پس از رسیدگی به انبارهای سازمان اموال تملیکی میلیاردها تومان پول به بیت‌المال بازگشت

نتیجه خوب هماهنگی و کار مشترک دولت و عدلیه


گروه سیاسی/ تحول در سازمان اموال تملیکی همچنان ادامه دارد. در اولین ماه‌های حضور اژه‌ای بر مسند ریاست قوه قضائیه، او در بازدیدی از انبار مرکزی جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در تهران در جریان عملکرد و مسائل و مشکلات این مجموعه قرار گرفت و به عمق فاجعه پی برد. تا آنجا که او وضعیت این انبارها را ناگوار و غیرقابل تحمل توصیف کرد و نحوه نگهداری کالاها در انبارهای این سازمان را غیراستاندارد خواند و ضرب‌الاجلی هم برای سامان دهی به وضعیت آنها تعیین کرد.  در گزارش هایی که از زمان ضرب‌الاجل رئیس دستگاه قضا منتشر شده، آسیب دیدن و فساد کالاهای اساسی و اقلام غذایی به دلیل عدم رعایت قواعد انبارداری و دپوی نامناسب این کالاها و هزینه‌هایی که باید برای امحای کالاهای تاریخ مصرف گذشته و فاسد شده پرداخت شود، از مهم‌ترین مسائلی بود که مورد اشاره قرار گرفت. همچنین در برخی از این گزارش‌های ارائه شده، به تخلفاتی در انبارداری اشاره شده که مفقود شدن کالاها و قطعات اجناس در هنگام انتقال از گمرک به انبار، مغایرت صورتجلسه موجود در گمرک با هویت و کیفیت اجناس موجود در انبارها از جمله آن‌ها بوده است. پس از آن، استان‌های سراسر کشور در گام نخست به صورت گسترده نسبت به تعیین تکلیف کالاها، اقدامات مقتضی را صورت دادند و از این طریق ضمن حفظ حقوق دولتی و عمومی، مبالغ زیادی به بیت‌المال و خزانه کشور مسترد شد.
تحول در چهار ماه گذشته
آن گونه که رسولی فاضل نماینده قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی اعلام کرده، طی 4 ماه گذشته حدود 60 درصد انبارهای اموال تملیکی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان که در زمره استان‌های شاخص و هدف در بحث اموال تملیکی هستند تخلیه شده‌ و کالاهای تخلیه‌ شده از انبارهای اموال تملیکی این استان‌ها «مسترد»، «فروخته» یا «منهدم» شده‌اند؛ همچنین طی 4 ماه گذشته بالغ بر 4 حراج و 7 مزایده برای اموال موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی کل کشور برگزار شده است. طی آماری که از سوی دادگستری استان هرمزگان اعلام شده، کل فروش اموال تملیکی در استان هرمزگان در سال جاری بالغ بر 720 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته، رشد 120 درصدی داشته است و میزان فروش با مزایده بعدی به حدود 900 میلیارد تومان خواهد رسید.
 رسیدگی به 8 هزار کانتینر بلاتکلیف
با سفر هفته گذشته رئیس قوه قضائیه به بندرعباس، بار دیگر هم ارقام بالایی از دپوی اجناس در انبارهای اموال تملیکی به گوش رسید. تنها در یکی از بنادر بالغ بر ۸ هزار کانتینر کالای تعیین تکلیف نشده وجود داشت که آن هم تحویل سازمان اموال تملیکی شد. محسنی اژه‌ای دیروز در نشست مسئولان عالی قوه قضائیه با اشاره به سفر اخیر خود به استان هرمزگان و بازدید میدانی از بنادر و گمرکات و انبار‌های اموال تملیکی این استان، به وجود بالغ بر ۸ هزار کانتینر کالای تعیین تکلیف نشده فقط در یکی از بنادر کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۴ هزار از این ۸ هزار کانتینر کالا تحویل سازمان اموال تملکیی برای تعیین تکلیف شده است که ضرورت دارد هرچه زودتر تعیین تکلیف این محموله‌ها انجام گیرد. اژه‌ای با بیان اینکه ساماندهی امور و فرایند‌های ناظر بر واردات و صادرات کالا و همچنین نظم‌بخشی اموال تملیکی نسبت به گذشته بسیار مطلوب‌تر شده است، هماهنگی دولت و قوه قضائیه در امر ساماندهی وضعیت اموال تملیکی و امور ناظر بر فرایند‌های وارداتی و صادراتی را از مصادیقی دانست که نشان می‌دهد با هماهنگی و هم‌افزایی میان قوا و دستگاه‌ها و همچنین وجود عزم راسخ، رفع ایرادات و اشکالات و اصلاح امور محقق شدنی است.
اژه‌ای همچنین بار دیگر به موضوع ساخت ‌و ساز‌های غیرمجاز در محدوده‌های ممنوع نظیر بستر و حریم رودخانه‌ها و معضلات و مشکلاتی که از این ناحیه ایجاد می‌شود، اشاره کرد و از دولت سیزدهم و شخص رئیس ‌جمهور و وزرای کابینه که با روحیه انقلابی و مسئولیت‌پذیری برای رفع این مشکل و معضل ورود کرده‌اند، تقدیر به عمل آورد و تأکید کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که دیگر ساخت‌وساز غیرمجازی صورت نگیرد که ما به حکم قانون مجبور به تخریب و قلع و قمع آن با صرف هزینه نباشیم و هم اکنون در این راه قدم برمی‌دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7867/2/605792/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها