اخبار


صفحه اینستاگرام وزیر ارتباطات در دسترس قرار گرفت

صفحه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام که روز سه‌شنبه مسدود شده بود، در دسترس قرار گرفت.
به گزارش «ایران»، مهدی سالم سخنگوی وزارت ارتباطات از بازگشت این حساب کاربری خبر داده و در توئیتر خبر داد که صفحه دکتر زارع‌پور در اینستاگرام به آدرس @eisazarepour مجدداً در دسترس قرار گرفته‌است.
اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی خارجی محسوب می‌شود که وزیر ارتباطات در آن حساب کاربری دارد. عیسی زارع‌پور در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توئیتر، فعالیتی ندارد. گفتنی است که همزمان، صفحات بهادری جهرمی سخنگوی دولت و محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد نیز توسط اینستاگرام از دسترس خارج شدند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خبر داد
فروش ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان محصولات نانو
در سال 99

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور رتبه ایران در فناوری نانو را چهارم جهان اعلام کرد و گفت: بیش از ۹۱۵ محصول نانو در کشور تولید شده که حجم فروش این محصولات در سال گذشته، ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
به گزارش «ایران»، منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و شصتمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد به طرح بحث سند ملی فناوری نانو در این جلسه اشاره کرد. وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۵ مصوبه‌ای با عنوان راهبردها و سیاست‌های نانو داشت که با تلاش مسئولان ستاد فناوری نانو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شاهد پیشرفت‌های خوبی در این حوزه بودیم. وی با بیان اینکه این جلسه دو بخش داشت که بخشی از آن مربوط به دستاوردهای ستاد نانو و بخش دیگر ورود به محتوای سند نانو بود، تصریح کرد: در سال ۲۰۰۱ ما فقط ۹ مقاله در کل کشور در حوزه نانو داشتیم اما در سال ۲۰۲۱ این تعداد به ۱۱هزار و ۵۸۲ مقاله رسید و در فناوری نانو، ایران رتبه ۴ جهان را به خود اختصاص داده است.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: بیش از ۹۱۵محصول نانو در کشور تولید شده و ارزش فروش آن برای سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۱و نیم هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین ۹۳درصد فروش محصولات نانو در داخل و ۷ درصد به‌صورت صادرات در کشورهای دیگر به فروش رسیده که ۴۰ میلیون دلار ارزش ارزی دارد.
کبگانیان به بررسی سند نانو در این جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: چشم‌انداز این سند سال ۱۴۱۴ در نظر گرفته شد و اهداف آن همچون اقتدار و مرجعیت ملی در جهان، ارتقای سطح فناوری‌های بدیع و نوآوری‌ها و فناوری‌هایی که با نام ایران در جهان انتشار می‌یابد، بود. وی افزود: ارتقای صنایع موجود، صادرات پایدار، بهبود کیفیت زندگی، تمرکز بر نوآوری، تلاش برای صادرات محصولات با نام و نشان ایرانی به کشورهای مختلف و توسعه مشارکت بخش خصوصی در این زمینه برای آن درنظر گرفته شد.

 آماده‌باش روسیه در صورت قطع اینترنت جهانی

روسیه پس از مقابله با برخی شبکه‌های اجتماعی امریکایی به علت انتشار اخبار جعلی، برای مقابله با حملات اینترنتی و قطعی احتمالی آماده می‌شود.
به گزارش مهر، هم‌اکنون دسترسی به توئیتر و فیس‌بوک در روسیه محدود شده و استفاده از نتفلیکس برای مشاهده فیلم و سریال نیز ناممکن شده است. همچنین آپلود فیلم روی تیک تاک نیز دیگر امکان ندارد. اما اسناد جدید منتشر شده توسط کرملین در این هفته نشان می‌دهد دولت روسیه در حال آماده شدن برای بدتر شدن اوضاع است. این اسناد نشان می‌دهد دولت روسیه به‌دنبال ریشه کن کردن اتکا به هر گونه خدمات اینترنتی غربی است تا جلوی آسیب‌های سایبری گسترده را بگیرد، امری که تبعات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی خاصی خواهد داشت.
بتازگی گزارش‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه بر اساس دو سند منتشر شده توسط وزارت توسعه دیجیتال روسیه، قرار است تا فردا جمعه ۱۱ مارس، کرملین دسترسی به اینترنت جهانی را متوقف کند. البته در نهایت مشخص شد که این گزارش‌ها دروغ بوده و مبتنی بر تفسیر نادرست اسناد واقعی بوده‌اند. کرملین اقداماتی انجام داده تا وب‌سایت‌های دولتی آن بتوانند در صورت حملات سایبری بیشتر کشورهای غربی به کار خود ادامه دهند. برای دستیابی به این هدف، کرملین از وب‌سایت‌ها می‌خواهد که از خدمات میزبانی خارجی استفاده نکرده و از خدمات شرکت‌های روس استفاده کنند و هر نوع فایل جاوا اسکریپت ایجاد شده توسط شرکت‌های خارجی (مانند کدهای رهگیری نوشته شده توسط گوگل یا فیس‌بوک) را حذف کنند. کرملین عملاً به‌دنبال حذف هرگونه اتکا به فناوری‌های غربی است که ممکن است بدون هشدار به روسیه ناگهان حذف شده و دیگر ارائه نشوند. امری که نتیجه آن از کار افتادن وب سایت‌های دولتی روسیه خواهد بود.

ارزان‌ترین آیفون اپل رونمایی شد

شرکت اپل در رویداد بهاری خود از مدل ارزان قیمت آیفون SE و آی‌پد ایر و همچنین یک تراشه قدرتمند برای رایانه رومیزی مک استودیو رونمایی کرد.
به گزارش ایسنا، اپل قیمت iPhone SE را نسبت به قیمت ۳۹۹ دلار مدل قبلی اندکی افزایش داد و ۴۲۹ دلار اعلام کرد. فروش این مدل از ۱۸ مارس آغاز می‌شود. این مدل یک تراشه A15بیونیک دارد که اپل، آن را سریعترین تراشه می‌داند. همچنین یک نمایشگر رتینای ۴.۷ اینچی و دکمه هوم با قابلیت تاچ آی دی (حسگر اثر انگشت) دارد.
اپل در این مراسم تراشه جدیدی به نام M1Ultra معرفی کرد که عملکرد رایانه‌های رومیزی مک را ارتقا می‌دهد. این تراشه با اتصال دو تراشه M1Max ساخته شده و هشت برابر سریعتر از تراشه‌های M1 است.
سازنده آیفون همچنین رایانه رومیزی مک استودیو و مونیتور جدیدی به نام استودیو دیسپلی را معرفی کرد که به هر رایانه مکی شامل مک بوک ایر و مک بوک پرو وصل می‌شود. رایانه مک استودیوی مجهز به M1Ultra حدود ۸۰ درصد سریعتر از مک بوک پرو خواهد بود. قیمت مک استودیو با تراشه  M1Max از ۱۹۹۹ دلار و با تراشه M1Ultra از ۳۹۹۹ دلار آغاز می‌شود. قیمت نمایشگر استودیو دیسپلی نیز ۱۵۹۹ دلار است. ارزش سهام اپل در ابتدای مراسم معرفی محصولات جدید تا حدود ۱۶۳دلار صعود کرد و پس از خاتمه این مراسم که شگفتی زیادی به همراه نداشت، به حدود ۱۵۹دلار کاهش پیدا کرد.
آی‌پد ایر که برای نخستین بار در دو سال گذشته با طراحی جدید، اتصال    5G و چیپ ست سریعتر M1به روز شد و قیمت آن از ۵۹۹ دلار آغاز می‌شود و از ۱۸ مارس به بازار عرضه خواهد شد. آی‌پد ایر جدید همچنین یک دوربین جلویی ۱۲مگاپیکسلی دارد.
قابلیت اتصال 5G بخش بزرگی از توجه اپل برای مدله‌ای گران قیمت محصولات پرچمدارش بوده است زیرا مشتریان به‌دنبال دستگاه‌های قدرتمندی با اتصال بهتر هستند. آیفون ۱۳ آنتن 5G سفارشی و قطعات رادیویی برای سرعت بالاتر دارد. اکنون مدل ارزا‌ن‌تر SE به اتصال 5G مجهز شده است که می‌تواند مشتریان حساس به قیمت را به خرید گوشی جدید تشویق کند.
بر اساس گزارش رویترز، مؤسسه تحقیقاتی IDC امریکا، ژاپن و اروپای غربی را بازارهای اصلی فروش آیفون SE در سال‌های اخیر معرفی کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7869/25/606138/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها