هستی‌شناسی پایداری


دکتر مسعود آتشگران
 انتشارات سوره مهر
تاریخ انقلاب اسلامی ایران را می‌توان به مثابه روایتی از پایداری و مقاومت یک ملت بر سر موجودیت، استقلال و هویت خود قرائت کرد. این حقیقت در طول بیش از چهار دهه اخیر خود را به انحا و شیوه‌های گوناگون ظاهر کرده است: در دفاع جانانه در برابر تهاجم نظامی دشمن، در حفظ وحدت و یکپارچگی در برابر توطئه‌های پیچیده و فتنه‌های مهیب، در تعاون و همیاری در رنج‌ها و مصایب حاصل از بلایای طبیعی و سوانح غیرطبیعی، در تاب‌آوری شگفت‌آور در برابر سخت‌ترین فشارهای ظالمانه نظام سلطه جهانی و شرایط دشوار اقتصادی حاصل از آن و نهایتاً در زنده نگه داشتن شعله ایمان و هویت دینی و محبت ولایی و...
پژوهش حاضر تلاشی در حوزه نظریه‌پردازی علوم‌انسانی است که پدیده «پایداری» در ایرانِ چهار دهه گذشته را موضوع بررسی خود قرار داده است تا با تبیین، توصیف و تحلیل پدیده اجتماعی گفتمان انقلاب/ مقاومت، رهیافتی نظری برای تحول علوم‌انسانی ارائه دهد.
مسعود آتشگران در این اثر پژوهشی کوشیده است از ادبیات راهگشا اما کمتر شناخته‌شده «هستی‌شناسانه» بهره برد. چرخش موضوعات این اثر بر کانون انسان و شناخت واحدهای تجربه درون‌انسانی است و نگارنده درصدد است روش بزرگان این سنت انتقادی را در رسمیت‌بخشی به متافیزیک انسانی دنبال کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/27/605755/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها