یک شارژر پرکار برای وسایل دیجیتال


میترا جلیلی
خبرنگار
این روزها در هر خانه‌ای تعدادی وسیله الکترونیکی از جمله تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و... وجود دارد و اگر بتوان راهکاری برای شارژ یکباره همه آنها پیدا کرد، کار برای کاربران آسان‌تر می‌شود و از سوی دیگر نیازی به وجود شارژرهای متعدد نیست. شارژر بی‌سیم، پاسخی به این نیاز محسوب می‌شود هرچند محدودیت‌هایی دارد.
به طور معمول، شارژرهای وایرلس یک میدان الکترومغناطیسی را تنها در یک جهت منتشر می‌کنند به همین دلیل نیز تعداد دستگاه‌هایی را که می‌توانند به طور همزمان شارژ کنند بسیار محدود است. برای حل این مشکل، محققان حوزه فناوری به‌دنبال راه چاره بوده‌اند و بتازگی یک شارژر آزمایشی جدید عرضه شده که میدان الکترومغناطیسی به شکل دونات ایجاد می‌کند به همین دلیل نیز می‌تواند به طور همزمان چندین وسیله را شارژ کند.
 گفتنی است که پیش از این نیز تلاش‌هایی برای ایجاد شارژرهای وایرلس در‌ جهات مختلف وجود داشته است. یکی از این تلاش‌ها شامل ترکیب چند سیم پیچ فرستنده است که هر یک به منبع تغذیه خود متصل می‌شوند. این، یک راه‌حل کاملاً پیچیده است با این حال، کارایی و عملکرد شارژر را برای استفاده گسترده، محدود می‌کند. شارژر دیگری که تاکنون طراحی شده به‌دنبال شناسایی و تشخیص دستگاه‌ها، جهت‌گیری میدان شارژ را تغییر می‌دهد؛ این مدل هرچند به نظر کارآمد می‌آید ولی برای تجاری‌سازی، کمی پیچیده و گران است. اما حالا تیمی در دانشگاه آلتو فنلاند، جایگزینی ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر و درعین حال بسیار کاربردی ایجاد کرده‌اند. در قلب این سیستم یک سیم پیچ برق استوانه‌ای قرار دارد که سیم‌ها در جهات مخالف در بالا و پایین آن پیچیده شده‌اند و یک پل Z شکل این دو سر را به هم متصل می‌کند. از آنجایی که جریان برق از طریق این سیم‌پیچ‌ها در جهات مخالف جریان می‌یابد، به این ترتیب میدان‌های مغناطیسی مکمل تولید می‌شود. این دانشگاه توضیح داد: یک میدان از وسط سیم‌پیچ استوانه‌ای، اطراف سیم‌پیچ بالایی بیرون می‌آید و از بالا به داخل باز می‌شود. دیگری از وسط سیم پیچ پایینی بیرون می‌آید و به داخل بازمی‌گردد. در نتیجه یک میدان الکترومغناطیسی حلقه‌ای شکل تشکیل می‌شود که شارژر استوانه‌ای را احاطه کرده است. پس وسایل الکترونیکی در هر جای این حلقه قرار بگیرد، بدون توجه به جهت یا موقعیت آنها، به طور مؤثر شارژ می‌شوند. البته میدان الکترومغناطیسی در محدوده‌ای قرار می‌گیرد که برای انسان ایمن باشد. گفتنی است دانشمندان اکنون در حال کار روی تقویت قدرت این شارژر هستند و درعین حال تلاش دارند اطمینان حاصل کنند که استانداردهای ایمنی نیز رعایت می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7869/25/606137/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها