ماندگاری افسانه یا ناپایداری واقعیت؟


امر‌الله فرهادی‌آردکپان
طراح گرافیک و مدرس دانشگاه
این دومین پروژه‌ای است که از سری پروژه‌های بازتولید آثار هنری برخی از هنرمندان عزیز را به اتفاق آقای مجید عباسی و مصطفی عباس‌زاده انجام دادیم. کار را از سال پیش شروع کردیم و از بین 60 اثر آقای دبیری تعدادی که برای شیوه و تکنیک بازتولید و چاپ دستی مناسب بود را انتخاب کردیم سپس عکسبرداری کرده و فایل‌ها را آماده و مقدمات کار را فراهم کردیم و امسال توانستیم 21 اثر را به تعداد 30 گونه از هر کدام چاپ و آماده کنیم تا اینکه آقای دبیری به هر یک از آثاری که علاقه‌مند هستند، کار خاص یا رنگی اضافه کنند و هر کاری که دوست دارند روی آن پیاده کنند. از بین این 21 اثر 14 اثر را آقای دبیری طی دو ماه به تناوب، با مداد رنگی، اکریلیک یا پاستل و با شیوه‌هایی که دوست داشتند به انجام رساندند. همه این آثار با همان تکنیک و کیفیتی که برای آقای احصایی کار کرده بودیم، فراهم شد. بنابراین 14 اثر در 30 ادیشن داریم که تمامی آثار با هم متفاوتند و این تفاوت در هر 30 ادیشن وجود دارد. 7 اثر هست که فقط مشکین‌کوب شده و آقای دبیری هم امضا و شماره‌گذاری کرده است.
در کنار گردآوری این نمایشگاه، دیدیم این مجموعه و پروژه حیف است که سند مکتوب نداشته باشد برای همین یک کتاب هم در 72 صفحه با بهترین کیفیت ممکن فراهم کردیم و متن و محتوایی را اعم از بیوگرافی و کارهای بهرام دبیری از ابتدا تا کنون نوشتیم. برخی صحبت‌های بزرگان را هم که پیش از این درباره آثار ایشان مطرح کرده بودند از یکی از کتاب‌های آقای دبیری که چند سال پیش چاپ شده بود، استخراج کردیم و با نظر خودشان در کتاب گنجاندیم. بزرگانی همچون غلامحسین ساعدی، محمود دولت‌آبادی و... . تمامی این 21 اثر به شکل تک‌رنگ مشکی با کیفیت فوق‌العاده عالی چاپ شد و بهترین مقوا و کاغذ را برایش انتخاب کردیم همچنین بهترین صحافی هم توسط آقای شهاب متین انجام شد. 200 جلد از این کتاب‌ها را آقای دبیری شماره‌گذاری و امضا کردند.
اگر بخواهم راجع‌به آثار دبیری حرف بزنم باید بگویم موضوع و محور اصلی کار ایشان آدم‌ها هستند. موضوع این نمایشگاه هم به پیشنهاد ایشان بود و در حقیقت برگرفته از آثاری بود که در یکی از کتاب‌های ایشان قبلاً به چاپ رسیده بود. به قول آقای پاکباز در دنیای دبیری چه چیزی را می‌توان باور داشت؟ ماندگاری افسانه یا ناپایداری واقعیت؟ اگر بخواهم درباره آدم‌های تابلوهای او حرف بزنم شاید به جمله احمدرضا احمدی بسنده کنم که صورت‌ها و چهره‌های زنان او از تابلو بیرون آمده‌اند و در میان آهن‌ها رنگ باخته‌اند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/28/607867/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها