدی حاجی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران، واحد مرغداری اکنون فعال است و این واحد معدنی که بنا بود در برداشت‌های کوهی فعالیت کند، در ادامه سنگ‌شکن آورده است و موجب ایجاد برخی مشکلات برای این واحد مرغداری شده است.
وی افزود: نباید در آن برهه از زمان برای این واحد معدنی پروانه صادر می‌‌شد و سازمان محیط زیست چگونه با صدور این مجوز موافقت کرده است؟
شهیدی‌فر مدیرکل وقت جهادکشاورزی مازندران نیز می‌‌گوید برای صدور مجوزات تمامی استعلامات مورد نیاز را از دستگاه‌های مربوطه از جمله محیط زیست، سازمان صمت، منابع طبیعی و... را دریافت و سپس برای صدور مجوز اقدام می‌کنیم.
اما یکی از موضوعات مهم که در استعلام‌های دریافتی به آن توجه نشده فاصله قانونی است که باید بین این دو واحد رعایت می‌شد.
علی محمدی رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز  با اشاره به اینکه از سال 91 فرایند صدور مجوزها با نظام مهندسی کشاورزی است و تنش این دو واحد به سال‌ها قبل‌تر می‌رسد گفت: برای دریافت استعلامات برای صدور مجوز، دستگاه‌های مربوطه طبق قوانین خود جواب استعلامات را می‌‌دهند و آنها باید به این فواصل توجه کنند و ما در فرایند استعلامات هیچ گونه دخالتی نداریم و فقط پاسخ آن استعلام برای ما مهم است.
عباس بابایی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نور نیز با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه استعلام شونده است گفت: اینکه یک واحد مرغداری در کنار یک واحد معدنی فعالیت می‌‌کند سازمان محیط زیست هیچ گونه ضوابطی برای تعیین فواصل میان این دو واحد ندارد و باید دستگاه صادرکننده مجوز،  این فاصله‌ها را بررسی کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/21/605724/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها