کشت انبوه سیب‌زمینی بدون توجه به نیاز واقعی بازار

سیب‌زمینی برای کشاورز گلستانی نان ندارد


گرگان- سیب‌زمینی این روزها هر چند با قیمت‌های متفاوت بین 10 تا 20هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما کشاورزان گلستانی در سال‌های اخیر، سهمی از سود این محصول پرمصرف نداشته‌اند.
سیب‌زمینی استان گلستان به مدت ۴۵روز در فاصله بین کشت پاییزه و بهاره نیاز کشور را تأمین می‌کند. کشت سیب‌زمینی به خوبی با خاک استان گلستان سازگار است و عملکرد آن در زمین‌های مساعد به ۴۰تن در هکتار هم می‌رسد.نکته اینجا است که  در چند سال اخیر در فصل برداشت محصول کشاورزان استان، قیمت سیب‌زمینی آنقدر پایین است که حتی جوابگوی هزینه برداشت محصول را هم نمی‌دهد و کشاورزان مجبور می‌شوند دسترنج خود را در زمین رها کنند.رئیس جهاد کشاورزی گلستان به  مهر، گفت: نیاز کشور به ۱۲۰هزار تن سیب‌زمینی است و این مقدار با زیرکشت بردن چهارهزار و۵۰۰ تا پنج هزار هکتار تأمین می‌شود ولی در برخی سال‌ها شاهد این هستیم که تا هفت هزار هکتار از زمین‌های استان زیرکشت سیب‌زمینی می‌رود و این مسأله باعث ضرر و زیان کشاورزان می‌شود.
مختار مهاجر تصریح کرد: کشت سیب‌زمینی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و برخی که منفعت خود را در فروش بیشتر بذر می‌بینند، بدون توجه به تبعات آن اقدام به این کار می‌کنند که ظلم به کشاورزان است.
رئیس جهاد کشاورزی گلستان عدم کاشت بذر تجاری سیب‌زمینی در گلستان را عامل بعدی متضرر شدن کشاورزان استان معرفی کرد و افزود: کشاورزان باید بذر تجاری که ماندگاری و مصرف بالاتری دارد، کشت کنند.
رئیس انجمن سیب‌زمینی کاران گلستان هم گفت: عدم ارائه الگوی کشت درست به کشاورزان باعث می‌شود که مقدار کشت سیب‌زمینی در کشور با نیاز مردم تناسب نداشته باشد یا مثل سال گذشته در استان گلستان، محصول روی دست کشاورز بماند و خوراک دام شود و یا مثل امروز به قیمت ۲۰هزار تومان هم برسد و موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان شود.
رمضان مقصودلو با انتقاد از عملکرد جهاد کشاورزی و تعاون روستایی تصریح کرد: تعاون روستایی باید مازاد سیب‌زمینی کشاورزان را بموقع خریداری و در سردخانه نگهداری می‌کرد تا هم شاهد ضرر و زیان کشاورز گلستانی نبودیم و هم با ارائه بموقع سیب‌زمینی‌ها به بازار از قیمت سرسام‌آور سیب‌زمینی، امروزدر  بازار جلوگیری می‌شد.وی با بیان اینکه اگر کشاورزان آگاه شوند و به سمت کشت ارقام صنعتی بروند قطعاً سود بیشتری خواهند داشت، افزود: کشاورزان گلستانی باید ۳۰درصد ارقام تازه‌خوری، ۳۰درصد صنعتی و ۳۰درصد هم ارقام صادراتی کشت کنند تا با توزیع درست محصولات جلوی ضرر و زیان احتمالی گرفته شود.
وی افزود :  مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن باید اطلاعات لازم در مورد نوع ارقام و میزان کشت را دراختیار کشاورزان قرار دهند و اطلاع‌رسانی هم باید بموقع و در اوایل مهرماه که هنوز کشت صورت نگرفته، انجام شود.
مدیرعامل تعاون روستایی گلستان اضافه کرد: باید الگوی کشت جدی گرفته شود، کشاورزان به توصیه‌های جهاد کشاورزی توجه کنند، به طور مثال عده‌ای با هدف سرمایه گذاری بیش از ۵۰هکتار سیب‌زمینی کشت می‌کنند و باعث ضرر رساندن به کشاورزی که برای گذران زندگی خود دو هکتار کشت می‌کند، می‌شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/21/605726/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها