افزایش نگاه مثبت معامله گران بازار سرمایه به سهام بانکی‌ها


هادی شعبانی
 تحلیلگر بازارهای مالی
در یک ماه اخیر با توجه به افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد به ثمر رسیدن توافق هسته‌ای، اقبال بازار سرمایه به صنایعی که به طور مستقیم از این توافق منتفع می‌شوند افزایش یافته است.
درصدراین صنایع دو صنعت بانک و خودرو قراردارند که با توجه به نیاز اساسی این دو صنعت به تعامل با سایر کشورها، می‌توانند بهبود وضعیت مالی را تجربه کنند.
درصنعت بانکی، افزایش ارزش معاملات و بازدهی بیشتر برخی از نمادهای این صنایع نسبت به شاخص کل مؤید نگاه مثبت فعالان بازار سرمایه به این صنعت در صورت حصول توافق هسته‌ای است.
به منظور واکاوی بهتر نگاه فعالان بازار به صنعت بانکداری مناسب است دو نماد وبملت و ونوین که در روزهای اخیر بیشتر مورد توجه فعالان بازار بوده و بازده به نسبت مناسبی را برای سهامداران خود فراهم کردند مورد بررسی قرار گیرند.
با نگاهی دقیقتر به این دو نماد، می‌توان دریافت، بهبود عملیات بانکداری که خود را در اسپرد این بانک‌ها نشان می‌دهد به همراه تراز ارزی مناسب، دو ویژگی اصلی این دو بانک است.
تحلیلگران معتقدند بانک‌هایی که در شرایط فعلی موفق به بهبود عملیات بانکداری خود شده‌اند، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانند به مراتب بهتر از سایر بانک‌ها عمل کنند.
ضمن اینکه بخش مهمی از دارایی‌های آنهــا تراز ارزی مناسب است که با برداشته شدن محدودیت‌ها می‌تواند از طریق سهولت دسترسی این بانک‌ها به منابع مزبور، سودآوری مناسبی برای بانک‌ها به عمل آورد.
ذکر این نکته لازم است که به جز تسهیلات اعطایی بانک‌ها، ترکیب عمده دارایی‌های بانک‌ها شامل موجودی ارزی و سرمایه گذاری‌ها است که در این صورت با فرض عدم افزایش بازده سرمایه گذاری‌ها در شرایط رکودی احتمالی پس از برجام، تراز ارزی می‌تواند نقطه اتکای قابل توجهی برای بانک‌ها در افزایش سود‌آوری باشد.
ناگفته نماند دسترسی به امکان نقل و انتقال پول به سایر کشورها، این فرصت را برای بانک‌ها فراهم می‌آورد که از طریق افزایش ارائه خدمات درآمد خود را افزایش دهند.
نکته دیگر، مطالبات قابل توجه بانک‌ها، بویژه بانک‌های دولتی از دولت است که منجر شده بخشی از منابع بانک‌ها بلوکه شده و درنتیجه قابلیت درآمدزایی بانک‌ها از منابع در اختیار محدود شود.
درصورت حصول توافق هسته‌ای این پتانسیل وجود دارد که بخشی از این مطالبات بواسطه افزایش منابع در اختیار دولت تسویه شده و در نتیجه بانک‌ها امکان استفاده از این منابع با هدف درآمدزایی را داشته باشند.
برای نگاهی دقیق‌تر به بازده دارایی بانک‌ها و مقایسه تأثیر برجام بر تغییرات آن، لازم است در شرایط تورمی اقتصاد کشور، بانک‌ها دارایی‌های خود را به روز کنند وافزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی را انجام دهند تا بتوانند از طریق مقایسه اقلام تشکیل‌دهنده ایجاد بازده دارایی‌ها به نتیجه مناسب‌تری درخصوص پتانسیل هر یک از بانک‌ها برسند.
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، بانک‌هایی که فعالیت بانکی سود (اسپرد مثبت) داشته و تراز ارزی مناسبی دارند و همچنین به واسطه سابقه فعالیت قبلی، سایر کشورها شناخت مناسبی از آنها دارند پتانسیل خوبی برای بهبود شرایط ترازنامه خود بعد از حصول توافق هسته‌ای دارند که در این بین می‌توان به نمادهای وبملت، ونوین، سامان، وخاور و وپاسار اشاره کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7869/10/606189/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها